Här har inte säkerhetskontrollen fungerat

Startat av Fredde, 09 juni 2008, 18:12:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde



Såna här bussar bör ej sättas i trafik, vem som helst hade kunnat rycka ur säkringar eller rycka av kablar, plattan som ska sitta över detta fanns ej i bussen heller, så man kan lungt säga att föraren ej gjort någon kontroll i bussen vid utplockande på morgonen..


//Fredde

Karsten

Citat från: Fredde skrivet 09 juni 2008, 18:12:52 PM
Såna här bussar bör ej sättas i trafik, vem som helst hade kunnat rycka ur säkringar eller rycka av kablar, plattan som ska sitta över detta fanns ej i bussen heller, så man kan lungt säga att föraren ej gjort någon kontroll i bussen vid utplockande på morgonen..


//Fredde

Vad säger att det är föraren som beslutat att trafiksätta bussen?

Fredde

#2
hade jag kört hade jag först kallat på skyddsombudet...

Ungar älskar stå i sätet & vad hade kunnat hänt???

Kan tyvärr bara säga det att säkerheten blivit åtsidosatt den senaste tiden då det snart blir nytt anbud  i länstrafiken & det har jag hört fr olika förare bla då det ofta blir förarbyte vid stället jag kliver på fr jobbet....
Tråkigt att det ska vara så i slutet när man har någon trafik, undrar om länstrafikutövaren har med det i urvalet på föregångaren av trafiken när dom har nytt bud på gång?

Tyvärr är det många förare som säger det kan bara bli bättre i fall någon annan tar över mot hur det är nu! Jag funderar hur man kan vantrivas så j***a mycket just nu igentligen...  Många tycker det blir bättre om KR tar över trafiken så fort som möjligt, men saken är har har dom lagt anbud??? Då citytrafiken inte ens har gått ut på anbud än enl www.x-trafik.se ? Verkar kans i Gävle så att säga?


//Fredde

Cero

Citat från: Fredde skrivet 09 juni 2008, 23:09:38 PM

Tråkigt att det ska vara så i slutet när man har någon trafik, undrar om länstrafikutövaren har med det i urvalet på föregångaren av trafiken när dom har nytt bud på gång?

//Fredde

Jag tvivlar på att länstrafikutövaren ens vet hur det ser ut i trafiken. På riktigt alltså, inte på papper. Det verkar inte vara så i Stockholm iallafall. Dessutom torde det vara lägsta pris till angiven kvalitet (dvs den kvalitet som specificeras i anbudet) som gäller och inte faktisk, historisk kvalitet.

Leif D

Citat från: Cero skrivet 10 juni 2008, 18:05:56 PM
Jag tvivlar på att länstrafikutövaren ens vet hur det ser ut i trafiken. På riktigt alltså, inte på papper. Det verkar inte vara så i Stockholm iallafall. Dessutom torde det vara lägsta pris till angiven kvalitet (dvs den kvalitet som specificeras i anbudet) som gäller och inte faktisk, historisk kvalitet.

Precis, så är det ju.....
De flesta länsbolag vågar inte gå ut och se efter för noga, för då skulle de få administrera en massa viten o annat som de helst vill slippa.
Ötraf hör nog till ett av de få som vågar !
;-)

JDS

Citat från: Karsten skrivet 09 juni 2008, 19:58:30 PM
Vad säger att det är föraren som beslutat att trafiksätta bussen?

Rent juridiskt: Det förhållandet att han faktiskt körde iväg med den.

Karsten

Citat från: JDS skrivet 10 juni 2008, 23:35:54 PM
Rent juridiskt: Det förhållandet att han faktiskt körde iväg med den.

Är det verkligen ett stoppande fel att en lucka saknas?

JDS

Citat från: Karsten skrivet 11 juni 2008, 00:40:12 AM
Är det verkligen ett stoppande fel att en lucka saknas?

Nej, men det har jag ju inte påstått heller. Det jag ville betona var att det alltid är föraren som bedömer om ett fel påverkar trafiksäkerheten eller inte (oavsett vad trafikledare, rangerare eller andra förståsigpåare försöker övertala honom till).

Karsten

Citat från: JDS skrivet 11 juni 2008, 00:50:41 AM
Nej, men det har jag ju inte påstått heller. Det jag ville betona var att det alltid är föraren som bedömer om ett fel påverkar trafiksäkerheten eller inte (oavsett vad trafikledare, rangerare eller andra förståsigpåare försöker övertala honom till).

Helt rätt! Du borde bli säkerhetsutredare! 8)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juni 2008, 21:15:59 PM
Detta är en vanligt fenomen när ett företag förlorat uppdraget, i Gävle tätort o land har det ju ännu inte ens varit något anbudsförfarande så det är knappast orsaken.

Dock får ju operatören betala vite till huvudmannen ända till sista trafikdagen om man börjar strunta i åtagandet, förutsatt att kvalitetsbristerna blir kända för huvudmannen. Frågan är dock om vitena är för låga, så att operatören "tjänar" på att strunta i att hålla en bra kvalitet hela tiden ut?

Nico


Citat från: Fredde skrivet 09 juni 2008, 23:09:38 PMhade jag kört hade jag först kallat på skyddsombudet...

Ungar älskar stå i sätet & vad hade kunnat hänt???

Mja... visserligen så ska det självklart inte se ut så här vid vagnuttag, men, själv hade jag nog först och främst vägrat att köra med småungar stående på sätena.

Sen är det väl inget här som säger att bussen såg ut så här vid vagnuttag? Det kan ju tänkas att detta inträffat under färd (bara för att den täckande plasten inte syns behöver inte betyda att den inte finns tillgänglig) och att vagnen tillfälligt rullar vidare i väntan på ett vagnbyte. De flesta människor fattar nog i övrigt att de inte ska pilla på något som ser ut som det här och småbarn ska väl föräldrarna ha ansvar för har jag hört sägas så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Johan Hansson

Citat från: Fredde skrivet 09 juni 2008, 18:12:52 PM


Såna här bussar bör ej sättas i trafik, vem som helst hade kunnat rycka ur säkringar eller rycka av kablar, plattan som ska sitta över detta fanns ej i bussen heller, så man kan lungt säga att föraren ej gjort någon kontroll i bussen vid utplockande på morgonen..


//Fredde

Detta är längst bak i bussen så föraren kanske inte gått hela vägen bak för att titta på bussen.
Jag hade kontaktat trafikledaren och bet han / hon att komma och ta en titt på bussen.
Hur är det om trafikledaren är underrättad om felen, kan man från säga sig ansvaret är säga att det ligger på trafikledaren om han eller hon säger att den skall rulla ändå?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Walter

Citat från: Fredde skrivet 09 juni 2008, 23:09:38 PM
hade jag kört hade jag först kallat på skyddsombudet...




Tyvärr är det många förare som säger det kan bara bli bättre i fall någon annan tar över mot hur det är nu! Jag funderar hur man kan vantrivas så j***a mycket just nu igentligen...  Många tycker det blir bättre om KR tar över trafiken så fort som möjligt,

//Fredde

Ett par kronor på att dessa förare är gnällspikar som pratar mycket med varandra men inte vågar stå upp och framföra kritiken till ledningen. Säger man inget kan man ju inte förvänta sig att det ska bli bättre.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

JDS

Citat från: Johan H skrivet 11 juni 2008, 17:28:55 PM
Hur är det om trafikledaren är underrättad om felen, kan man från säga sig ansvaret är säga att det ligger på trafikledaren om han eller hon säger att den skall rulla ändå?

Trafiklagstiftningen känner inte till något som heter trafikledare; en buss har en förare och han eller hon avgör om bussen kan rulla. Men i många fall är ju felen av en sådan art att det inte egentligen är fråga om trafiksäkerheten utan snarare en komfortfråga, och då kan ju trafikledaren såsom arbetsgivarens representant säga att det där är okej, vi tar ansvaret om någon ringer och klagar. Dock kan aldrig en trafikledare tvinga ut en buss med exempelvis dåliga däck eller bristfälliga bromsar på det sättet!

homer

Det är ju knappast starkström som ligger i ledningarna och troligen inte något viktigt för bussens trafiksäkerhet heller utan snarare el till skyltskåpet och lamporna i taket och kanske bak