Söndagsbild del 43

Startat av Jona, 08 juni 2008, 02:02:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Har gång efter gång sätt alla fina och häftiga brygg-backnings-bilder ni visar här på forummet. Speciellt från SL land. Har tänkt på detta länge om inte vi här i norr skulle kunna vara lika bra som er och ha brygga + båt-anslutning även i våran region. Satt mig ner och började fundera på detta och kom fram till att det bör finnas 2 ställen där detta kan ske. Norrfjärden vid kusten utanför Sävar norr om Umeå var det ena. Här ska det gå anslutande båt till och från Holmön. Det andra stället i dom 3 norrländska kustlänen där båt-anslutning borde finnas tyckte jag borde vara i Köpmanholmen där båten till Ulvön går. Norrfjärden ska besökas framöver, men valet föll på Köpmanholmen som första försök.

Kollade i tidtabellen och ja båt och buss skulle ha anslutning där så jag bestämde mig för att åka dit för att göra ett besök. Visste redan innan jag for dit att det skulle få bli en söndagsbildstråd av resultatet.

Köpmanholmen ligger några mil söder om Örnsköldsvik i jämnhöjd med Bjästa. Så i slutet av maj bar det av och jag och kamraten Jacke kom strax efter 9:30 en blåsig morgon till Köpmanholmen. Båten står inne vid kajen där bussen vände. Alla ankommande bussar angör kajen nämligen. Tyvärr så for bussen till garaget direkt vi klivit av så blev ingen bild just då. Båtan for en kort stund senare iväg på tur fram och åter till Trysönda.

Min plan var att försöka tillbringa lite över 2 timmar i byn innan vi kunde fota nästa buss som skulle avgå 12:00 härifrån. Jag och Jacke tog en promenad längs en grusväg längs kusten och vidare ut i skogen och långt ut på en bergig och stenig kulle. I denna storslagna miljö passade vi på och käka den medhavda matsäcken som bestog av mackor och cola i burk. Så därför blir första bilden ut i denna tråd en bild som är helt utanför ämnet men som får följa med ändå bara för att vissa stämningen och hur vi tillbringade den långa händelse-lösa förmiddagen i byn.


Trevligt med en klippa som även fungerar som en bardisk. Fotografens tillstånd att använda bilden finns.


Strax efter 11:30 så skulle båten vara tillbaka så vi var tillbaka till kajen då. Bilden ovan visar den båt som sköter den vatten-burna kollektivtrafiken. (OBS jag vet inte om båten går på egen eller länstrafikstaxa)

Båten kom, utan resande men med grov-soppor som lastades av på kajen. Sedan försvann den igen. Enligt tidtabell skulle den inte köra så den försvann på vad jag gissar är en extra-tur mot okänt håll.

Nu var det inte lång tid kvar förens det skulle ankomma en buss, nämligen den buss som tidigare kört oss hit, sedan stått på garaget intill i 2 timmar. Den försvann dock mot intill-liggande byn Näske strax före 12. Den ska gå tur från Näske till Köpmanholmen vända och köra till Örnsköldsvik.


bildserien ni nu får se visar hur bussen ankommer kajen....


Tyvärr så står inte båten kvar i bakgrunden som den borde gjort. Men bilden visar hur bussen vänder runt en mindre parkering på kajen.


Här står bussen vid Bussgarget och lastar. Avgångshållplatsen är denna, men nedanför den röda sjöboden bakom bussen finns alltså kajen där den nyss vände och avstigningshållplatsen finns.


Bildserien fortsätter. Nu har bussen börjat färden in mot storstaden Ö-vik.


Samma fotoplats som bilden innan fast utan zoom denna gång.


13:00 en timme senare skulle nästa buss lämna K-holmen och med den for vi från byn nöjd för att jag nästan fått fota en brygg-backning. Men innan jag klev på hann jag med och fota en sista bild från stället...

Nu tänkte jag innan avslutningen berätta litegran om Köpmanholmen, byn där jag tillbringande 4 timmar och 15 minuter den där förmiddagen i maj.

På wikipedia finner man följande info:
Köpmanholmen, som ligger vid Bottenhavet, är en gammal bruksort som växte upp kring en sågverks- och massaindustri. Industriepoken inleddes 1864 med att en ångsåg anlades, vilken 1907 följdes av en sulfitfabrik (nedlagd 1963) och en sulfatfabrik 1930...
Både sågverket och massafabriken är numera nedlagda, 1977 respektive 1982. En klorfabrik som tillkommit 1964 i sulfitfabrikens ställe nedlades 1994.

Resterna av industrierna, med bl.a. förfallna byggnader och förorenad mark ansågs av ortsbefolkningen som ett stort problem. 2002 gav dock Naturvårdsverket klartecken för en sanering av det gamla industriområdet. Projektet har beskrivits som den största industrisaneringen i Sverige och kostnaden är beräknad till totalt 186 miljoner kr.

Slut citat.

Nu undrar ni kanske hur det gick och fota båt och buss på samma ställe. Jo det gick ju käpprätt mot en ort utanför Trondheim. Men nästa ort, där vi skulle tillbringa eftermiddagen erbjöd mig en sista utväg och fota buss och båt på samma ställe.


Samma buss som avgick från Köpmanholmen 12:00 och bryggvände i min bildserie. Nu har den dock varit in till Övik och vänt och är på väg tillbaka till K-holmen.

Bilder från Bjästa och intill liggande storstad Örnsköldsvik lär vi besöka i någon senare del.

Sammanställning: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Jacob med C

#1
En bild från samma fototur.

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

bastuper

Nästan mina trakter men så långt ut har jag inte varit....

Ehm...finns det lägenheter utanför stan? Jo Holmen är ju så pass stor toch välbebyggt så då måste man trycka ihop allt dessutom.  8)

Svemicke

Mycket trevligt med bilder från norr! Är det Finland som skymtar i bakgrunden eller är vi i en vik? Finland ligger väl inte på allt för stort avstånd därifrån?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jona

Citat från: Svemicke skrivet 24 augusti 2008, 23:17:59 PM
Mycket trevligt med bilder från norr! Är det Finland som skymtar i bakgrunden eller är vi i en vik? Finland ligger väl inte på allt för stort avstånd därifrån?

Oj kul och se att denna gamla tråd är väckt till liv. Nej det är inte finland man ser, för så långt över havet kan man inte se vare sig i trakten av Örnsköldsvik, Umeå eller Skellefteå som exempel. Utan detta är små-öar utanför kusten.
/J
MVH Filosofen Jona

Svemicke

#5
Citat från: Jona skrivet 24 augusti 2008, 23:28:08 PM
Oj kul och se att denna gamla tråd är väckt till liv. Nej det är inte finland man ser, för så långt över havet kan man inte se vare sig i trakten av Örnsköldsvik, Umeå eller Skellefteå som exempel. Utan detta är små-öar utanför kusten.
/J
Jag måste bara åka upp till Norrland någon gång. Synd att det tar så lång tid att köra dit bara.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -