Varför inte använda nya vägmärken?

Startat av Ulf Rådeström, 07 juni 2008, 20:15:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


JDS

Citat från: Verspieder skrivet 04 augusti 2008, 13:41:43 PM
Är det inte i Danmark det är tvärtom?
D.v.s att man måste parkera sitt fordon på "udda sidan gatan" under udda datum.

Menar du ett slags parkeringsskyldighet?  :P ;)

Sverige har ju för övrigt omvänd gatunumrering mot många andra länder. Om man rör sig i den riktning numren blir högre, så har vi i Sverige udda nummer på vänster sida medan man på många andra håll har udda nummer på höger sida.

IngemarJ

Hej!

Här i Göteborg har vi minst två gator numrerade "på Berlinska"= Man börjar med 1,2,3 osv på ena sidan tills man kommer till slutet av gatan och då vänder man helt sonika och detta leder till att mitt emot nummer 1 kan man mycket väl hitta nummer 175 eller så.

Våra båda sådana gator löper inte risken att numren möts så eftersom de bara har byggnader på ena sidan: De båda Allégatorna från Järntorget mot centrum längs Allén.

Hälsar

Ingemar

Niklas Bygdestam

Citat från: JDS skrivet 04 augusti 2008, 14:47:18 PM

Sverige har ju för övrigt omvänd gatunumrering mot många andra länder. Om man rör sig i den riktning numren blir högre, så har vi i Sverige udda nummer på vänster sida medan man på många andra håll har udda nummer på höger sida.

Kan detta vara en kvarleva från att det en gång i tiden var vänstertrafik i Sverige? Att allting i Sverige var så att säga omvänt från de flesta andra länder i Europa på grund av att man körde omvänt? De har väl inte precis velat byta adresser på alla hus bara för att man bytte till högertrafik. Kan min teori stämma?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

IngemarJ

Hej Niklas!

Själv var jag bara knappt tre år när vänstertrafiken försvann men din teori är inte otrolig, Sverige var väl dessutom det enda "vänsterlandet" som hade vänsterstyrda bilar.

Hälsar

Ingemar

henrik_l

Vägverket är väl inte så kända för att vara smarta...det märker man när man tar körkort för de tyngre behörigheterna..

De värsta skyltarna jag vet är datumzon,de gamla kan jag inte lära mig,och skulle de gå så hinner jag glömma det till nästa gång man träffar på märket som inte är så ofta..