Varför inte använda nya vägmärken?

Startat av Ulf Rådeström, 07 juni 2008, 20:15:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Citat från: Martin skrivet 25 juni 2008, 01:50:23 AM
Jag har kollat som snabbast på VV's hemsida, men inte hittat något som bekräftar det du skriver. Länka gärna.

Anvisningsmärkena E5 & E6 är nationella, dvs gäller i hela landet. Sedan att de inte har implementterats överallt är en annan fråga. Märkena togs i bruk 1/10 -99 i Sverige.

Om Statens Vägverk har varit lite mer resoluta, borde man ha krävt att tätortsskylten infördes obligatoriskt!
Det blev lite patetiskt när endast vissa tätorter skyltades, men vissa kommuner samtidigt väljer aktivt att inte skylta!
Nu hamnar vi i läget att det blir hastighetsskyltar överallt  :-[

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan K skrivet 11 juli 2008, 20:33:21 PM
Om Statens Vägverk har varit lite mer resoluta, borde man ha krävt att tätortsskylten infördes obligatoriskt!
Det blev lite patetiskt när endast vissa tätorter skyltades, men vissa kommuner samtidigt väljer aktivt att inte skylta!
Nu hamnar vi i läget att det blir hastighetsskyltar överallt  :-[

Men var skulle det stå att tätortsskyltar skulle fasas ut? Jag tror inte alls att detta är sant utan att de istället kommer att öka i antal

Däremot stämmer det att en del län och kommuner tyvärr inte använder dessa skyltar. Uppsala och Uppsala län är ett tydligt exempel där de tyvärr inte används
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Rådeström

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 juli 2008, 20:16:03 PM
Ser inget fel med att ha symboler som visar att bashastigheten gäller. Det är inte så svårt att lära sig.

Tätort=50
Landsväg=70
Motorväg=110

Systemet finns i de flesta länder i Europa fast de här bashastigheterna varierar mellan olika länder. Det är därför det finns skyltar vid gränserna som upplyser om detta

Nästan alla andra länder utgår från de här bashastigheterna så jag ser inget fel i att även Sverige använder sig av detta också. Och stämmer inte bashatigheten sitter det en hastighetsskylt som visar vilken hastighet som gäller. Inget svårt alls om man bara fattar. Fungerar det i andra länder så är det klart att det fungerar här med

som sagt - varför är tydlighet fel?

Ulf Rådeström

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 juli 2008, 20:37:07 PM
Men var skulle det stå att tätortsskyltar skulle fasas ut? Jag tror inte alls att detta är sant utan att de istället kommer att öka i antal

Däremot stämmer det att en del län och kommuner tyvärr inte använder dessa skyltar. Uppsala och Uppsala län är ett tydligt exempel där de tyvärr inte används

Största problemet är som jag ser det med dessa nya skyltar är att man inte är konsekvent och använder vägmärket som det var menat.

Märket skall ju vara hussiluetten med ortsnamnet undertill - respektive med ett rött streck snett över när det är slut.
Som det är nu förekommer alla varianter korst och tvärs - både med och utan namn.

Än en gång -vad är det för fel med tydlighet?

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juli 2008, 22:19:39 PM
som sagt - varför är tydlighet fel?

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juli 2008, 22:21:39 PM
Största problemet är som jag ser det med dessa nya skyltar är att man inte är konsekvent och använder vägmärket som det var menat.

Märket skall ju vara hussiluetten med ortsnamnet undertill - respektive med ett rött streck snett över när det är slut.
Som det är nu förekommer alla varianter korst och tvärs - både med och utan namn.

Än en gång -vad är det för fel med tydlighet?

Vem har sagt att det är fel med tydlighet? Ingen vad jag vet

Felet med vägmärket med hussiluetten är att den används olika i olika delar av landet. Som jag redan har sagt så finns det nästan inga sådana skyltar i Uppsala och Uppsala län. Jag kan nästan slå vad om att vi är den del av Sverige som har minst antal sådana skyltar. Stället har man gamla blå ortsnamnsskyltar tillsammans med 50-skyltar på gammalt sätt. På motorväg skyltas däremot inga 110-skyltar utan där utgår man ifrån att folk känner till bashastigheten för motorväg. Här finns bara hastighetsskyltar om hastigheten på ett motorvägsavsnitt är annat än 110. Men motorväg på E4 här är ingen lokal angelägenhet utan nationell och europeisk angelägenhet eftersom det är en kontinental motorvägssträcka. Därför skyltar man den naturligtvis efter den moderna aktuella standarden

Men felet är alltså att skyltar med hussiluetten används så olika. Alla grannlänen har jag sett använder skyltar med hussiluetten betydligt mer än här i Uppsala. Både i norr och söder finns skylten betydligt mer än här. Vad de borde ha gjort är att se till att samtliga län samtidigt skulle satt upp dessa skyltar ungefär samtidigt och styra detta mer centralt än man gjort. Så nu är det istället vissa delar av Sverige där det skyltas på ett sätt och på ett helt annat sätt i andra delar och det är mindre bra. Uppsalabor som kör i andra delar av landet som träffar på skylten med hussiluetten vet inte alltid vad de betyder utan kanske bara tror att det är en ortsnamnsskylt utan betydelse för hastigheter medan folk från andra delar av Sverige begriper skylten mycket bra. Det är där felet finns och otydligheten, dvs att inte alla kommuner och län infört skylten likadant. Annars är det inget fel på skylten

Det stämmer att tätorter skyltas på olika sätt men vissa av dessa har obetydliga skillnader. Det har rent tekniskt ingen större betydelse om man ser en skylt med hussiluetten med eller utan ortsnamn för funktionen visas lika bra i båda fallen. Vad som däremot är värre är att vissa tätorter skyltas med denna skylt och andra inte. jag har faktiskt i modern tid sett fyra varianter på tätortsskyltning i Sverige som verkar påkomna lokalt i olika delar av landet

1. Gamla blå ortsnamnsskyltar och ibland sitter det 50-skyltar bredvid men långt ifrån alltid. I vissa fall verkar det faktiskt som om de vill att man ska köra 50 eller lägre trots att skylt som upplyser om detta saknas
2. Gamla blå ortsnamnsskyltar placerade på ett ställe och den modernare med hussiluetten placerad en bit ifrån på annat ställe på vägen. Här är det ändå tydligt att man fört får veta ortens namn och sedan veta när man ser skylten med hussiluetten att man kommit in i själva tätorten
3. Enbart den modernare med hussiluetten och där ortsnamnet står i samma skylt som har hussiluetten
4. Gamla blå ortsnamnskyltar och den modernare med hussiluetten på samma stolpe. Antagligen en snålvariant på den förra varianten, dvs att man låtit den gamla skylten sitta kvar och sedan beställt den billigaste varianten med hussiluetten utan text som blir dussinvara

Felet är egentligen att län och kommuner som t ex Uppsala inte har ersatt den gamla skyltningen, annars är det bra tydlighet och efter en internationell standard
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Carl W

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juli 2008, 20:07:17 PM
Jag är totalt emot när man skall skylta hastigheter med andra skyltar.
Vad är de för fel på en hastighetsskylt??

Att bara skylta tex motorvägsskylt på en motorväg och inte en hastighetstavla är vansinne, framförallt eftersom det kommer att finnas olika hastigheter på motorvägarna...medan står det inget är det per automatik 110 som gäller.
Åter igen som jag skrev i början av tråden - är inte tydligheten det viktigaste som man borde ha som mål att uppnå???

I min kommun använder man siluettskylten. Grannkommunen gör det däremot inte. Så när man åker in i grannkommunen så sitter det två skyltar. En rödstreckad siluettskylt och en 50-skylt. Bra va?

Andra skyltar som det inte verkar vara så noga med längre, är avståndsskyltarna före järnväg.

robbes

#21
Citat från: Martin skrivet 25 juni 2008, 01:50:23 AM
Jag har kollat som snabbast på VV's hemsida, men inte hittat något som bekräftar det du skriver. Länka gärna.

Anvisningsmärkena E5 & E6 är nationella, dvs gäller i hela landet. Sedan att de inte har implementterats överallt är en annan fråga. Märkena togs i bruk 1/10 -99 i Sverige.

ursäkta dröjsmålet hade helt glömt denna tråden men från o med 1 november 2008 så tappar detta betydelsen för 50 gränsen likaså motorvägsmärket tappar 110 betydelsen

http://www.skl.se/artikel.asp?C=611&A=52268

http://www.vv.se/filer/52191/hastighet_oh_presentation.ppt

står en intressant sak med som ingen tagit fram i ljuset att:restiderna ökar med ca 2 miljoner timmar per år för personbil/buss

IngemarJ

Hej!

Det förklarar varför jag idag när jag besökte Öckerö upplevde de fyra hopknutna öarna nerlusade av vägmärken då, de är bara tidigt ute.

Hälsar

Ingemar

Som tror mig ha sett platser därute där man kunde se fem-sju olika hastighetstavlor samtidigt.

JDS

Citat från: Carl W skrivet 13 juli 2008, 23:19:01 PM
Andra skyltar som det inte verkar vara så noga med längre, är avståndsskyltarna före järnväg.

Nja, enligt nya vägmärkesförordningen är märke A38 Avstånd till plankorsning uppsatt utanför tättbebyggt område. I den gamla vägmärkesförordningen i dess lydelse 1999 (hittade ingen nyare) gällde att märke 1.1.32 "Avstånd till järnvägskorsning" skulle sättas upp utanför tättbebyggt område, samt inom tättbebyggt område om det behövs med hänsyn till trafiksäkerheten.

Detta tolkar jag som att det inte har skett någon förändring utanför tättbebyggt område, medan man numera anser att det aldrig behövs avståndsmärken inom tättbebyggt område. Jag tillåter mig dock att gissa att de som kan ha funnits tidigare trots detta fortfarande finns kvar.

JDS

Citat från: robbes skrivet 14 juli 2008, 12:33:45 PM
ursäkta dröjsmålet hade helt glömt denna tråden men från o med 1 november 2008 så tappar detta betydelsen för 50 gränsen likaså motorvägsmärket tappar 110 betydelsen

Nja, det stämmer inte riktigt. Trafikförordningen anger fortfarande att högsta tillåtna hastighet inom tättbebyggt område är 50 km/h, utom tättbebyggt område är 70 km/h och på motorväg är 110 km/h, med diverse möjligheter för kommunen respektive Vägverket att föreskriva andra hastigheter. Nyheten är enligt din länk att hastighetsgränsen skall anges tillsammans med vägmärke för tättbebyggt område respektive motorväg även om denna är 50 respektive 70/110 km/h, vilket kan kännas som "samma sak" men inte är samma sak.

Man skulle möjligen kunna sammanfatta ändringarna med att en fordonsförare i fortsättningen inte skall behöva komma ihåg att det är 50 inom tättbebyggt område osv, utan att detta återigen skall framgå i klartext. Riktigt sant är det dock inte då förmodligen merparten av alla vägar i landet formellt sett är 70-vägar utan någon som helst skyltning om detta, även i fortsättningen.

JDS

#25
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juli 2008, 22:19:39 PM
som sagt - varför är tydlighet fel?

Som redan påpekats är tydlighet inte fel, men det anses också viktigt att försöka begränsa antalet vägmärken. Av denna anledning har man försökt använda sig av underförstådda budskap (i praktiken konstruerade på följande sätt: vägmärke upplyser om att grundregel i trafikförordningen är tillämplig), vilket fungerar bra om antalet avvikelser från normalreglerna är litet, men dåligt om antalet är stort.

Ett liknande exempel på en vacker tanke som blev mindre bra i verkligheten var parkeringsförbudszonen i Stockholms innerstad. Den var också baserad på tanken att skyltningen skall spegla en grundprincip (nämligen: innerstan är inte avsedd som parkeringsplats) med avvikelser (där det trots allt var tillåtet att parkera) men det blev för många avvikelser, eftersom det var tillåtet att parkera nästan överallt, och dessutom mycket svårt att upprätthålla zongränserna, främst de inre zongränserna mot andra zoner.

När man tog bort parkeringsförbudszonen krävdes plötsligt en massa lokala parkeringsförbud där sådana inte tidigare behövts (eftersom det var inom förbudszonen) och antalet skyltar ökade kraftigt. Men totalt sett blev det nog lättare att göra rätt, eftersom det helt enkelt blev närmare till förbudsskylten (typ högst 15 m i stället för typiskt 1500 m). Man kan säga att den nuvarande ordningen ställer högre krav på förarens förmåga att köra på en väg full av skyltar, men lägre krav på allmänna kunskaper. Och det tycker jag strängt taget är fel, men det är en annan historia.

Cero

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juli 2008, 20:07:17 PM
Att bara skylta tex motorvägsskylt på en motorväg och inte en hastighetstavla är vansinne, framförallt eftersom det kommer att finnas olika hastigheter på motorvägarna...medan står det inget är det per automatik 110 som gäller.

I en informationsbroschyr från VV i samband med förändringar i skyltfloran för något år sedan framgick att om inte annan hastighet skyltas tillsammans med motorvägsskylt är det 110 som gäller och för stadssiluett 50. Detta är kanske iofs inte något problem (även om jag som du föredrar hastighetsskylt, speciellt när jag kör utomlands och kanske inte alltid har koll på hastighetsnivåerna första milen ut från hyrfirman).

Citat från: Nico skrivet 11 juni 2008, 08:45:17 AM
Stör mig i så fall mera på skyltningen för datumparkering. I verkligheten ser de mest ut som en p-förbudsskylt som någon tejpat upp något vitt på. Hade varit smartare med en tilläggstavla.

Det jag tycker är sämst med datumskyltarna är att ett sträck avser jämn dag och två streck ojämn dag. Vore mer logiskt att ha det tvärtom eftersom ett är en ojämn siffra och två en jämn.

Anders Noren

Citat från: Cero skrivet 04 augusti 2008, 10:11:26 AM
Det jag tycker är sämst med datumskyltarna är att ett sträck avser jämn dag och två streck ojämn dag. Vore mer logiskt att ha det tvärtom eftersom ett är en ojämn siffra och två en jämn.

Nu har du nog fått det helt om bakfoten. Parkeringsförbudsskyltarna anger udda (ojämnt) datum med ett streck (siffran 1 är udda/ojämn) och jämnt datum med två streck (siffran 2 är jämn). Se http://www.vv.se/templates/page3____20268.aspx

Anders

Ersa

Fy 17 för datumparkering!


Märket anger förbud mot att parkera fordon på dagar
med jämnt datum på den sida av vägen som har jämna
adressnummer och på dagar med udda datum på den
sida av vägen som har udda adressnummer.


Är det inte i Danmark det är tvärtom?
D.v.s att man måste parkera sitt fordon på "udda sidan gatan" under udda datum.

Cero

Citat från: Anders Noren skrivet 04 augusti 2008, 12:38:18 PM
Nu har du nog fått det helt om bakfoten. Parkeringsförbudsskyltarna anger udda (ojämnt) datum med ett streck (siffran 1 är udda/ojämn) och jämnt datum med två streck (siffran 2 är jämn). Se http://www.vv.se/templates/page3____20268.aspx

Anders

Nej, jag har inte fått det om bakfoten. Jag lutade mig helt enkelt emot Verspieders tidigare inlägg utan att bry mig om att kolla upp sanningshalten (jag är inte längre beroende av dygnsparkering på gata så jag måste erkänna att jag inte bryr mig särskilt om just dessa regler). Men det är ju bra att det är så som du skriver.

Citat från: Verspieder skrivet 11 juni 2008, 05:23:37 AM
Vägmärken som bytts ut snabbt det senaste året är dock de nya för datumparkering, samt varning för farthinder.  :)
(Med reservation för att detta inte skett i varenda del av landet)

Datumparkering
Förbud mot att parkera fordon på dag med udda datum
Förbud mot att parkera fordon på dag med jämna datum