Varför inte använda nya vägmärken?

Startat av Ulf Rådeström, 07 juni 2008, 20:15:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Har funderat på en del av dom nya, alldeles utmärkta vägmärkena som infördes för ett tag sedan.
Framförallt kömärket med tre bilar i kö, som symboliserar "risk för kö".

Men jag ser nyuppsatta skyltar med "annan fara" med tilläggstavlan "risk för kö" under som sätts upp...

Med många internationella trafikanter borde det vara informationen som är den viktigaste, och en köskylt borde där vara överlägsen...

Undrar varför man ej utnyttjar vägmärket?

Det enda stället jag sett det på är tillfälligt uppsatta skyltar på E6 i Skåne vid större vägarbeten - men ok - där är man ju säkert lite mer internationella än i Stockholm tycks det  :)

Martin

Ett annat vägmärke som har en "fläckvis" användning är stadssiluetten som introducerades i Sverige för ca 10 år sedan. Konstigt att den inte används över lag, i alla fall då ny skyltning ska upp. Vad jag har förstått är det kommunerna själva som sköter uppsättningen av dessa skyltar, de finns vid var enda litet samhälle i vissa kommuner, medans de saknas helt i andra kommuner. Borde inte VV trycka på mer för att få en så enhetlig skyltning som möjligt i landet, som det är nu blir trafikanterna mer förvirrade än upplysta när flera parallella system används.

Ersa

#2
Vägmärken som bytts ut snabbt det senaste året är dock de nya för datumparkering, samt varning för farthinder.  :)
(Med reservation för att detta inte skett i varenda del av landet)

Varning för upphöjt farthinder.
Varning för nedsänkt farthinder.
Varning för ojämnheter eller skador i vägbanan.

Datumparkering
Förbud mot att parkera fordon på dag med udda datum
Förbud mot att parkera fordon på dag med jämna datum

Ersa

Något jag stör mig på är denna kombination:


+ tilläggstavlan "UTFART"

Inte helt enkelt för t.ex ryska lastbilsförare att förstå...
Borde man inte kunna använda en variant av denna, av säkerhetsskäl?


Nico


Stör mig i så fall mera på skyltningen för datumparkering. I verkligheten ser de mest ut som en p-förbudsskylt som någon tejpat upp något vitt på. Hade varit smartare med en tilläggstavla.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: Martin skrivet 11 juni 2008, 01:19:23 AM
Ett annat vägmärke som har en "fläckvis" användning är stadssiluetten som introducerades i Sverige för ca 10 år sedan. Konstigt att den inte används över lag, i alla fall då ny skyltning ska upp. Vad jag har förstått är det kommunerna själva som sköter uppsättningen av dessa skyltar, de finns vid var enda litet samhälle i vissa kommuner, medans de saknas helt i andra kommuner. Borde inte VV trycka på mer för att få en så enhetlig skyltning som möjligt i landet, som det är nu blir trafikanterna mer förvirrade än upplysta när flera parallella system används.

Här i Uppsala län är man mycket dåliga med att använda skylten. Det finns bara ett par enstaka samhällen här som har skylten. Det enda ställe jag kommer på är Storvreta. I övrigt skyltas varje samhälle här med 50-skyltar och gamla blå ortsnamnsskyltar. Har också märkt att det av den orsaken också är flera Uppsalabor som inte förstår innebörden av de här skyltarna, dvs att de inte bara visar att det är ett samhälle utan att den även innebär en hastighetsbegränsning
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David S

Citat från: Verspieder skrivet 11 juni 2008, 05:29:37 AM
Något jag stör mig på är denna kombination:


+ tilläggstavlan "UTFART"

Inte helt enkelt för t.ex ryska lastbilsförare att förstå...
Borde man inte kunna använda en variant av denna, av säkerhetsskäl?



Dessa två skyltar har helt olika betydelser.


Detta vägmärke betyder att anslutande vägar har Väjningsplikt.

Annan fara med tilläggsskylt har man där det inte är korsningar men ändå en utfart som kan vara svår att se.

Ersa

Citat från: David S skrivet 13 juni 2008, 08:09:37 AM
Dessa två skyltar har helt olika betydelser.


Detta vägmärke betyder att anslutande vägar har Väjningsplikt.

Annan fara med tilläggsskylt har man där det inte är korsningar men ändå en utfart som kan vara svår att se.

Just därför behövs ett tredje alternativ.

Stefan K

Visst skall vägmärket för kö/stockning användas istället för annan fara+tilläggstavla med text!
Märket infördes i Skåne, nog lite på eget initiativ, vilket är bra.
Tyvärr är ofta de som arbetar med trafiklagstiftning många år efter. Det kan de kanske själva tycka vara sunt - man vill vara eftertänksam och noggrann.
Jag tolkar det mer som tröghet och ovilja att anstränga sig i sitt arbete  ;) Ju färre saker som behöver ändras, desto mindre ansträngning  ;)

Anders Noren

Att de nya vägmärkena - som ännu inte funnits i ett år - inte används mer har förmodligen att göra med att vägmärken är rätt dyra att köpa och sätta upp. Som skattebetalare tycker jag att det är utmärkt att kommunerna inte slösar pengar på att byta ut fullt fungerande vägskyltar. Att datumparkeringsmärkena kommit upp snabbt beror på att det gamla sättet att skylta datumparkering inte längre är tillåtet. Övriga äldre märken är därmot ännu tillåtna. Tids nog måste de bytas ut på grund av ålder eller ändrade lokala trafikföreskrifter och då blir det till den nya varianten.

Anders

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juni 2008, 08:50:03 AM
Det är inte ens enhetligt inom varje kommun, dessa skyltar verkar ha ersatt 50 skyltarna på prov i vissa tätorter

Skylten betyder per automatik att hastigheten är 50 vid infart till samhället och 70 vid utfart om inte ett tilläggsmärke säger annat.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

robbes

Citat från: Martin skrivet 11 juni 2008, 01:19:23 AM
Ett annat vägmärke som har en "fläckvis" användning är stadssiluetten som introducerades i Sverige för ca 10 år sedan. Konstigt att den inte används över lag, i alla fall då ny skyltning ska upp. Vad jag har förstått är det kommunerna själva som sköter uppsättningen av dessa skyltar, de finns vid var enda litet samhälle i vissa kommuner, medans de saknas helt i andra kommuner. Borde inte VV trycka på mer för att få en så enhetlig skyltning som möjligt i landet, som det är nu blir trafikanterna mer förvirrade än upplysta när flera parallella system används.


och denna skylt kommer fasas ut läste jag på vägverketshemsida då det kommit andra märken med samma inebörd som är natioenlla etc

Martin

Citat från: robbes skrivet 23 juni 2008, 17:09:10 PM

och denna skylt kommer fasas ut läste jag på vägverketshemsida då det kommit andra märken med samma inebörd som är natioenlla etc

Jag har kollat som snabbast på VV's hemsida, men inte hittat något som bekräftar det du skriver. Länka gärna.

Anvisningsmärkena E5 & E6 är nationella, dvs gäller i hela landet. Sedan att de inte har implementterats överallt är en annan fråga. Märkena togs i bruk 1/10 -99 i Sverige.

Ulf Rådeström

Citat från: Walter skrivet 23 juni 2008, 16:11:31 PM
Skylten betyder per automatik att hastigheten är 50 vid infart till samhället och 70 vid utfart om inte ett tilläggsmärke säger annat.

Jag är totalt emot när man skall skylta hastigheter med andra skyltar.
Vad är de för fel på en hastighetsskylt??

Att bara skylta tex motorvägsskylt på en motorväg och inte en hastighetstavla är vansinne, framförallt eftersom det kommer att finnas olika hastigheter på motorvägarna...medan står det inget är det per automatik 110 som gäller.
Åter igen som jag skrev i början av tråden - är inte tydligheten det viktigaste som man borde ha som mål att uppnå???

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juli 2008, 20:07:17 PM
Jag är totalt emot när man skall skylta hastigheter med andra skyltar.
Vad är de för fel på en hastighetsskylt??

Att bara skylta tex motorvägsskylt på en motorväg och inte en hastighetstavla är vansinne, framförallt eftersom det kommer att finnas olika hastigheter på motorvägarna...medan står det inget är det per automatik 110 som gäller.
Åter igen som jag skrev i början av tråden - är inte tydligheten det viktigaste som man borde ha som mål att uppnå???

Ser inget fel med att ha symboler som visar att bashastigheten gäller. Det är inte så svårt att lära sig.

Tätort=50
Landsväg=70
Motorväg=110

Systemet finns i de flesta länder i Europa fast de här bashastigheterna varierar mellan olika länder. Det är därför det finns skyltar vid gränserna som upplyser om detta

Nästan alla andra länder utgår från de här bashastigheterna så jag ser inget fel i att även Sverige använder sig av detta också. Och stämmer inte bashatigheten sitter det en hastighetsskylt som visar vilken hastighet som gäller. Inget svårt alls om man bara fattar. Fungerar det i andra länder så är det klart att det fungerar här med
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.