Författare Ämne: Anslutningsbussarna till Bastuträsk får vara kvar.  (läst 4902 gånger)

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1568
    • Jona on the net
Anslutningsbussarna till Bastuträsk får vara kvar.
« skrivet: 07 juni 2008, 15:39:44 PM »
Länk till artikel i Norra Västerbottens tidning.

http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article123649.ece

citat: Anslutningstrafiken, Skellefteå – Bastuträsk, är räddad. Åtminstone under sommarmånaderna, juni till augusti. slut citat.

Läs artikeln själv, detta är i alla fall ett steg i rätt riktning.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2962
SV: Anslutningsbussarna till Bastuträsk får vara kvar.
« Svar #1 skrivet: 07 juni 2008, 21:49:59 PM »
Varför inte skaffa en Y1 att köra med ? Eller är antalet resenärer så litet att det räcker med taxi?

Yujin Zhang

  • Gäst
SV: Anslutningsbussarna till Bastuträsk får vara kvar.
« Svar #2 skrivet: 07 juni 2008, 22:14:42 PM »
Varför inte skaffa en Y1 att köra med ? Eller är antalet resenärer så litet att det räcker med taxi?

Antagligen för att rulla en buss som blir fullsatt buss är billigare än Y1?

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1568
    • Jona on the net
SV: Anslutningsbussarna till Bastuträsk får vara kvar.
« Svar #3 skrivet: 07 juni 2008, 23:15:49 PM »
Varför inte skaffa en Y1 att köra med ? Eller är antalet resenärer så litet att det räcker med taxi?

Nä hade antalet resande räckt för en taxi så hade Skellefte kommun aldrig tyckt det varit värt och betala kalaset. På frågan med att köra en Y1 så vill jag vända på frågan litegran och istället fråga varför man inte kan köra en eldriven rälsbuss, som X1 eller Regina eller så. Svaret är samma i elfallet som med en Y1:a. Finns inga fordon och få tag i. Men Bussar finns det och därför får det duga gått med buss. Hälldre det än inget alternativ överhuvudtaget.

Tillägg. Bussen är fullsatt från Bastuträsk till Skellefteå på morgonen och motsatt färdväg eftermiddagar. Så resande finns det.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2962
SV: Anslutningsbussarna till Bastuträsk får vara kvar.
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2008, 16:00:14 PM »
Tack för svaret.
Vad gäller Y1 så vet jag några som är användbara.
När det gäller en anslutningslinje till tåg så kanske det vore bra att köra tåg ända till Skelleftehamns övre.
Men buss duger också.
Kanske är handläggningen felaktig. Om bussen är relativt fullsatt så borde det inte vara några problem att köra den. Biljettintäkterna från linjen borde väl räcka till att köra linjen. Det är väl detta svenska statens rikstrafik  vet om.

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1568
    • Jona on the net
SV: Anslutningsbussarna till Bastuträsk får vara kvar.
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2008, 22:06:38 PM »
.. Om bussen är relativt fullsatt så borde det inte vara några problem att köra den. Biljettintäkterna från linjen borde väl räcka till att köra linjen. Det är väl detta svenska statens rikstrafik  vet om.

Finns ett problem bara. Det säljs inga biljetter på dessa bussar mer eller mindre. Ska tro att 95% av resande åker på tågbiljett och prisskillnaden för resa från tex Göteborg till Bastuträsk eller Göteborg - Skellefteå är mer eller mindre noll. Alltså SJ får inga extrapengar för dom resande bortsätt en detalj. Men av dessa 40 - 50 resande per tur som åker vidare med tåg så skulle kanske 75% av dom inte ta och åka tåg alls om inte bussen gick.

Då kan man ställa sig frågan, är det värt kanske 40 resande per dygn extra i tågen om bussen går, eller vinner SJ inget på dessa. Om dom inte tjänar pengar på dom är dom nog hellre utan Skellefte-resenärerna. 40 resande per dag och riktning är väl ingenting. Blir ju bara 80 per dag och 29200 på 365 dagar. En försumbar summa. Eller? ? ?

/Jona
MVH Filosofen Jona

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1568
    • Jona on the net
SV: Anslutningsbussarna till Bastuträsk får vara kvar.
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2008, 22:37:08 PM »
Om jag minns rätt rapporterade Rikstrafiken att medelbeläggningen var knappt 5 resande/tur utslaget på årsbasis.

Då har dom inte kollat i verkligheten eller eventuellt slagit ut siffrorna på dom tomma turer som går i motsatt håll. Är ju så att turerna på eftermiddagen till Bastuträsk och därifrån på morgonen som går fyllda. motsatt väg är dom tomma.

/J
MVH Filosofen Jona

Utloggad Jonas1968

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
SV: Anslutningsbussarna till Bastuträsk får vara kvar.
« Svar #7 skrivet: 10 juni 2008, 11:00:19 AM »
Finns ett problem bara. Det säljs inga biljetter på dessa bussar mer eller mindre. Ska tro att 95% av resande åker på tågbiljett och prisskillnaden för resa från tex Göteborg till Bastuträsk eller Göteborg - Skellefteå är mer eller mindre noll. Alltså SJ får inga extrapengar för dom resande bortsätt en detalj. Men av dessa 40 - 50 resande per tur som åker vidare med tåg så skulle kanske 75% av dom inte ta och åka tåg alls om inte bussen gick.

Då kan man ställa sig frågan, är det värt kanske 40 resande per dygn extra i tågen om bussen går, eller vinner SJ inget på dessa. Om dom inte tjänar pengar på dom är dom nog hellre utan Skellefte-resenärerna. 40 resande per dag och riktning är väl ingenting. Blir ju bara 80 per dag och 29200 på 365 dagar. En försumbar summa. Eller? ? ?

/Jona
Nu är ju Norrlandståget upphandlad trafik, inte trafik som körs för att den skall vara lönsam. Skulle rent kommersiella villkor råda så skulle vi ju inte ha någon tågtrafik norr om Sundsvall/Östersund så om SJ anser busstrafiken lönsam borde inte spela någon roll i sammanhanget. Självklart bör en så pass stor ort som Skellefteå ha anslutning till tågtrafiken. Om bussen sedan betalas av Länstrafiken eller Rikstrafiken är dock en annan sak.

Krille

  • Gäst
SV: Anslutningsbussarna till Bastuträsk får vara kvar.
« Svar #8 skrivet: 10 juni 2008, 12:02:26 PM »
Saken är väl att denna buss inte ingår i det tecknade avtalet med SJ, sedan plöjer Rikstrafiken redan ned ett antal kronor i annan tåganslutande busstrafik från Skellefteå, linje 100.

Busstrafiken bör väl kunna samordnas med Länstrafikens turer som på de flesta andra håll i landet

Framförallt bör Jörn bli Skellefteås anslutningspunkt.
Bättre och snabbare väg, det ligger i Skellefteå kommun och man kan som bonus köra vissa/alla turer via Boliden för utökad service.

/K

Krille

  • Gäst
SV: Anslutningsbussarna till Bastuträsk får vara kvar.
« Svar #9 skrivet: 10 juni 2008, 12:18:39 PM »
Ja att det är Bastuträsk idag är väl av "gammal hävd" för att järnvägen tidigare gick den vägen, Jörn har idag nästan lika många på/avstigande som Bastuträsk men skulle man upphöra med bussandet till den senare orten kommer den högst sannolikt att tappa avsevärt i betydelse, men nog måste det vara bättre att samla kunderna på ett så pass begränsat område till en bytespunkt?

Precis. Jörn fungerar ju som anslutning mot A-kommunerna.
Skulle man ansluta Skellefteå i Jörn, kanske man i slutändan kan dra in tågstoppet i Bastuträsk.
Fast...Då tappar ju å andra sidan Norsjö sin anslutningstrafik.
Så det mesta är väl politik , som vanligt...

/K