Rondeller på europavägar

Startat av Ersa, 07 juni 2008, 15:28:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

De med rondeller borde väl benämnas / klassas ned till Motorväg (eller om det heter Motortrafikled) då
ju avsikten var att Europavägar (E-vägar) skulle ha planfria korsningar.
Kan någon rätta mig om jag har fel?.

Martin

Motorväg är väg med planskilda korsningar utan mötande trafik (vanligen 2-3 filer i vardera riktningen), motortrafikled är väg med planskilda korsningar med mötande trafik (vanligen 1fil i vardera riktningen),rondeller ska således inte förekomma. En stor skilnad är om en trafikplats är utformad som en rondell i ett annat plan än motorvägen/motortrafikleden.

Att avsikten med europavägar ska vara planskilda korsningar är helt främmande för mig, har aldrig hört talas om det utanför denna diskussion. Det bör påpekas att det är många fler länder än de skandinaviska där europavägar inte är liktydigt med motorväg.Ex. i motorvägarnas förlovade land, Tyskland är första biten från Puttgarden och söderut europaväg, men inte motorväg.

Ingwar Åfeldt

Citat från: JDS skrivet 11 juni 2008, 00:44:54 AM
Det beror på att det finns ett antal olika utformningar av dem och att olika personer tenderar att se enskilda platser framför sig när de försöker förklara. Rätt svar är att det beror helt och hållet på hur markeringarna är målade och hur de huvudsakliga trafikströmmarna går. Bilförare är oftast lite fyrkantiga och förstår inte varför något måste vara olika från fall till fall; många vill att det alltid ska vara likadant överallt så att det blir lättare att lära sig.

Hur som helst är tvåfiliga rondeller inte alls särskilt farliga om man jämför med korsningar där krockvinkeln kan vara allt från 90 till närmare 180 grader. Visst blir det kollisioner ibland, men då mellan fordon som är på väg åt nästan samma håll. Det förvånar mig att du, som jag håller för en kunnig och eftertänksam person i järnvägssammanhang, plötsligt formulerar dig som vilken medelsvensson som helst när det handlar om vägtrafik?

Jag köper inte att utformningen av rondeller skulle orsaka skillnaden i åsikter hos vägverket respektive polisen hur man skall köra i t ex en tvåfilig rondell. I den debatt som fördes för ett antal år sedan i Sverige om rondellkörning framfördes i alla fall inte den åsikten så vitt jag vet. Om utformningen anses ha så stor betydelse så förbjud olika utformningar, gör dem identiska. Tvåfiliga rondeller är av naturen farliga eftersom fordon i den inre filen vid två tillfällen måste korsa den yttre filen och speciellt när fordonet skall ut ur rondellen så blir det lätt tillbud.

Min åsikt om rondeller har jag grundlagt under 11 år som yrkeschaufför (buss och lastbil) i Sverige och USA.

M v h
Ingwar

JB

Citat från: Martin skrivet 11 juni 2008, 14:24:08 PM
Motorväg är väg med planskilda korsningar utan mötande trafik (vanligen 2-3 filer i vardera riktningen), motortrafikled är väg med planskilda korsningar med mötande trafik (vanligen 1fil i vardera riktningen),rondeller ska således inte förekomma.

Nja, det finns allt motortrafikleder utan mötande trafik också. Dessutom finns det vägar som har planskilda korsningar utan mötande trafik som inte är motorvägar eller motortrafikleder.

/Jonas

Ersa

#34
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 juni 2008, 23:54:03 PM
Tvåfiliga rondeller är av naturen farliga eftersom fordon i den inre filen vid två tillfällen måste korsa den yttre filen och speciellt när fordonet skall ut ur rondellen så blir det lätt tillbud.

Speciellt med regeländringen att bilister i den högra yttre filen alltid har förkörsrätt, även om denne vill till vänster runt hela rondellen i ytterfilen. Med sådana regler är det lika bra att ta bort alla tvåfiliga rondeller, alternativt göra högerfilen innan rondellen till en enbart högersväng "utanför" själva rondellen. Då tvingas folk att placera sig tydligare.

EDIT: "högerfilen innan rondellen till en enbart högersväng"

Ingwar Åfeldt

Citat från: Verspieder skrivet 15 juni 2008, 21:26:03 PM
Speciellt med regeländringen att bilister i den högra yttre filen alltid har förkörsrätt, även om denne vill till vänster runt hela rondellen i ytterfilen. Med sådana regler är det lika bra att ta bort alla tvåfiliga rondeller, alternativt göra högerfilen innan rondellen till en enbart vänstersväng "utanför" själva rondellen. Då tvingas folk att placera sig tydligare.


Det var en regeländring jag inte kände till, men nu vet jag inför mitt Sverige-besök i Augusti. Den regeländringen ökar ju riskerna. Han i högerfilen kommer att vara mindre hjälpsam (och uppmärksam) än tidigare, "Jag har ju företräde".

M v h
Ingwar

Ersa

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 15 juni 2008, 22:22:49 PM
Det var en regeländring jag inte kände till, men nu vet jag inför mitt Sverige-besök i Augusti. Den regeländringen ökar ju riskerna. Han i högerfilen kommer att vara mindre hjälpsam (och uppmärksam) än tidigare, "Jag har ju företräde".

Denna regeländring lärde jag känna efter flytten till Umeå. Innan flytten hade jag nästan aldrig sett en bilist ligga i ytterfilen när denne ska till vänster, men i Umeå sker det dagligen. Förvisso lagligt numera men ändå helt ologiskt och otydligt. Det är intressant att se hur övriga bilister tacklar detta problem. Vissa vänstersvängande i vänsterfil accepterar inte reglerna utan struntar fullständigt i högerfilsköraren, och tränger sig ut före denne. Vissa andra ger upp och kör i högerfilen vart de än ska för att undvika krockar. Några kan t.o.m lägga sig i vänsterfilen men ändå svänga höger(!) Otydligheten är total! :o

JDS

Men hallå! Finessen med en cirkulationsplats är ju just att alla SKA köra samtidigt, förstår man inte det så är det inte konstigt om man inte gillar dem! Det är MENINGEN att man ska köra på marginalerna i cirkulationsplatser, för då kommer alla fram fortare och när det blir kollisioner så blir de inte så allvarliga, eftersom de sker i liten vinkel och i relativt låg hastighet.