Rondeller på europavägar

Startat av Ersa, 07 juni 2008, 15:28:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

E4 i Helsingborg följer färjeläget ut på Malmöleden (= södra motorvägsinfarten) och är sedan gemensam med E6/E20 mellan trf Helsingborg Södra och trf Kropp. E4 och trafik mot färjeläget skyltas den vägen sedan Knutpunkten invigdes eftersom man inte vill ha in trafiken igenom centrum som annars hade blivit fallet.


Annars har rondeller blivit vanligare på Europavägarna, det gäller dels om det är en övergång mellan motorväg <-> landsväg dels om det är en vanlig landsväg med många tidigare olycksdrabbade korsningar. Utanför Trelleborg på E6 byggdes förra året en rondell, den kommer att vara start/slutet för motorvägen när den förlängs dit. På E22 igenom Blekinge har man byggt många rondeller de senaste åren i väntan på att bygga ut till motorväg, något som tyvärr har lett till att det uppstår köer även vanliga vardagar då lastbilar och stora fordon tvingas sakta ned rejält för att kunna ta kurvorna där.

Simon Bertilsson

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 08 juni 2008, 02:02:04 AM
Har också upplevt den södra infarten som den "riktiga" E4:an. Men jag är inte säker på att det är så. Åtminstånde är det den vägen som är påbjuden för tung trafik kvälls- och nattetid, samt för fordon lastade med farligt gods om jag inte minns fel. / Henrik

Jo den södra infarten är väl den riktiga E4an, trots att det är den norra som ansluter raka vägen till E4 norrut? Att den södra är påbjuden för tung trafik, beror ju helt enkelt på att man inte vill ha tung trafik på väg till färjan passerandes genom centrum.

scaniaolsson

Tyvärr har den tunga trafiken börjat återkomma in i Helsingborgs centrum (som dessutom nu begåvats med miljözon) trolig orsak för det är mest utländska bilar är att man följer sin GPS till 100%
och Norra Infarten klassas nog då som "snabbast".

Ett litet tillägg som väl kanske kan betraktas som oviktigt vetande.
Norra Infarten till Helsingborg (från Tpl Kropp) in till Trafikljusen vid nya polishuset har väg nr E4.23

Som sagt platsar nog mest under nördfakta eller oviktigt vetande.

Go kväll.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Hagri

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 08 juni 2008, 09:15:35 AM
Rondeller hör inte hemma på Europavägar.

M v h
Ingwar
Det beror lite på hur man ser det.
Vi kommer aldrig att komma dit hän under överskådlig tid att alla E-vägar kommer att ha planskilda korsningar under hela sträckningen. Det är betydligt bättre för både säkerhet och flytet i trafiken med rondeller än farliga korsningar med vänstersvängande trafik eller trafikljus, som också finns på E-vägar.

Hagri

Citat från: Mr G skrivet 08 juni 2008, 15:35:12 PM

Självklart inte. Europavägen är ju tänkt som att vara huvudlernas huvudled och ska väl alltid vara prioriterad i förhållande till anslutande vägar vad gäller företräde bl a. Att då klämma in rondeller som bromsar upp trafiken på Europavägen blir förstås fel. På senare år har vi förstås fått ett antal "sekundära" Europavägar, som t ex E45, och då blir kanske själva Europavägstanken också lite förfelad, om man inte ska hävda samma princip på de vägarna som på de riktiga Europavägarna, dvs trafik på "huvudhuvudled" ska alltid ges företräde.

Problem kan sen uppstå där Europavägar möts, som t ex i Arboga förr i tiden. På något sätt passade det väl ändå med en rondell just där.

Det finns fler E-vägar som möts i rondell, E-18 och E-45. 
Det är ett större problem när en E-väg går genom större eller mindre samhällen med låga fartbegränsningar, övergångställen och farthinder eller på ställen det finns busshållplatser utan ficka. Det är viktigare att bygga bort sådana faror innan man bygger bort rondellerna.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Hagri skrivet 09 juni 2008, 22:34:50 PM
Det beror lite på hur man ser det.
Vi kommer aldrig att komma dit hän under överskådlig tid att alla E-vägar kommer att ha planskilda korsningar under hela sträckningen. Det är betydligt bättre för både säkerhet och flytet i trafiken med rondeller än farliga korsningar med vänstersvängande trafik eller trafikljus, som också finns på E-vägar.


Rondeller hör inte hemma på Europavägar, punkt. Tvåfiliga rondeller är farliga och det finns inget sett att köra igenom en tvåfilig rondell som är rätt. Inte ens polis och vägverk kan komma överens om vad som är rätt. Rondeller är dessutom ofta alldeles för små vilket gör det svårt för den tunga trafiken att ta sig igenom utan tillbud med bilar som kommer i kläm eftersom bilförare alltför ofta inte har förståelse för att långa fordon behöver extra utrymme när det svänger.

M v h
Ingwar

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 juni 2008, 22:58:06 PM
Rondeller hör inte hemma på Europavägar, punkt. Tvåfiliga rondeller är farliga och det finns inget sett att köra igenom en tvåfilig rondell som är rätt. Inte ens polis och vägverk kan komma överens om vad som är rätt. Rondeller är dessutom ofta alldeles för små vilket gör det svårt för den tunga trafiken att ta sig igenom utan tillbud med bilar som kommer i kläm eftersom bilförare alltför ofta inte har förståelse för att långa fordon behöver extra utrymme när det svänger.

M v h
Ingwar

Men det beror väl på vad som vi anser är Europavägar. När det gäller E4 kan jag nog hålla med, men i övrigt undrar jag. Det finns riksvägar som nog borde prioriteras högre med sånt än vissa vägar som är Europavägar i Sverige. E45 borde knappast vara en väg där man kan resonera på detta sätt. Ska man resonera så borde i sådana fall E45 åter bli vanlig riksväg igen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 juni 2008, 23:04:12 PM
Men det beror väl på vad som vi anser är Europavägar. När det gäller E4 kan jag nog hålla med, men i övrigt undrar jag. Det finns riksvägar som nog borde prioriteras högre med sånt än vissa vägar som är Europavägar i Sverige. E45 borde knappast vara en väg där man kan resonera på detta sätt. Ska man resonera så borde i sådana fall E45 åter bli vanlig riksväg igen


Nej, det är bra. Ta bort rondeller överhuvud taget på alla större vägar, riksväg eller Europaväg.

M v h
Ingwar

Hagri

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 juni 2008, 22:58:06 PM
Rondeller hör inte hemma på Europavägar, punkt. Tvåfiliga rondeller är farliga och det finns inget sett att köra igenom en tvåfilig rondell som är rätt. Inte ens polis och vägverk kan komma överens om vad som är rätt. Rondeller är dessutom ofta alldeles för små vilket gör det svårt för den tunga trafiken att ta sig igenom utan tillbud med bilar som kommer i kläm eftersom bilförare alltför ofta inte har förståelse för att långa fordon behöver extra utrymme när det svänger.

M v h
Ingwar

Jag håller med dig om att tvåfiliga rondeller är klart riskablare än enfiliga. Det största problemet med små rondeller finns i tätorter där utrymmet inte alltid finns för att bygga rondeller värda namnet.
Men den stora frågan är: Skall vi i stället för att höja säkerheten och framkomligheten genom att bygga rondeller på E-vägar i stället acceptera farliga korsningar med större risker för olyckor av olika svårighetsgrad? Är en rondell av ondo även om den kan förhindra att människor slipper att bli skadade eller dödade i farlig korsning?

Ersa

Många besökare gnäller något oerhört på alla rondeller i norra Umeå, längs E4:an och på lokalgatorna stadsdelen Ersboda. Frågan är om de vet hur det såg ut innan: Några stora trafikljuskorsningar där det i regel alltid var 1-2 min tomgångskörning vart du än skulle, eller långa köer med bilar i varenda korsning, då alla vänstersvängande effektivt blockerade all bakomvarande trafik.

Det har blivit bättre med flyt med rondellerna, men bäst vore ju helt klart om europavägen gick helt utanför stan, som E14 gör förbi Östersund. Där har vi f.ö. ett bra exempel på en utmärkt europaväg-trafikplats. En rondell en våning "ovanför" vajervägen. Har dock tyvärr inga bilder att visa upp.

Men att få en E4 utanför Umeå kan man nog glömma pga sega politiker samt en förvirrad ungdomsrörelse som fått för sig att en förbifart/ringled skulle öka bilismen och avgaserna...  ???

Krille

Citat från: Verspieder skrivet 10 juni 2008, 05:00:15 AM
Men att få en E4 utanför Umeå kan man nog glömma pga sega politiker samt en förvirrad ungdomsrörelse som fått för sig att en förbifart/ringled skulle öka bilismen och avgaserna...  ???

Tyvärr är det nog alltför ofta sanning.
Bygger man mer vägar får man mer vägtrafik.
Bygger man mer järnvägar får man mer tågtrafik.
Bygger man mer flygplatser får man mer flygtrafik.

Men i fallet Umeå och även Skellefteå (våran E4 är faktiskt ännu värre) så behövs det verkligen en ringled utanför stan NU.

/K

Muk

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 juni 2008, 23:39:23 PM

Nej, det är bra. Ta bort rondeller överhuvud taget på alla större vägar, riksväg eller Europaväg.

M v h
Ingwar

E22:an genom blekinge är en liten väg, trots namnet, så här fyller rondellerna en funktion. En ny flerfilig väg är nog inte att vänta i dessa obygder, trots att lokalpolitikerna verkar tro att Blekinge är någon sorts nav kring vilken världen snurrar.  ;D

David M

Citat från: Muk skrivet 10 juni 2008, 09:43:37 AM
E22:an genom blekinge är en liten väg, trots namnet, så här fyller rondellerna en funktion. En ny flerfilig väg är nog inte att vänta i dessa obygder, trots att lokalpolitikerna verkar tro att Blekinge är någon sorts nav kring vilken världen snurrar.  ;D

För tung trafik har Karlshamns och Karlskronas hamnar blivit mycket viktiga och de lär nog konkurrera ut alla hamnarna söder om Oskarshamn så småningom. De polska/ungerska/öststats-tradarna som sen ska ge sig ut på E22 mot Stockholm brukar vara ganska käcka och strunta i att det är 30 km/h som gäller utanför Jämjöskolan. ÅDT ligger dessutom på över 10000 i hela Blekinge bortsett från Jämjö - Småland, om jag inte minns helt fel, så trafikmängden motiverar en ny väg. Sen antar jag att sommartrafiken driver upp ÅDT på E22 en hel del men det är ju så med alla "semestervägar" inkl E4 och E6...


Citat från: Niklas BygdestamMen det beror väl på vad som vi anser är Europavägar. När det gäller E4 kan jag nog hålla med, men i övrigt undrar jag. Det finns riksvägar som nog borde prioriteras högre med sånt än vissa vägar som är Europavägar i Sverige. E45 borde knappast vara en väg där man kan resonera på detta sätt. Ska man resonera så borde i sådana fall E45 åter bli vanlig riksväg igen

Som kuriosa kan jag nämna att när motorvägen utanför Segmon projekterades tidigt 1990-tal beslöt man att 45:an var vägen som skulle svänga av och E18 mot Oslo som skulle ges prioritet, eftersom E18 var en del av TEN mellan Stockholm - Oslo - Köpenhamn - Stockholm medan 45:an var vanlig riksväg. Då var det 70% av trafiken från Karlstadshållet som svängde av mot Göteborg och endast 30% som fortsatte mot Oslo, tror det är samma siffror fortfarande.

Citat från: scaniaolssonTyvärr har den tunga trafiken börjat återkomma in i Helsingborgs centrum (som dessutom nu begåvats med miljözon) trolig orsak för det är mest utländska bilar är att man följer sin GPS till 100%
och Norra Infarten klassas nog då som "snabbast".
GPS:er är ett elände, förutom att de tvingar ut en på grusvägar om man ska ha de kortaste vägarna... Var det inte i Halmstad som boende på en villagata plötsligt fick se gatan förvandlas till lastbilsparkering för att gatan hade samma namn som en annan gata i ett industriområde i närheten?

JDS

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 juni 2008, 22:58:06 PM
Rondeller hör inte hemma på Europavägar, punkt. Tvåfiliga rondeller är farliga och det finns inget sett att köra igenom en tvåfilig rondell som är rätt. Inte ens polis och vägverk kan komma överens om vad som är rätt.

Det beror på att det finns ett antal olika utformningar av dem och att olika personer tenderar att se enskilda platser framför sig när de försöker förklara. Rätt svar är att det beror helt och hållet på hur markeringarna är målade och hur de huvudsakliga trafikströmmarna går. Bilförare är oftast lite fyrkantiga och förstår inte varför något måste vara olika från fall till fall; många vill att det alltid ska vara likadant överallt så att det blir lättare att lära sig.

Hur som helst är tvåfiliga rondeller inte alls särskilt farliga om man jämför med korsningar där krockvinkeln kan vara allt från 90 till närmare 180 grader. Visst blir det kollisioner ibland, men då mellan fordon som är på väg åt nästan samma håll. Det förvånar mig att du, som jag håller för en kunnig och eftertänksam person i järnvägssammanhang, plötsligt formulerar dig som vilken medelsvensson som helst när det handlar om vägtrafik?

Martin

ANA-rondellen i Trollhättan ersatte en tidigare ljusreglerad korsning. Denna byggdes dock om innan RV45 blev E45. MEN... Sidovägarna i denna rondell (från industriområden som bla härbärgerar SAAB Automobile och VOLVO Aero genererar en hel del trafik, både tunga- och persontransporter. Skulle erondellen bort med enda argument att det är en europaväg som passerar där låter absurt. TPL Stallbacka, TPL Båberg: Där viker E45 av från RV44 som är vägen som går rakt fram genom korsningarna.
TPL Skogsbo: Ve och fasa! Där viker både E45 och RV44 av från en väg som inte ens klassas som länsväg värd att numrera!(gamla RV45 mot Vänersborg).

Det jag menar med mina sarkasmer är att man bör i första hand titta på de olika vägarnas trafikmängd och vad alternativet till rondeller är i stället för att stirra sig blind på de gröna E-skyltarna. Det är, måste väl alla inse, att det är en utopi med planskilda korsningar längs våra europavägar (inklusive E4 genom övre norrland).