Stomlinje 4 i Gävle

Startat av Fredde, 05 juni 2008, 10:06:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Hej!

Politikerna verkar ha bestämt sig att Stomlinje 4 kommer gå mellan Hagaström & Hemlingby Köpcentrum när den införs, vad som kommer hända med Stomlinje 3 som i dag går via Hemlingby Köpcentrum framgår inte, kanske det växer så mycket så det behövs flera linjer till detta ställe som det tex är i Karlstad med Bergvik köpcentrum där det går 3 linjer från på dagarna som nu under sommaren har 8 turer per timme totalt, under vintern har jag för mig det är ca 12-14 avgångar per timme..


Lokal-linje 12 som idag kör sträckan Hagaström-City-Södra Bomhus-Bomhus vad som kommer hända med denna framgår inget om heller men den kanske vänder i City fram till dom kan bestämma att den ska gå efter linje 95 ist när det området växer mer...!?!?!


//Fredde

AO

#1
Det troliga är ju att linje 12 kommer att gå Bomhus-Centrum-Gävle strand.
Linje 3 kommer troligen ej att gå via Hemlingby köpc. utan direkt till Stormgatan då man sparar in en buss i omlopp då.
I övrigt så verkar det som att det kommer behövas 2 fler bussar i omlopp under högtrafik än idag. Detta löses ju tack vare att 4 st. "nya" ledbussar kommer till sommaren.

Walter

Citat från: AO skrivet 05 juni 2008, 15:45:31 PM
Det troliga är ju att linje 12 kommer att gå Bomhus-Centrum-Gävle strand.
Linje 3 kommer troligen ej att gå via Hemlingby köpc. utan direkt till Stormgatan då man sparar in en buss i omlopp då.
I övrigt så verkar det som att det kommer behövas 2 fler bussar i omlopp under högtrafik än idag. Detta löses ju tack vare att 4 st. "nya" ledbussar kommer till sommaren.

Samtidigt försvinner lika många MaxCi i höst
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

#3
MaxCI bussarna ska ersättas med kortvagnar sedan utöver det ska 4990-4993 som är MB-lebussar komma till S1 fast å andra sidan blir det 10 mintrafik på S1 from i höst så det ökar nog antalet bussar på den linjen med, sedan kanske man i framtiden kan undvika i möjligaste mån att köra med bussar i länstrafiksfärgerna på S1 pga bussbrist..  förlorar Swebus länstrafiken & sedan har kvar stadstrafiken i ett år så blir nog sommaren 2009- sommaren 2010 lite konstig kan jag tänka mig..

Bästa hade varit att man bakat in Citytrafiken i paket Gästrikland om det blir förändringar med linjer i framtiden ..

//Fredde

Stefan P

Hej

Vart går 90 linjerna någonstans i stan eller utanför stan?
Man möter en skolbuss i Furuvik på morrron när man är på väg till Gävle med 832, vad långt Skutskär går skolbussen?

mvh Stefan P

Fredde

#5
94. Finnböle-Hällby (ej Gävle tätort)
95. Harkskär-Bönan-Lervik-Gävle
99. Valbo-Hagström-City-Sörby Urfjäll


Det fanns tidigare en linje 97 som snurrade runt i Valbo dock vet jag inte om den är kvar..

Stefan P

Hej

Tack för svaret.

Stefan P

AO

Det är även nu klart att det blir ytterligare en ny linje till hösten, linje 18. Den kommer att ersätta linje elvas sträckning, Centrum-Hemlingby. Denna linje kommer dock endast att trafikeras mitt på dagen.

Peter Öden

Hej !

Några nya ledbussar kommer ju inte hit till Gävle, utan beg. sådana som det
skrivits om tidigare. De är ju "nya" för Gävle kan man ju säga.

Linje 18 som från i höst kommer att trafikera Gävle Centrum-Sörby-Hemlingby
går en gång per timme mellan kl. 10-14 !! Snacka om försämring av turutbudet
jämfört med idag !

Mvh Peter Ö

Anders Noren

Stomlinje 4 till Hemlingby köpcentrum föreslog jag i våras i detta inlägg. ;D

Linje 3:s fortsättning från Andersberg till Hemlingby köpcentrum inrättades för att kompensera för att köpcentrumet dödade Andersbergs centrum. Ska den dras in bör det vara för att för få åker snarare än för att man vill spara en buss. Hellre bör man fundera på att inte köra till Stormgatan alls utan bara till köpcentrumet. Vid Stormgatan finns en gång- och cykeltunnel under Spängersleden som kan utnyttjas till att lägga en hållplats där för linje 4 för resenärer från nordöstra Andersberg in mot stan. Den hållplatsen kan också användas av boende i sydvästra Hemlingby.

Linje 97 är den hemliga linjen. Ingen vet när den går och det finns inga tidtabeller att få tag på. Ett obekräftat rykte säger att tidtabellen funnits anslagen på Furugården, ett äldreboende i Valbo centrum.

Linje 11:s indragande (och ersättande med servicelinjen 18) är inte någon särskilt stor katastrof för Sörby. Den västra halvan av stadsdelen ligger redan inom gångavstånd (400-600 meter) från Skogmursvägen där linje 3 går och om den kommande linje 4 leds Kaserngatan-Parkvägen-Spängersleden eller S. Kungsgatan-Parkvägen-Spängersleden så hamnar även östra halvan av stadsdelen inom gångavstånd från en stomlinje.

Anders

Anders Noren

Om det nu är så mycket resenärer på linje 12 till Hagaström att man planerar att låta den bli stomlinje 4, varför börjar man då inte med att ge 12:an halvtimmestrafik redan nu? Stom stomlinje kommer 4:an ha (minst) kvartstrafik dagtid och halvtimmestrafik kvällar och helger - linje 12 har i kommande tidtabell halvtimmestrafik i rusningen och timmestrafik övrig tid...

Anders

Fredde

Det har säkert med pengar i liggande budget att göra.. Dom besluten tog ju säkert redan i slutet på förra året, det är lite stelbent i kommunens arbete i bland.. Sedan antager jag det lär göras en beställning hos X-trafik för ev mer bussar som Swebus ska köra med.. Det är tungt ofta fr beslut till genomförande.. Men jag håller med dig!


//Fredde

David S

Citat från: Fredde skrivet 05 juni 2008, 18:29:41 PM
Det fanns tidigare en linje 97 som snurrade runt i Valbo dock vet jag inte om den är kvar..

Om man åker ut till Valbo så kan man se att det står "97 Backa" på topptavlan vid hållplatsen vid IKEA. Jag har även frågat en chafför om den finns och han sa att det går några turer på den.

AO

Stomlinje 4 är beroende av det utökade anslaget som tekniska nämnden får för att driva linjen. Det ökade anslaget ligger i kommunens budget 2009, alltså finns inte pengar i tekniska nämnden för att kunna driva fler turer idag då det är budget 2008 som gäller nu.