Statushöjande beteende

Startat av Cero, 04 juni 2008, 23:14:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Åkte idag vid 18-tiden E4 in mot Stockholm norrifrån. Vid Akalla började kön med tre mycket tröga filer. Efter påfarten från Sollentuna börjar många åka på vägrenen fram till nästa avfart vid Kista. Antagligen ett invant beteende eftersom så många gjorde det (åker sällan den här vägen den tiden på dygnet). Även en del taxibilar gjorde det men företrädesvis privatbilister. Efter en stund tröttnar även Westinbussen bakom mig och gör detsamma. Något senare passerar jag en buss från Byberg & Nordin, vilken ligger i vänstra av tre filer. En stund senare ser jag i backspegeln att B&N-bussen trycker sig igenom filerna mot höger och ut på vägrenen. Nu är vägrenen av varierande bredd och bilarna framför ligger ganska långt åt höger så när bussen passerar får den inte plats. Alltså kör den om, på vägrenen, med högra hjulparet på gräset till en ganska brant sluttande vägren. Med passagerare. Det gäller ju att komma först.

Att privatbilister kör på vägrenen är inte försvarbart, men kanske förklarligt. För många är körkortet den högsta utbildning de någonsin kommer att få så man kan kanske inte kräva att de ska förstå vitsen med trafikregler. Men att yrkeschaufförer med ansvar för passagerare, ett betydligt större fordon och dessutom både ett varumärke och bussförarkårens renomé att bry sig om gör på det sättet är anmärkningsvärt. Är det så man höjer statusen på bussföraryrket?

Tänk om SAS-piloten gjorde likadant på Arlanda. Genar på gräset för att hinna före konkurrenten ut på startbanan. Vilka rubriker! Det kanske är dags att skicka vissa bussförare (liksom bilförare) på fortbildning i trafikkunskap och att få sig ett snack med chefen om hur man bygger förtroende hos kunderna.

Fredde

Ja att köra så med en buss är knappast försvarbart, inte undra på att många ser ner på yrket! Möjligen om övriga filer hade varit avspärrade och polisen hänvisade trafiken till vägrenen...

Du skulle tagit regnummer och lyft luren till berörda bolag och frågat vad det är för ny typ av marknadsföring...


Cero

Citat från: Fredde_J skrivet 05 juni 2008, 02:16:13 AM
Ja att köra så med en buss är knappast försvarbart, inte undra på att många ser ner på yrket! Möjligen om övriga filer hade varit avspärrade och polisen hänvisade trafiken till vägrenen...

Du skulle tagit regnummer och lyft luren till berörda bolag och frågat vad det är för ny typ av marknadsföring...



Man har annat för sig i en bilkö, bl.a. att se till att man inte blir av med högerspegeln när bussar kör om på vägrenen. Tyckte mig dock se att bussen hade nr 23.

Nico


Försvarar inget utan detta är mera en allmän förklaring. En stor 'bov' i dramat är att vägrenen efter Kistaavfarten är omgjord till kollektivkörfält vilket får många att chansa lite tidigare. Att det sedan i princip aldrig är någon poliskoll på denna sträcka gör att många anser det som riskfritt att göra dessa manövrer. Ofta är ju sagda kollektivkörfält så igenproppat med privatbilar att det är oanvändbart för de fordon som faktiskt har tillstånd att köra där vilket gör att buss och taxi (de som har möjlighet) svänger av innan och kör via Rinkebykorset. Är det stopp på E4 redan före Kista så får man ofta detta bedrövliga beteende med vägrenskörning som resultat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#4
Citat från: Nico skrivet 05 juni 2008, 10:51:33 AM
Att det sedan i princip aldrig är någon poliskoll på denna sträcka gör att många anser det som riskfritt att göra dessa manövrer.

Detta är även ett stort bekymmer i många mindre städer. Inget straff, inga statuerade exempel trots klagomål till ordningsmakten, vilket resulterar i ett laglöst område... och leder i extremfall till sist att bussförare, gående och cyklister på en sådan "avstängd" körbana kan hotas med stryk eller polisanmälning för att de "blockerar vägen" för arga stressade bilister som anser att de har rätt att köra där. Antagligen för att de alltid kunnat köra där utan påföljd. Helt bakvänt...

För övrigt är "statushöjande beteende" att kunna hitta runt på småvägar (gamla europavägen etc.) och köra runt köerna. Bussar i huvudmannastyrd linjetrafik har iofs inte många val att göra, men är man en förare av en turistbuss med firmanamnet väl synligt på bakstammen har man andra möjligheter. Dessutom påverkas företaget (och dess status) väldigt tydligt av andra trafikanter vid otillåtna manövereringar, jämfört med en SL-röd Busslinkbuss.

Cero

Jo, jag noterade också bussfilen efter Kistapåfarten södergående, eller ska vi snarare kalla den gräddfilen för förutom ett antal taxi som jag antar har rätt att åka där blev jag bara passerad av en SL-buss. I övrigt var det gott om privata "bussar" i den filen. Jag antar att de som använde vägrenen före Kistaavfarten hade för avsikt att sitta i Kymlingelänkens kö istället. Det är knappast bättre vilket jag själv fick erfara när jag efter att ha använt mitt kunnande om alternativa vägar i området och tagit mig runt till Pampas fullt lagligt utan kö och i Huvudsta hamnar bakom, just det Byberg & Nordin nr 23! I sådana lägen känns det rätt skönt att det någon gång ändå lönar sig att uppträda som en laglydig, tråkig, skattebetalande Svensson, följa reglerna och ändå se att det gick inte så mycket fortare att lura systemet.