Bergnäsbrons beläggning

Startat av Fredrik, 26 juni 2007, 02:10:29 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik



Kommentarer till detta?

Mvh Fredrik

Staffan Sävenfjord

Ja, vad skall man säga? Det tycks vara hög tid för ett beläggningsarbete. Men Bergnäsbron är väl en viktig trafikled och det är komplicerat att stänga av ett körfält. Men här tycks det i alla fall nödvändigt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik

Bron är förrädisk på hösten när frosten lägger sig. Den har varit i det här skicket i många år men inget verkar hända. Undra om det saknas pengar eller om det inte anses som nödvändigt.

Mvh Fredrik

Fredrik

Jag har nu pratat med Vägverket. Dom skulle snarast undersöka möjligheterna att utföra beläggningsarbete på bron. Kruxet blir ju att man inte kan leda om trafiken utan man får använda ett körfält och växelvis släppa på trafiken från vardera hållen med trafikljusreglering.

Mvh Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik skrivet 26 juni 2007, 09:41:30 AM
Jag har nu pratat med Vägverket. Dom skulle snarast undersöka möjligheterna att utföra beläggningsarbete på bron. Kruxet blir ju att man inte kan leda om trafiken utan man får använda ett körfält och växelvis släppa på trafiken från vardera hållen med trafikljusreglering.

Mvh Fredrik

I Norge såg jag att man vid asfalteringsarbeten i stället använder vakt och ledsagarbil. Jag har även varit med om det vid asfalteringsarbeten i Sverige. Det är en utmärkt lösning. Man slipper avspärrningar och man behöver inte riskera att någon tokdåre kör för fort förbi arbetsplatsen. Ledsagarbilen bestämmer hastigheten. Arbetet störs bara under den tid som kolonnen passerar. Den går inte fortare än att även "gubbe i vit keps i Volvo 745" kan hänga med.
Den ledsagarbil vi hade i Norge hade dock en speciell teknik för att vända. Det såg ut som om han vände medelst handbromsen och fyrhjulssladd. Såväl vakt som bil opererades av Securitas. Vakten var för övrigt oerhört pratsam. Han trivdes säkert med sitt jobb även om det var svettigt i värmen. Skyddsutrustningen gör att de måste vara väl påklädda. Det duger inte att jobba med bar överkropp vid vägarbeten längre.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

psy

CitatKommentarer till detta?


Jag tycker att det ser fullkomligt livsfarligt ut. Om durkplåten är sliten och dessutom våt vid regn, lär det knappast vara lönt att ens tänka på att bromsa där...

Niklas Bygdestam

Citat från: psy skrivet 26 juni 2007, 14:34:00 PM

Jag tycker att det ser fullkomligt livsfarligt ut. Om durkplåten är sliten och dessutom våt vid regn, lär det knappast vara lönt att ens tänka på att bromsa där...


Jag körde faktiskt på den här bron sommaren 2004. Redan då minns jag att plåten var blottad. Minns också att det blev ett speciellt ljud när däcken rullade på plåten
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik

Vägverket ringde upp mig och meddelade att det inte finns några planerade beläggningsarbeten på bron. Chockerande att man inte vidtar åtgärder. Det har skett ett flertal påkörningsolyckor på bron.

Mvh Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 juni 2007, 14:44:57 PM

Jag körde faktiskt på den här bron sommaren 2004. Redan då minns jag att plåten var blottad. Minns också att det blev ett speciellt ljud när däcken rullade på plåten

Och jag som trodde att det var efter inspelningen av den där TV-serien Höök som bron blev sliten.  :D Då for de ju ideligen fram och tillbaka över den där bron.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Elmheden

Bergnäsbron? Är det den som går till stan (från F21 sett) eller är det den som går upp mot Gammelstaden?
Fast den kaske heter Gäddviksbron eller liknande, gjorde lumpen där men man glömmer fort.
Minns iallafall att det låg mängder med backspeglar vid den bro jag här minns som Gäddviksbron.
Trångt till tusen och svårt att mötas med två tunga fordon.

Fredrik

Ja Bergnäsbron är den mellan Bergnäset och stan.

Fredrik

Fredrik

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 juni 2007, 14:44:57 PM

Jag körde faktiskt på den här bron sommaren 2004. Redan då minns jag att plåten var blottad. Minns också att det blev ett speciellt ljud när däcken rullade på plåten

Jag ska träffa NSD om en dryg timme vid bron. Dom blev intresserad av att skriva om det här. Då kanske det händer nånting. 

Mvh Fredrik

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juni 2007, 10:14:46 AM
I Norge såg jag att man vid asfalteringsarbeten i stället använder vakt och ledsagarbil. Jag har även varit med om det vid asfalteringsarbeten i Sverige. Det är en utmärkt lösning. Man slipper avspärrningar och man behöver inte riskera att någon tokdåre kör för fort förbi arbetsplatsen. Ledsagarbilen bestämmer hastigheten. Arbetet störs bara under den tid som kolonnen passerar. Den går inte fortare än att även "gubbe i vit keps i Volvo 745" kan hänga med.

Har gubbarna i keps bytt upp sig? Jag trodde att det var 240 som gällde...

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 27 juni 2007, 14:19:51 PM
Har gubbarna i keps bytt upp sig? Jag trodde att det var 240 som gällde...

245 i så fall. Numera har de bytt upp sig ja.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juni 2007, 14:24:23 PM
245 i så fall. Numera har de bytt upp sig ja.


Jag vill faktiskt påstå att gubbarna i keps oftare körde 244 än 245.  :P En och annan 242 rattades garanterat också av dessa kepskrönta medborgare! Med 240 menade jag dock båda modellerna, fullt medveten om de viktigaste delarna av modellbeteckningarnas historia!