Scania CR76

Startat av gunn-mas, 31 maj 2008, 22:39:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gunn-mas



Her ser dere en Scania-Vabis CR76-59 som var dem.vogn for Norsk Scania-Vabis A/S, reg. 02.01.1968. Solgt 30.05.samme år til A/S Bergen Sporvei og trolig omreg. O-5798. Senere Rutelaget Askøy-Bergen A/S SN62182.

Det som forundrer meg er fronten, der vi ser merket til T. Knudsens Karosserifabrikk i Kristiansand. Kan Knudsen har bygd fronten fordi fabrikken i Katrineholm hadde kapasitetsproblemer foran dagen D (omlegging til høgretrafikk)?

Jeg mener at Knudsen ikke kan ha bygd karosseriet, fordi CR76 (C=complete) er en helbygd buss, bygd på selvbærende karosseri fra Scania-Vabis-fabrikken i Katrineholm. Altså ikke noe chassis, helt rammeløs buss.

Mens andre mener det er blitt eksportert CR-"chassis" for ekstrern påbygging. Skulle gjerne ha løst denne gåten.
_________________
Bent Gunnar Mastad

Niklas Bygdestam

Citat från: gunn-mas skrivet 31 maj 2008, 22:39:18 PM


Her ser dere en Scania-Vabis CR76-59 som var dem.vogn for Norsk Scania-Vabis A/S, reg. 02.01.1968. Solgt 30.05.samme år til A/S Bergen Sporvei og trolig omreg. O-5798. Senere Rutelaget Askøy-Bergen A/S SN62182.

Det som forundrer meg er fronten, der vi ser merket til T. Knudsens Karosserifabrikk i Kristiansand. Kan Knudsen har bygd fronten fordi fabrikken i Katrineholm hadde kapasitetsproblemer foran dagen D (omlegging til høgretrafikk)?

Jeg mener at Knudsen ikke kan ha bygd karosseriet, fordi CR76 (C=complete) er en helbygd buss, bygd på selvbærende karosseri fra Scania-Vabis-fabrikken i Katrineholm. Altså ikke noe chassis, helt rammeløs buss.

Mens andre mener det er blitt eksportert CR-"chassis" for ekstrern påbygging. Skulle gjerne ha løst denne gåten.
_________________
Bent Gunnar Mastad

Borde inte detta vara en Scania BR 76 istället?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

CR 76 byggdes väl i Södertälje ?
Man borde väl beteckna bussen på bildne som en BR 76 ??

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Ja, det är ju en karosserad buss. Det är inte bara fronten som avviker från CR76, utan även dörrar, tak och sidor ser annorlunda ut.

Staffan Sävenfjord

Min huvudtes är att det egentligen är en BR76, men Scania-boken nämner faktiskt en CR76 exporterad till Bergens Sporvej, chassinummer 540790. Det är ju inte nödvändigt så att det är bussen på bilden men hade Bergens Sporvej en "normal" CR76?
Boken tar bara upp helbyggda Scania-bussar så det går alltså inte att se i denna om några BR76-chassin har exporterats till Norge.
Vi kan ju också tänka på CR110T, som betraktades som helbyggd fast den egentligen hade kaross från tyska Vetter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

gunn-mas

Busser står som CR76-59 i registreringspapirene fra Statens Vegvesen Biltilsynet.

Bent Gunnar Mastad

Björn Forslund

Kanske en sk "skalbuss" dvs stomme från Scania?

Niklas Bygdestam

Citat från: gunn-mas skrivet 01 juni 2008, 12:47:25 PM
Busser står som CR76-59 i registreringspapirene fra Statens Vegvesen Biltilsynet.

Bent Gunnar Mastad

Kan Statens Vegvesen Biltilsynet helt enkelt skrivit fel? Jag kan inte tänka mig att den här bussen skulle kunna gå under benämningen CR 76. Karossen har inga likheter med en CR 76. Jag tror att det är en BR 76 som helt enkelt felaktigt har fått fel benämning av Statens Vegvesen Biltilsynet
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Greger Larsson

Scania-Vabis använde typbeteckningen CR7659 även på de chassin som levererades som "skalbussar". Bussen är alltså korrekt registrerad i Norge, benämningen BR76 har aldrig använts officiellt.
Hos Skelleftebuss fanns f ö en CR7659 med Wiima-kaross(FJE068, finns fortfarande kvar i CBR).

/GL

gunn-mas

Da skulle vel gåten være løst.  Men hva er en "skalbuss".  Er det et framchassis og et bakchassis som blir bygd sammen ved karosserifabrikken?  Jeg går ut fra at dette chassiset ikke har hel ramme.

Bent Gunnar Mastad

Danne B.

Oavsett vad det nu är för buss så måste jag få säga att det är en stilig buss!

Är det den enda av sitt slag eller finns det syskon till den? Lever någon kvar idag bevarad/obevarad?

//Danne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Danne B. skrivet 02 juni 2008, 07:25:50 AM
Oavsett vad det nu är för buss så måste jag få säga att det är en stilig buss!

Är det den enda av sitt slag eller finns det syskon till den? Lever någon kvar idag bevarad/obevarad?

//Danne

Man skall val äldrig vara tvärsäker på om bussen finns kvar, men jag träffade i alla fall han som äger CR76-an i Drammen (den som köptes från Västerås) och han berättade att han hade den enda CR76-an som finns i dag i Norge.
Så det mesta talar för att bussen på bilden inte finns kvar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juni 2008, 08:00:45 AM
Man skall val äldrig vara tvärsäker på om bussen finns kvar, men jag träffade i alla fall han som äger CR76-an i Drammen (den som köptes från Västerås) och han berättade att han hade den enda CR76-an som finns i dag i Norge.
Så det mesta talar för att bussen på bilden inte finns kvar.

Men den du menar är då alltså en riktig helbyggd Scania CR 76 och inget som på bilden?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ove Bojarp

Kan inte märkningen på fronten vara en registrering?
Jag har fått fram att ex.vis Oslo passerade 1958 reg.
med A-99999 och började då använda 3 par siffror i
registreringen (ex.vis 12-34-56).
Så då borde väl 30-70-21 kunna vara en registrering? 

gunn-mas

30-70-21 er registreringsnummeret.  Denne var ikke registrert som "Rutevogn", da den gikk som demo.

Bent Gunnar Mastad