Foton inifrån en tunnel

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 juni 2007, 19:04:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det är inte så ofta man har tillfälle att stanna i en tunnel för att fotografera. Men i världen längsta vägtunnel går det bra. Där finns det ordnat tre större grottor, där man kan stanna om man vill. Tunneln går mellan Aurland och Lærdal och ingår i E16, huvudvägen mellan Oslo och Bergen. Den är 24,5 kilometer lång och ersätter den gamla smala och branta vägen över fjället. Man kan dock välja vägen över fjället fortfarande om man hellre vill. Då kommer man upp till 1400 meters höjd och eftersom man börjar och startar vid havsytan så förstår var och en att det blir många backar. Och snön lär ligga kvar vid vägkanterna även om det är i juni.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik

Wow.. Vilka läckra bilder Staffan!  :D

Fredrik

Wolfie

Åkte genom den tunneln för några år sen. Vi åkte sträckan på natten, det var lite overkligt att kilometer efter kilometer åka i denna tunnel, den kändes rätt lång, och med den generösa hastighetsbegränsningen på 80 km/h så känns den också väldigt rak, vägen över fjället före och efter har också samma hastighetsbegränsning, men där är det klart knepigare att köra så fort.
På återvägen började en liten gul lampa lysa i hyrbilen en dryg mil in i tunneln, en kort koll i handboken och vi beslutade att det gick att fortsätta utan att vi skulle riskera att inte komma till Stockholm med den bilen. (Lampan slocknade lagom till tunneländen och förblev avstängd resten av resan).

psy


Det känns som jag åter igen följt Staffans fotspår genom Norge. Tunneln är riktigt lång att köra genom, men dom tre bergrummen är en bra idé som gör att det känns som man tar sig genom tunneln i etapper. Det skulle bli ganska enformigt annars, med risk nästan för att man sitter och blir yr i skallen när man kör. Nu finns här altså möjlighet att stanna och vila ögonen en stund om man känner att det behövs.

Jag passar också på att visa en bild från kanske samma ställe i tunneln.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Wolfie skrivet 26 juni 2007, 11:32:33 AM
Åkte genom den tunneln för några år sen. Vi åkte sträckan på natten, det var lite overkligt att kilometer efter kilometer åka i denna tunnel, den kändes rätt lång, och med den generösa hastighetsbegränsningen på 80 km/h så känns den också väldigt rak, vägen över fjället före och efter har också samma hastighetsbegränsning, men där är det klart knepigare att köra så fort.
På återvägen började en liten gul lampa lysa i hyrbilen en dryg mil in i tunneln, en kort koll i handboken och vi beslutade att det gick att fortsätta utan att vi skulle riskera att inte komma till Stockholm med den bilen. (Lampan slocknade lagom till tunneländen och förblev avstängd resten av resan).

Med en kort rast för fotografering inräknad tog det 22 minuter att köra genom tunneln för mig.
Jag rastade vid första grottan från Aurland räknat. Jag tror det är samma du har stannat vid eftersom jag vill minnas att ljuset inte är likadant i de tre tunnlarna.
Att ligga och köra 20 minuter i en tunnel är faktiskt rätt jobbigt. Nu är dock inte den här tunneln rak utan går i mjuka svängar, vilket underlättar högst rejält.
Det är naturligtvis alltid en känsla av att köra genom världens längsta vägtunnel, men annars skulle jag nog föredragit vägen över fjället. Tunneln gör det dock möjligt för Bergen att få en helårsväg till Oslo. Det hade de inte förut. Den då vanliga vägen - över Hardangarvidda - försökte man visserligen hålla öppen med hjälp av kolonnekjøring men det var inte alltid det lyckades. E16 via Fagernes är väldigt sällan stängd. Och är den det är det alltså vid Fagernes. Alternativt kan man köra över Hemsedal till Gol eller över Sudndal till Ål. Men är det avstängt vid Fagernes är i regel även de båda andra vägarna stängda.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

avenue

Det här var ju riktigt tjusigt! Kostar det pengar att åka igenom tunneln?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Zavarko skrivet 28 juni 2007, 13:29:35 PM
Det här var ju riktigt tjusigt! Kostar det pengar att åka igenom tunneln?

Nej, den är faktiskt avgiftsfri. Men många tunnlar och broar i Norge är avgiftsbelagda. Liksom en del genomfarter och större städer har också s k bompenge-ringar. Det vill säga ungefär som Stockholms trängselavgifter.
Som sagt är det ju mer unikt än roligt att köra genom en så lång tunnel. Men det är ju ändå trevligt att ha gjort det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

avenue

Ok, jo det vore ju roligt att åka igenom en sådan speciell tunnel om man ändå har vägarna förbi. Har faktiskt blivit lite inspirerad till ett Norgebesök tack vare dom fina bilderna som du och andra har visat här. Dock får det ligga på is tillsvidare eftersom hela semestern redan är uppbokad.

Wolfie

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juni 2007, 14:11:59 PM
Som sagt är det ju mer unikt än roligt att köra genom en så lång tunnel. Men det är ju ändå trevligt att ha gjort det.

Jo, precis så. Om jag åker till Bergen igen, (och det inte är vinter så att andra vägar är stängda) så tror jag att jag skulle välja en av vägarna över fjället, på något sätt är det finare så. Men jag har förståelse för att om man måste åka vägen ofta och regelbundet så är det skönt med en rakare och säkrare väg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wolfie skrivet 29 juni 2007, 09:56:20 AM
Jo, precis så. Om jag åker till Bergen igen, (och det inte är vinter så att andra vägar är stängda) så tror jag att jag skulle välja en av vägarna över fjället, på något sätt är det finare så. Men jag har förståelse för att om man måste åka vägen ofta och regelbundet så är det skönt med en rakare och säkrare väg.

Över fjället måste man ju hur som helst, men fjällen vid Fagernes är förhållandevis beskidliga jämför med den halsbrytande vägen från Aurland till Ål, den över Hardangervidda (med bland annat den ökända Måbødalen) och i viss mån även den över Hemsedal. Den förstnämnda avråds nog den som inte är van vid norska fjällvägar från att köra. Det är flera enkelspåriga tunnlar, som regleras med ljussignal. Men det är inte ovanligt att norska lastbilsförare chansar och kör mot rött. Väl medvetna om att det trots allt finns mötesplatser i tunneln - dock inte så att en buss och en lastbil kan mötas.
När vi åkte buss till Kjeåsen, där tunneln också är enkelspårig men är tidsreglerad (mellan vissa tider får man köra upp för den, vid vissa andra tider får man köra nedför den) mötte vi en buss precis som vi skulle köra in i tunneln trots att det var vår tid. Bussen var till råga på allt från Eidfjord (närmaste stad) och vår guide kände igen bussföraren, så det var nog inte snälla ord hon sa till honom efteråt. Det var ju i alla fall tur att vi mötte honom där och inte mitt inne i den 2,5 km långa spiraltunneln.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Zavarko skrivet 29 juni 2007, 02:12:29 AM
Ok, jo det vore ju roligt att åka igenom en sådan speciell tunnel om man ändå har vägarna förbi. Har faktiskt blivit lite inspirerad till ett Norgebesök tack vare dom fina bilderna som du och andra har visat här. Dock får det ligga på is tillsvidare eftersom hela semestern redan är uppbokad.

Som sagt: Norge är aldrig fel. Och det har också den fördelen att det inte spelar så stor roll var man åker. Fjäll och fjordar finns överallt. Man får dock ha i minnet att norska vägar ofta är dåliga. Smala är de nästan alltid och vägren saknas. Därtill kommer att de ofta har skadad beläggning. Vägarbeten är vanligare i Norge än i Sverige. Ofta är de dessutom dåligt skyltade.
Detta gäller såväl riksvägar som europavägar. För att nu inte tala om mindre vägar. Det är också vanligt uppe på fjällen att får går fritt omkring och betar och att de också rör sig på vägen. I norra Norge får man därtill se upp för renar. Detta gäller även europavägarna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niclas Wennerlid

Mycket läckra bilder!

Mvh Niclas

Ingwar Åfeldt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juni 2007, 15:29:55 PM
Över fjället måste man ju hur som helst, men fjällen vid Fagernes är förhållandevis beskidliga jämför med den halsbrytande vägen från Aurland till Ål, den över Hardangervidda (med bland annat den ökända Måbødalen) och i viss mån även den över Hemsedal. Den förstnämnda avråds nog den som inte är van vid norska fjällvägar från att köra. Det är flera enkelspåriga tunnlar, som regleras med ljussignal. Men det är inte ovanligt att norska lastbilsförare chansar och kör mot rött. Väl medvetna om att det trots allt finns mötesplatser i tunneln - dock inte så att en buss och en lastbil kan mötas.


Jag har åkt genom Måbødalen några gånger och den vägen kan verkligen rekommenderas! Slår klart alla tunnlar i världen, även om den också har ett antal tunnlar! Som en norrman sade till mig innan jag åkte den vägen första gången, "Det er rene vild vest!" (med reservation för stavningen). Den vägen tar en också förbi Vøringsfossen.


Innan själva klättringen upp till Hardangervidda börjar.


Klättringen har börjat. Vägen syns här i flera olika nivåer, bl a i en tunnel under sig själv.


Fortfarande uppför.


Uppe på Hardangervidda.

Alla bilderna är från en resa 1974.

M v h
Ingwar

Ulrik Berggren

Hej alla Norgeresenärer och dito wannabes

Är det inte så att E16, innan Aurlandtunellen bygdes, gick längs Sognefjorden en bit och att man kunde ta färja på fjorden en bra bit om man ville undvika hardangervidda? Möjligt att Staffan har nämnt den vägen i de han räknade upp iofs... När var det tunneln blev klar? 2000?

/UB, som körde över Hardangervidda förra året.

Wolfie

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 02 juli 2007, 10:26:48 AM
Är det inte så att E16, innan Aurlandtunellen bygdes, gick längs Sognefjorden en bit och att man kunde ta färja på fjorden en bra bit om man ville undvika hardangervidda? Möjligt att Staffan har nämnt den vägen i de han räknade upp iofs... När var det tunneln blev klar? 2000?

/UB, som körde över Hardangervidda förra året.
Jag tycker mig komma ihåg att man redan passerat Hardangervidda när man kommer till Aurlandtunnellen från Oslo sett, kan det stämma?