Användandet av bemanningsföretag i bussbranschen?

Startat av Bengt Jönsson, 20 maj 2008, 17:09:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Är det vanligt eller "kutym" att "stora" åkerier eller bussföretag som exv Swebus, GS, Buslink m.fl använder sig av bemanningsföretag (Manpower etc) eller andra former av underentreprenörer som inte själv har egna vagnar) för att klara av personalbrister, toppar i trafiken eller semesterperioder?

/Bengt

IntresseTrafik


Bengt Jönsson

Om jag förstått alla avtal rätt så måste eller rättare sagt får en anställd via ett bemanningsföretag eller undertentreprenör inte ha sämre villkor eller lägre lön än om företaget självt som anlitar bemanningsföretaget eller underentreprenören hade anställt

/B

IntresseTrafik

Jag skulle vilja påstå att det är ytterst ovanligt med bemanningsföretag som kör linjetrafik åt länshuvudman. Anledningen att det är ovanligt med bemaningsförare är att det tar ganska lång tid att utbilda en ny förare på biljettmaskinen, linjesträckningar, rutiner med mer. Dessutom brukar det bli svårt att skriva in i avtalet med bemaningsfirman om vem som har ansvar i fall det händer en olycka. Bussens försäkring gäller givtvis även om en förare från ett bemanningsföretag kör. Men det är ganska höga självrisker.

Alltså är det oftast bättre att hitta en ny förare att anställa. När det förekommer bemaningsförare så är det för att kapa tillfälliga stora personalbrist toppar. I regel så kör bemanningsföraren då istället för en anställd bussförare på dennes tjänsgöringslista och med den buss den anställde föraren skulle ha haft. Alltså blir arbetsvillkoren likadanna som om den föraren har varit anställd på företaget. Vad gäller löner så har jag ingen aning. Hittar inget i bussbranchavtalet när jag kollar flyktigt.

Underentreprenören kör med egen buss och antagligen kör även denna efter bussbranchavtalet eller annat avtal med fackförening.

Lars Ödlund skriver om f-skattare. Dessa tror jag förekommer ganska flitigt på många håll på landsbyggden.

Ersa

Var det inte något av medierna uppmärksammad händelse i Jämtland för några år sedan? Några ville dra igång en "förarpool" för att garantera anställningstrygghet för förare oavsett byten av trafikföretag vid upphandlingar. Det hela föll på att det i länet då (och än idag) största företaget sades att den förare som gick med i en sådan förarpool minsann inte skulle få arbete hos dem. Någon som minns mer?

I övrigt märker man ju att bemanningsföretagen ofta letar efter CE-kortsförare, men ytterst sällan bussförare.

Greger Larsson

Vi hade en företagare här från länet som försåg Swebus Uppsala med förare för några år sedan(det bör ha varit runt 2002-2003). De var väl ganska många en period som bodde i husvagnsläger "där nere", om jag inte minns fel i tremånadersperioder.

/GL

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 20 maj 2008, 22:19:08 PM
Vi hade en företagare här från länet som försåg Swebus Uppsala med förare för några år sedan(det bör ha varit runt 2002-2003). De var väl ganska många en period som bodde i husvagnsläger "där nere", om jag inte minns fel i tremånadersperioder.

Hur fungerade det? Något rejält överskott på bussförare förekommer ju sällan, men det är ju mer eller mindre förarbrist i många län. Att då tillfälligt flytta runt förare i landet är ju en idé. Jämför polisen i Gotland och Jämtland som lånar ut polismän till varandra under respektive toppsäsong (Vinter: Åre, Sommar: Gotland). Alla de olika biljettsystemen och certifieringskraven i våra olika län underlättar dock inte för flyttade bussförare. Det verkar mestadels vara en rätt krånglig uppgift.

Trafikar´n

Det är nog oftast så att bussbolag, som oftast bara behöver kunna täcka tillfälliga "toppar" och i vissa  konstant  en del helgtjänster förlitar sig på egna intermittent anställda-dvs timanställda (oftast vuxenstuderande eller andra med D(DE) kort och annat arbete.

Troligen är bussbolagen bäst i landet på att utnyttja denna anställningsform. I det konstanta produktionsflödet alla bussbolag med kontrakterad trafik för en THM befinner sig fastanställer man hellre än ex Ericson där nedgångar ofta kan komma mycket fort o kräver snabba personomställningar. Lägger man sen till förarbristen som är ganska stor till ovanstående anser jag nästan undantaglöst att varje bussbolag som anlitar bemanningsföretag bör granska sina beslutsfattare i ärendet.

För det är i de allra flesta fall en onödig kostnad att betala en tredjeparts vinst för att få uppdraget utfört. Undantag finns för vissa mindre företag med mycket beställningstrafik som sas på detta sätt "delar" på förare el liknade situationer men oftast är det ett helt inkompetent beslut= onödig kostnad
att anlita ett bemanningsföretag.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Jo

Som många säger är det ju ganska lätt för trafikbolagen att beräkna vilken personaltäthet man behöver i framtiden. Man vet ju vilken trafik som är beställd för ett antal år framöver och har därför egna timanställda/deltidsanställda.

En nackdel för förarna ifall de skulle vara timanställda av ett bemannigsföretag är att det är svårare att få akassa samtidgt med en sådan anställning jämfört med att vara anställd direkt av i detta fall bussföretaget. Den anställde anses nämligen stå till bemanningsföretages förfogande hela tiden och därmed inte stå till arbetsmarknadens förfogande.

Bengt Jönsson

Citat från: Jo skrivet 23 maj 2008, 17:30:06 PM
Som många säger är det ju ganska lätt för trafikbolagen att beräkna vilken personaltäthet man behöver i framtiden. Man vet ju vilken trafik som är beställd för ett antal år framöver och har därför egna timanställda/deltidsanställda.

En nackdel för förarna ifall de skulle vara timanställda av ett bemannigsföretag är att det är svårare att få akassa samtidgt med en sådan anställning jämfört med att vara anställd direkt av i detta fall bussföretaget. Den anställde anses nämligen stå till bemanningsföretages förfogande hela tiden och därmed inte stå till arbetsmarknadens förfogande.


Seriösa bemmaningsföretag låter sina anställda ha lön även om de inte har uppdrag.  Oseriösa använder A-kassan som företagets affärsrisktagare och tar så att säga själva inga ekonomiska risker.  Det är därför A-kassan (det finns flera A-kassor) inte tillåter detta och det tycker jag att de gör rätt i!

/Bengt 

Jo

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 23 maj 2008, 20:52:16 PM

Seriösa bemmaningsföretag låter sina anställda ha lön även om de inte har uppdrag.  Oseriösa använder A-kassan som företagets affärsrisktagare och tar så att säga själva inga ekonomiska risker.  Det är därför A-kassan (det finns flera A-kassor) inte tillåter detta och det tycker jag att de gör rätt i!

/Bengt 

Seriöst eller inte men de flesta bussbolag betalar ju bara för den tiden föraren används eller lite/marginellt mer beroende på överenskommelse respektive kollektivavtal. Att något bolag skulle betala  en heltidslön för en förare som kör tex. 50% tror jag blir svårt att hitta.