Jag har hört att det ska komma... nyleveranser 2009 uppd 29/01 -09

Startat av IntresseTrafik, 19 maj 2008, 21:07:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Måns Johannesson

Fast spridit information i stil med "jag har hört" eller liknande har ju alltid gjorts på det här forumet, det enda den här tråden gör är att sammanfatta det. Jag tror nog de flesta förstår att uppgifterna är högst osäkra. Att folk är nyfikna och vill ha förhandsinformation/spekulera kan man knappast undvika, titta bara på hur många trådar om detta det finns på forumet. Alla de trådar som ändå finns (och har funnits så länge forumet har funnits och på mailinglistan innan dess) sprider ju lika mycket falsk information även om den kanske inte är lika lättilgänglig.

/Måns

Magnus

Det är väl valfritt att läsa den här tåden om man vill eller inte. Jag tycker det är kul att att få höra vad som är på g, även om alla rykten inte är sanna.

Johan B

Medhåll till skribenterna ovan. Att det spekuleras får man räkna med och det är ju ibland det som är halva nöjet ;). Däremot bör man vara noggrann och skriva ut huruvida det rör sig om spekulationer, osäkra uppgifter eller rent utav bergsäkra uppgifter.

Ulf Rådeström

#228
Jag har bara svårt att se att bussföretag skulle vara välvilliga att lämna ut uppgifter till oss som är intresserade, om vi håller på med en massa "ryktesspridning" eller kalla det vad man vill...osanna uppgifter, spekulationer, förhandsinfo som man inte kan hålla tyst om, företagsinfo som sprids internt och gladeligen hamnar här av vissa skribenter.

Tror inte ni själva som tycker sådana här trådar är alldeles förträffliga att tillverkare och företag blir mer återhållsamma med att lämna ut info då?

Jag tror det åtminstone..men det verkar jag vara ensam på det här forumet att känna...

Jag går aldrig ut med något om jag inte vet säkert och fått officiellt klartecken med, dels för att jag vill hålla en seriös framtoning, men framförallt med hänsyn till bussföretag som ligger i färd med att beställa bussar etc.

Alltså...fundera ett tag på varför tex Swebus är ganska svåra att få ut information ifrån officiellt som bussintressserad.
Visst...det beror mycket på konkurrens och upphandlingar, men nog ganska mkt på att många inte kan hantera en lista eller info man får i förtroende, utan lämnar det rakt ut här eller vidare som lämnar det vidare osv.

Det handlar inte om hur himla bra jag skulle vara själv, men jag har ju inte fått fram info på 47.000 bussar i min databas eller kan vara ganska snabb med nyheter på inregistrerade bussar bara genom att gissa och spekulera en massa.

En regel som jag alltid hållt hårt på som jag har som ett tips till en del av er - bussen finns inte förrän den står på gatan om inget officiellt kommit fram innan att den beställts.

Det handlar lite om respekt....tycker jag iaf.....hur kul det än är ibland att snacka lite skit....och det kan vara helt okej...men en sån här tråd är bara "för mycket"

Ulf Rådeström

Citat från: Johan B skrivet 02 februari 2009, 20:22:29 PM
Medhåll till skribenterna ovan. Att det spekuleras får man räkna med och det är ju ibland det som är halva nöjet ;). Däremot bör man vara noggrann och skriva ut huruvida det rör sig om spekulationer, osäkra uppgifter eller rent utav bergsäkra uppgifter.

DET kan jag hålla med om och absolut köpa - men det gör den här trådens skapare definitivt inte!

virtual1

Citat från: Magnus skrivet 02 februari 2009, 19:56:35 PM
Det är väl valfritt att läsa den här tåden om man vill eller inte. Jag tycker det är kul att att få höra vad som är på g, även om alla rykten inte är sanna.

Håller fullständigt med! - det är lite som att 'vänta på klapparna' innan julafton! - Vissa saker är det man alltid längtat efter, andra är det inte =) - oavsett är det ju trevligt för att få veta att 'det händer saker' i alla fall, oavsett om de nu inte råkar stämma till 100% eller ej, inte så att jag på nåt sätt skulle gråta blod om det nu "bara" råkade bli 14 stycken gasbussar till ett område istället för spekulerade 21 t.ex.

IntresseTrafik

Mitt intresse för bussar (förrutom under arbetet) har under hösten hamnat i kläm. Med måsten och andra intressen förrutom bussar. Vilket har gjort att jag inte har kunnat uppdaterat den här tråden som jag velat. Att det nu igen efter ungefär ett halvår. Har uppstått en diskution som vi tidigare haft angående den här trådens vara eller icke vara. Har nu gjort att jag beslutat för att lägga ner den här tråden. Då jag inte känner för att bråka och diskuterar utan vill ha mitt bussintressen som en ren avkoppling. Hoppas någon vänlig moderator vill kasta och låsa den här tråden. Så den inte blir någon allmän pajkastningstråd.

Staffan Sävenfjord

Citat från: IntresseTrafik skrivet 03 februari 2009, 01:40:02 AM
Mitt intresse för bussar (förrutom under arbetet) har under hösten hamnat i kläm. Med måsten och andra intressen förrutom bussar. Vilket har gjort att jag inte har kunnat uppdaterat den här tråden som jag velat. Att det nu igen efter ungefär ett halvår. Har uppstått en diskution som vi tidigare haft angående den här trådens vara eller icke vara. Har nu gjort att jag beslutat för att lägga ner den här tråden. Då jag inte känner för att bråka och diskuterar utan vill ha mitt bussintressen som en ren avkoppling. Hoppas någon vänlig moderator vill kasta och låsa den här tråden. Så den inte blir någon allmän pajkastningstråd.

Tråden låst på begäran. Om någon har uppgifter om nya bussar - mer än lösa rykten - är de välkomna i en särskild tråd. Men vi har alltså inte längre någon samlad tråd i det här ämnet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)