Jag har hört att det ska komma... nyleveranser 2009 uppd 29/01 -09

Startat av IntresseTrafik, 19 maj 2008, 21:07:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IntresseTrafik

Hej!

Syftet med den här tråden är att få en liten inblick i kommande leveranser år 2009.
Då och då hittar man information i olika trådar på bussnack eller läser om dem i dagstidningar eller hittar dem hos andra källor.
Tanken är då att när jag hittar information som är intressant så sammanställer jag informationen och lägger ut den på listan.
När bussarna är levererade så plockar jag bort dem ifrån listan. För att tråden ska bli mer lättläst.
Ni är även välkommna med bidrag direkt i den här tråden. Om ni sitter med information ni vill dela med er av.

Om ni hittar information skriven av er som ni av någon anledning inte vill ska vara med i listan nedan. Så skriv i mina meddelande till mig och tala om vilken information ni vill ta bort så gör jag det så fort jag läst Ert meddelande.

I nya uppgifter inskrivna på listan ifrån och med den 24/6 2008 står det även vem källan är.

Tänk också på att denna lista inte är 100% korrekt. Utan snarare en liten inblick i det som komma skall.
Så ta uppgifterna med en nypa salt.


Tråden nedlagd och avslutad!!!! Tråden nedlagd och avslutad!!!! Tråden nedlagd och avslutad!!!! Tråden nedlagd och avslutad!!!!

Oskar A

Citat från: IntresseTrafik skrivet 19 maj 2008, 21:07:12 PM
Hej!

Det ser ut att bli en hel del nya bussar i år med. Tyvärr kommer jag bara ihåg vissa bolag och ett cirka antal bussar som skall levereras. Utav det man har läst här på buss snack. En del minns jag också säkert fel. Det är också lite svårt att söka i gamla trådar om detta då det är svårt att hitta något bra sökord. Så jag tänkte försöka sammanställa de nyleveranser som tidigare skrivits om och hoppas även kunna få reda på fler kommande nyleveranser.
Dessa kommer jag nu på i huvudet:
Göteborgs spårvägar: ca 20 MAN ledbussar till Göteborg stad.
Arriva: ca 30 MAN stadsbussar i olika storlekar till Jönköping.
Swebus: ca 100 Volvo lågentré till Kalmar ett antal MAN stadsbussar varav några biogasdrivna till Kalmar län.
Buss i Väst: Scania Omni och eventuellt några Volvo till Kalmar län.
Lokala bussbolag: i Kalmar län kommer att byta bussar till flera olika märken.
Dackebuss: Mercedes Citaro till Kalmarlän.
Connex: MAN biogas stadbussar till Linköping.
Busslink: ca 25 Volvo både korta och led till SL området.  Ca 35 Scania OmniLink etanoler till SL området.
Gamla Uppsala Buss ca 10 MAN led ca 5 MAN normalbussar till Uppsala stadstrafik.
KR Trafik: ca 20 Scania ca 20 Mercedes till X-trafik.




Gamla Uppsala Buss MAN-leverans ska omfatta 12 ledvagnar och fyra kortvagnar. Därtill har man redan köpt två stycken nya Neoplan Trendliner.

När det sedan gäller Swebus har man i Uppland fått tre stycken Volvo B12MA (6816-6818).
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

ivar

Hej!

När man ser på KR-Trafik (ca 20 st Scania bussar och ca 20 st Mercedes bussar).
Är dom resterande 10st bussarna Volvo Godsbussar i och med att trafiken i Hälsingland är på 50st bussar?

Mvh
Niclas

IntresseTrafik

Tack så mycket! Har korrigerat dom rättelsern ni har kommit med. Finns det någon som kan komma med mer upplysningar så är ny välkommna.

Fredde

Swebus kommer även få ett gäng med nya kortvagnar till Nacka/Värmdö. Läs: MAN, med dieselmotor.

Liten OT-fråga utanför ämnet: Någon som vet var MAN har sin bas här i Stockholmsregionen?


Walter

Swebus

Nya bussar till Umeå
33 etanolbussar till Botkyrka
2 MB Citaro gas till Falkenberg
3? Stadsbussar till Skövde

Ta uppgifterna med en nypa salt, allt är inte säkert här i livet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 maj 2008, 07:35:01 AM
Bussarna till Botkyrka rör väl sig om "hyrbussar" som SL ställer till förfogande och som följer kontraktet och inte operatören.
Man betalar en viss fastställd hyra varje månad för dessa.

Säkerligen är det så.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

vesslan30

Citat från: Fredde_J skrivet 19 maj 2008, 22:59:49 PM

Liten OT-fråga utanför ämnet: Någon som vet var MAN har sin bas här i Stockholmsregionen?



MAN har en stor verkstad i spånga .

S Svensson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 maj 2008, 08:47:21 AM
NeoMAN i Kungens Kurva.
Det är väl inte Neoman utan Svenska Neoplan det handlar om. Det är väl de som säljer MAN
I Tyskland har MAN avvecklat Neoman och bussrörelsen ingår i moderbolaget. SSn

Martin Maltkvist

Citat från: IntresseTrafik skrivet 19 maj 2008, 22:08:33 PM
Tack så mycket! Har korrigerat dom rättelsern ni har kommit med. Finns det någon som kan komma med mer upplysningar så är ny välkommna.
Eskilstuna ska få tillskott till hösten, om jag inte missminner mig blir det 10 gasleder men ska gå till garaget imorgon och höra mig för lite mer.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

CitatNeoMAN i Kungens Kurva.

Tack för den infon.


Ersa

Citat från: Walter skrivet 20 maj 2008, 07:25:22 AM
Swebus
Nya bussar till Umeå

OBS! Varning för gissningar/spekulationer:

Märke och antalet av de nya bussarna är höljt i dunkel, men logiskt sett torde det röra sig om ungefär samma antal som Veolias "egna" vagnar i dagens stadstrafik. Idag har Veolia 31 vagnar (19 led + 12 kort) som man kan flytta från stan i sommar (om jag räknat rätt i mitt huvud). Dock är ju vissa av de blå korta Vestarna redan nere i Huddinge som det lät, så hur många nya vagnar som behövs totalt är svårt att säga. Om ingen försvunnit från min lista ser det ut att vara 20 st "Polarbussar" som Swebus tar över från Veolia.

Det exakta antalet lär nog kunna räknas ut av engagerade fotografer först då allt är levererat.

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 20 maj 2008, 11:03:35 AM
Kan stilla din nyfikenhet lite:
Märket är Volvo B9SA och antalet runt 10 eller drygt.

10 st nya ledvagnar väger upp för de 10 st OmniCitylederna (08xx) urspr. från Borlänge som Veolia behåller.
Frågan är vad som ska väga upp för de 9 st B9SALF (38xx) som Veolia flyttar vidare till Partille, samt de 12 utflyttade kortvagnarna.
Klart är dock att trafiken inte ska minskas i höst jämfört med föregående höst, utan bibehållas eller ökas.

Den som lever lär få se  :)

IntresseTrafik

Tack tack mera tack. Har redigerat inlägget ytterligare.
Hoppas ni även i fortsättningen kan fylla på denna tråd med blivande nyleveranser. Då det blir betydligt lättare att söka i en sammanfogad tråd än i arkivet.
Men kom ihåg att när ni läser i denna tråd är som att se lite in i en kristallkula då framtiden ändrar sig med både leveranser och placeringsorter. Så bli inte sura om framtiden skulle se ut på ett annat sätt än som här redovisas.

Fredrik Gelin

Citat från: IntresseTrafik skrivet 19 maj 2008, 21:07:12 PM
Hej!

Det ser ut att bli en hel del nya bussar i år med. Tyvärr kommer jag bara ihåg vissa bolag och ett cirka antal bussar som skall levereras. Utav det man har läst här på buss snack. En del minns jag också säkert fel. Det är också lite svårt att söka i gamla trådar om detta då det är svårt att hitta något bra sökord. Så jag tänkte försöka sammanställa de nyleveranser som tidigare skrivits om och hoppas även kunna få reda på fler kommande nyleveranser.
Dessa kommer jag nu på i huvudet:

Busslink: ca 25 Volvo både korta och led till SL området.  Ca 35 Scania OmniLink etanoler till SL området (Råsta).


Lägg till ett koppel MAN-boggier (ett 30-tal bussar) som kommer under sommaren, biogasare som skall till Söderhallen för trafik på 70-linjerna i Stockholm.
En kvalificerad gissning är väl att det rör sig om MAN Lion´s city 13,7m från Salzgitter...
//Fredrik