En lördag på Riksettan mellan Värnamo och Ljungby

Startat av Hans Fredriksson, 17 maj 2008, 21:52:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 maj 2008, 21:53:22 PM
Det finns de som tycker att jag brukar hålla kameran snett... De som tycker så kan inte ha sett Jörnmarks bilder. Jag tycker i alla fall inte att hans bilder är vare sig dokumentära eller några fotomässiga underverk. De är inte ens konstnärliga.


Jag håller helt med dig Staffan :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Muk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 maj 2008, 21:53:22 PM
Det finns de som tycker att jag brukar hålla kameran snett... De som tycker så kan inte ha sett Jörnmarks bilder. Jag tycker i alla fall inte att hans bilder är vare sig dokumentära eller några fotomässiga underverk. De är inte ens konstnärliga.


Här får jag lov att hålla med. Jag blir irriterad av att se Jörnmarks bilder och då är jag själv inte någon bra fotograf. Det verkar mest som att han vrider på kameran för att han inte tror på motivets egenvärde.  :-\  Då finns det bättre urbana utforskare i det här forumet och i den här tråden. Trevliga bilder Hans. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 21 maj 2008, 11:48:03 AM
Här får jag lov att hålla med. Jag blir irriterad av att se Jörnmarks bilder och då är jag själv inte någon bra fotograf. Det verkar mest som att han vrider på kameran för att han inte tror på motivets egenvärde.  :-\  Då finns det bättre urbana utforskare i det här forumet och i den här tråden. Trevliga bilder Hans. :)

Jörnmarks förtjänst ligger möjligen i att han hittar en del udda miljöer. Men den ligger definitivt inte i hans sätt att dokumentera dem. Så usel fotograf kan han ju inte vara att han lutar bilderna av misstag utan han gör det säkert mer eller mindre medvetet. Det gör saken värre. Och då tillhör jag ändå dem som försvarar fotografens rätt att luta kameran i vissa fall.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 20 maj 2008, 22:03:33 PM
Inte tänkt som gåta, men hursomhelst; bilden är inte tagen i Umeå utan i stan, inte långt ifrån där en CN112 fotades samma dag.

Jona tänker kanske på Älgvägen i Umeå, en väg som utgörs helt och hållet av gamla RV13, och som kan komma att öppnas upp för busstrafik ända ner till Morkullevägen om vissa på kommunen får sin vilja fram. Här finns dock inga stenar, utan bara betongsuggor:

Del 1
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=3347.0

Del 2
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=3468.0

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2008, 12:31:39 PM
Jörnmarks förtjänst ligger möjligen i att han hittar en del udda miljöer. Men den ligger definitivt inte i hans sätt att dokumentera dem. Så usel fotograf kan han ju inte vara att han lutar bilderna av misstag utan han gör det säkert mer eller mindre medvetet. Det gör saken värre. Och då tillhör jag ändå dem som försvarar fotografens rätt att luta kameran i vissa fall.




Övergivna platser som förfaller har intresserat mig ända sedan jag var barn. Ju längre tid platsen varit övergiven desto intressantare blir den. Speciellt intressant tycker jag det är med platser som har varit orörda sedan de övergavs. Kanske möbler och annat finns kvar. Jag fascineras också av filmer som utspelar sig i sådana miljöer och ofta brukar det vara olika former av skräckfilmer. Filmen Ghost Ship är ett exempel på en sådan film. Där utspelar sig handlingen i ett lyxfartyg som drivit omkring på haven som spökskepp i över 40 år och förfallit och detta är bara ett av flera exempel

Så ämnena som Jörnmark tar upp i sina bilder intresserar mig. Men hans sätt att framställa platserna gör att jag bara ledsnar. Bilderna verkar tagna ur något "konstnärligt" perspektiv som bara irriterar mig. Inga normala bilder utan ofta istället tagna snett och konstigt. Man får inget begrepp om hur platsen verkligen ser ut. Jag kan inte begripa hur vissa gör Jörnmark till någon sorts "guru" när det gäller övergivna platser. Bara här i Buss Snack har jag sett andra som visar övergivna platser betydligt bättre och trevligare än vad Jörnmark gör. Hans Fredriksson och Krille är ett par av fotograferna här i Buss Snack som har visat övergivna platser betydligt bättre än Jörnmark. Och de visar de på ett trevligare sätt så man förstår hur platserna ser ut istället för att hålla på med någon irriterande "konstnärlighet". Så jag skulle bli ledsen om de duktiga fotograferna här i Buss Snack började ta efter Jörnmark
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hans Fredriksson

Jaha, hur svara man på detta då?
Beröm smakar som sagt aldrig illa. Tack.
Det som jag gör på min hemsidan liksom Jörnmark  på sin kan man väl tycka både om och illa. Ta för var det är, kvällslektyr på den bärbara på magen. Och ibland somnar man med datorn på magen om John Blund kommer tidigare än beräknat.
Det som jag retar mig på är att på Jörnmarks startsida uppräkning av titlar och hur duktig lärare han är. Sedan  ska man inte sticka under stol med att han gärna tigger om tid hos radio och TV. Att hans bilder är snea och vinna beror nog att han vill att boken ska köpas. Boken har jag haft i ett år men ännu ej hunnit läsa mer än hälften. Han är säkert kunnig i ekonomisk historia men är tyvärr tråkigt skriven. Hans senaste på hemsidan visar nog att krigshistoria inte är hans ämne.
Men som sagt framförallt ser mitt som tidsfördriv om sällsamheter vid sängdags, inget mer.
Jag, liksom alla andra påverkas av hur andra gör Och stuket på mitt upplägg  kommer från Elena Filatova.

"Staffan som brukar ta sneda bilder". Det var väl en bara gång. Bussen som låg i diket någonstans i Sjuhäradsbygden. Men den gångens kritik högg som dolk i själen på dig Staffan? Horisonten lodrät och bussen horisontal ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 21 maj 2008, 18:18:08 PM

"Staffan som brukar ta sneda bilder". Det var väl en bara gång. Bussen som låg i diket någonstans i Sjuhäradsbygden. Men den gångens kritik högg som dolk i själen på dig Staffan? Horisonten lodrät och bussen horisontal ;D

Det har nog tyvärr hänt mer än en gång att mina bilder varit sneda. Men forumets skribenter brukar ha den goda smaken att inte påpeka det. Det som den gången du tar upp gjorde mig förbannad var något helt annat än själva kritiken av att bilden var sned. Men det är historia nu och finns ingen anledning att dra upp det igen.
Jag lämnade in ungefär tio av bilderna från den åsyftade dikeskörningen till Mariestads-tidningen, som för övrigt var i trakten av Mariestad. Gissa vilken de valde? Jo, den som var mest sned. Utan att ens försöka räta upp den. Så här såg det ut i tidningen. Tyvärr kan jag inte visa den i orginal eftersom jag kasserade bilden.

Det fanns bättre bilder och den som publicerades skickade jag med av misstag.
Normalt tycker jag det finns viktigare saker att hänga upp sig på än att en eller ett par bilder lutar lite till vänster eller höger. Men det får ju finnas gränser och Jörnmark har överskridit dessa med råge.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Boken "Övergivna platser" av Jörnmark är det bara omslaget som har sned bild så köparen kommer bli besviken om han gillar sneda bilder.
Ett riktigt snygg omslag enl mig.

Man får väl anse att det är betraktaren som bedömer om gränsen är passerad för hur sneda bilder få vara. Men det är hemsidesnickaren som bestämmer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 21 maj 2008, 19:14:19 PM
Boken "Övergivna platser" av Jörnmark är det bara omslaget som har sned bild så köparen kommer bli besviken om han gillar sneda bilder.
Ett riktigt snygg omslag enl mig.

Man får väl anse att det är betraktaren som bedömer om gränsen är passerad för hur sneda bilder få vara. Men det är hemsidesnickaren som bestämmer.


Mitt omdöme gäller helt bilderna på hemsidan. Boken har jag inte sett.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)