En lördag på Riksettan mellan Värnamo och Ljungby

Startat av Hans Fredriksson, 17 maj 2008, 21:52:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson


Basisten i Metallica mötte här döden. i Gyningen på väg till Köpenhamn föll han ur turnébussen och blev krossad.


Ortens industri hade ett imponerande kontor.




Sista tidningen och lyckopåsen är såld.


Det är kört även för tåget






Numera talar man bara om det höga priset på bensin.
Annat var det förr. Då talades om det låga priset.


Musiken har tystnat och bollen har blivit slagen för sista gången på hotellets minigolfbana. Även sista dansen och chansen.


Det finns lediga rum. Men inget att hyra.




Sista måltiden är serverad.


Riksettan har fått en annan sträckning och namn. E:an

Greger Larsson

Tack för bilderna. "Trevliga bilder" är kanske inte helt korrekt om såna här bildsviter, men sevärt i alla fall.
Bifogar en dagsfärsk bild från Riks-13:


Patrik


Peter Öden

Hej !

Tack Hasse för en mycket trevlig bildsvit !

Mvh Peter Ö

Niklas Bygdestam

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 17 maj 2008, 21:52:02 PM


Sista tidningen och lyckopåsen är såld.


Musiken har tystnat och bollen har blivit slagen för sista gången på hotellets minigolfbana. Även sista dansen och chansen.


När jag ser de här bilderna så funderar jag på om det är samma öde som väntar längs med motsvarande platser längs med gamla E4 eller fd riksväg 13 mellan Uppsala och Mehedeby
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stinsen

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 maj 2008, 13:33:15 PM
När jag ser de här bilderna så funderar jag på om det är samma öde som väntar längs med motsvarande platser längs med gamla E4 eller fd riksväg 13 mellan Uppsala och Mehedeby

Du har ju den gamla macken och restaurangen vid Gryttjom som stått och förfallit i 10-15 år...

Bengt Jönsson

#6
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 17 maj 2008, 21:52:02 PM


Jörnmark - klass på fotona om "övergivna platser"!!  :D  ;)  ;)
Har du tipsat Jörnmark?

http://www.jornmark.se/

/Bengt


Moderators edit: Repetition av bilderna har raderats. De behövs inte för att förstå inlägget.

Daniel Söderberg

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 maj 2008, 22:49:30 PM

Jörnmark - klass på fotona om "övergivna platser"!!  :D  ;)  ;)
Har du tipsat Jörnmark?

http://www.jornmark.se/

/Bengt


Moderators edit: Repetition av bilderna har raderats. De behövs inte för att förstå inlägget.


Oj vilken sida, den var ju väldigt intressant måste jag säga. Jag tok fastnade på den nu :)

Tack för det.

Jona

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 maj 2008, 22:04:51 PM
Tack för bilderna. "Trevliga bilder" är kanske inte helt korrekt om såna här bildsviter, men sevärt i alla fall.
Bifogar en dagsfärsk bild från Riks-13:



Bildgåta ser jag, då gissar jag på Umeå, Marieberg och att du står nära eller eventuellt på Kolbäcksvägen när du fotar...

/Jona
MVH Filosofen Jona

David M

Är det i Lagan som bilderna är tagna?

Tånnö har fortfarande ett högst levande herrgårdshotell vilket överraskade mig när jag var där. Många danskar hade hittat dit.

Hans Fredriksson

#10
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 maj 2008, 22:49:30 PM

Jörnmark - klass på fotona om "övergivna platser"!!  :D  ;)  ;)
Har du tipsat Jörnmark?

http://www.jornmark.se/

/Bengt


Moderators edit: Repetition av bilderna har raderats. De behövs inte för att förstå inlägget.

Nej, Jörnmark är ingen guru bara en i mängden och jag förstår inte varför jag skulle tipsa honom, För övrigt så har han väl redan gjort en Riksettangrej. Och sedan är han väl mer skrivkarl, trots att man kan ifrågasätta hans historiebeskrivning, än en duktig fotograf. Och andra sidan är jag varkendera. Bara en glad amatör.
Däremot passar jag på att tipsa er om en kompis på skatteverket i Värnamo. Vi har tillsammans varit på ett par "Jörnmarksställen"
jasifil.se

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 maj 2008, 22:49:30 PM

Jörnmark - klass på fotona om "övergivna platser"!!  :D  ;)  ;)
Har du tipsat Jörnmark?

http://www.jornmark.se/

/Bengt


Moderators edit: Repetition av bilderna har raderats. De behövs inte för att förstå inlägget.

Nej det är inte jämförbart med Jörnmark. Det är istället betydligt bättre :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 maj 2008, 21:42:49 PM
Nej det är inte jämförbart med Jörnmark. Det är istället betydligt bättre :)

Det finns de som tycker att jag brukar hålla kameran snett... De som tycker så kan inte ha sett Jörnmarks bilder. Jag tycker i alla fall inte att hans bilder är vare sig dokumentära eller några fotomässiga underverk. De är inte ens konstnärliga.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 maj 2008, 21:53:22 PM
Det finns de som tycker att jag brukar hålla kameran snett... De som tycker så kan inte ha sett Jörnmarks bilder. Jag tycker i alla fall inte att hans bilder är vare sig dokumentära eller några fotomässiga underverk. De är inte ens konstnärliga.


Dokumentära kan man väl ändå inte ta ifrån dem från att vara, oavsett vad man sedan tycker om konstnärlighet, fototeknik m.m.
Oavsett olika klass på bilder så är denna gren av fotohobbyn, som kan inordnas under hobbyn med det engelska namnet "Urban Exploration" (kan man inte hitta på ett bra svenskt namn?) spännande och intressant. UE (som förkortningen lyder) håller på att växa till en ganska omfattande hobby, eller subkultur om man så vill.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Greger Larsson

Citat från: Jona skrivet 20 maj 2008, 07:56:42 AM
Bildgåta ser jag, då gissar jag på Umeå, Marieberg och att du står nära eller eventuellt på Kolbäcksvägen när du fotar...

/Jona

Inte tänkt som gåta, men hursomhelst; bilden är inte tagen i Umeå utan i stan, inte långt ifrån där en CN112 fotades samma dag.

/GL