Jumkils Buss & Taxi.

Startat av Kent Skoog, 17 maj 2008, 16:14:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.



JLW 198 Vlo B 58-60 Van Hool/Jumbo från 1976. Jumkils Buss & taxi, fd. GUB 382, foto busstationen.

David S

Roligt med "vanlig" dörr på passagerarsidan på en buss. Hur vanligt kan det ha varit?? Finns det någon spärr som förhindrar att man öppnar dörren under färd?

Greger Larsson

Så kallad "sedandörr", inte helt ovanligt på 70-talsturistare. I det här fallet är den dock pneumatiskt manövrerad, dvs öppnas och stängs med tryckluft, notera även det utfällbara steget under dörren! Här har föraren kommit lite för nära trottoarkanten och steget/dörren har ej gått ut helt.
I linjetrafik fick man köra med lite speciell teknik med sådan här dörr, först köra "förbi" resenären och sedan öppna dörren annars fanns det risk att man knuffade omkull eventuella påstigande!

/GL

j-a

Ja det fanns en luftdriven sprint i dörrkarmen som gick in i dörren när man lossade handbromsen.Så var det då iallafall på GDG s Vanhooler,och säkert lika på övriga bussar.

David S

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 maj 2008, 22:12:26 PM
I linjetrafik fick man köra med lite speciell teknik med sådan här dörr, först köra "förbi" resenären och sedan öppna dörren annars fanns det risk att man knuffade omkull eventuella påstigande!

Haha kommer och tänka på den dekal som sitter på Swebus 6364. Varning Dörren öppnas utåt.´

Detta har man gjort för att det är den ända bussen i Gävle som har en framdörr som går utåt.
Men inte lika mycket som denna gör.

Stefan P

Hej

Vilka bussar har Jumkil buss haft?
Jag kommer bara ihåg en helvit SL buss.

mvh Stefan P

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 maj 2008, 22:12:26 PM
Så kallad "sedandörr", inte helt ovanligt på 70-talsturistare. I det här fallet är den dock pneumatiskt manövrerad, dvs öppnas och stängs med tryckluft, notera även det utfällbara steget under dörren! Här har föraren kommit lite för nära trottoarkanten och steget/dörren har ej gått ut helt.

I linjetrafik fick man köra med lite speciell teknik med sådan här dörr, först köra "förbi" resenären och sedan öppna dörren annars fanns det risk att man knuffade omkull eventuella påstigande!

Hoho, det minns man från barndomens Ajokki-skolbuss. Oj vad en gumma flög ner i "maskrosdammet" när föraren efter en hel del viftande och tecknande för att förmå henne att backa. Till slut tröttnade han och öppnade dörren....

Trappan vill jag minnas att föraren kunde manövrera med en knapp. I läge 1 fälldes den aldrig ut, och i läge 2 fälldes den ut automatiskt när dörren öppnades. Trappan finns f.ö. även idag på vissa udda bussmodeller:


Peter Öden

Hej !

Några bussar som bl.a. Jumkils haft är följande:

ERG 842 Scania CR 112 fd. VL 528
GDF 873 Scania CR 112 fd. VL 536
KYN 102 Scania CR 112 fd.  VL 542
HSM 184 Vlo B 10M Ikarus 300 Club, fd. Botkyrka Buss AB.
Finns säkert fler vagnar som de haft.

Mvh Peter Ö