Författare Ämne: Jumkils Buss & Taxi.  (läst 2145 gånger)

Utloggad Kent Skoog

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1590
Jumkils Buss & Taxi.
« skrivet: 17 maj 2008, 16:14:39 PM »
En bild från Peter Ödén.



JLW 198 Vlo B 58-60 Van Hool/Jumbo från 1976. Jumkils Buss & taxi, fd. GUB 382, foto busstationen.

Utloggad David S

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 369
SV: Jumkils Buss & Taxi.
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2008, 21:57:55 PM »
Roligt med "vanlig" dörr på passagerarsidan på en buss. Hur vanligt kan det ha varit?? Finns det någon spärr som förhindrar att man öppnar dörren under färd?
Glad bussfotograf från Gävle.
Har bilder på följande sidor:
PixBox http://www.pixbox.se/usr_show_id191146_page0_order1.html
Flickr http://www.flickr.com/photos/65452704@N06/

Utloggad Greger Larsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3513
SV: Jumkils Buss & Taxi.
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2008, 22:12:26 PM »
Så kallad "sedandörr", inte helt ovanligt på 70-talsturistare. I det här fallet är den dock pneumatiskt manövrerad, dvs öppnas och stängs med tryckluft, notera även det utfällbara steget under dörren! Här har föraren kommit lite för nära trottoarkanten och steget/dörren har ej gått ut helt.
I linjetrafik fick man köra med lite speciell teknik med sådan här dörr, först köra "förbi" resenären och sedan öppna dörren annars fanns det risk att man knuffade omkull eventuella påstigande!

/GL

Utloggad j-a

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3275
SV: Jumkils Buss & Taxi.
« Svar #3 skrivet: 17 maj 2008, 22:12:31 PM »
Ja det fanns en luftdriven sprint i dörrkarmen som gick in i dörren när man lossade handbromsen.Så var det då iallafall på GDG s Vanhooler,och säkert lika på övriga bussar.

Utloggad David S

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 369
SV: Jumkils Buss & Taxi.
« Svar #4 skrivet: 19 maj 2008, 09:31:46 AM »
I linjetrafik fick man köra med lite speciell teknik med sådan här dörr, först köra "förbi" resenären och sedan öppna dörren annars fanns det risk att man knuffade omkull eventuella påstigande!

Haha kommer och tänka på den dekal som sitter på Swebus 6364. Varning Dörren öppnas utåt.´

Detta har man gjort för att det är den ända bussen i Gävle som har en framdörr som går utåt.
Men inte lika mycket som denna gör.
Glad bussfotograf från Gävle.
Har bilder på följande sidor:
PixBox http://www.pixbox.se/usr_show_id191146_page0_order1.html
Flickr http://www.flickr.com/photos/65452704@N06/

Utloggad Stefan P

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2602
SV: Jumkils Buss & Taxi.
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2008, 16:01:28 PM »
Hej

Vilka bussar har Jumkil buss haft?
Jag kommer bara ihåg en helvit SL buss.

mvh Stefan P

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4621
SV: Jumkils Buss & Taxi.
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2008, 18:39:46 PM »
Så kallad "sedandörr", inte helt ovanligt på 70-talsturistare. I det här fallet är den dock pneumatiskt manövrerad, dvs öppnas och stängs med tryckluft, notera även det utfällbara steget under dörren! Här har föraren kommit lite för nära trottoarkanten och steget/dörren har ej gått ut helt.

I linjetrafik fick man köra med lite speciell teknik med sådan här dörr, först köra "förbi" resenären och sedan öppna dörren annars fanns det risk att man knuffade omkull eventuella påstigande!

Hoho, det minns man från barndomens Ajokki-skolbuss. Oj vad en gumma flög ner i "maskrosdammet" när föraren efter en hel del viftande och tecknande för att förmå henne att backa. Till slut tröttnade han och öppnade dörren....

Trappan vill jag minnas att föraren kunde manövrera med en knapp. I läge 1 fälldes den aldrig ut, och i läge 2 fälldes den ut automatiskt när dörren öppnades. Trappan finns f.ö. även idag på vissa udda bussmodeller:


Utloggad Peter Öden

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3717
SV: Jumkils Buss & Taxi.
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2008, 19:19:41 PM »
Hej !

Några bussar som bl.a. Jumkils haft är följande:

ERG 842 Scania CR 112 fd. VL 528
GDF 873 Scania CR 112 fd. VL 536
KYN 102 Scania CR 112 fd.  VL 542
HSM 184 Vlo B 10M Ikarus 300 Club, fd. Botkyrka Buss AB.
Finns säkert fler vagnar som de haft.

Mvh Peter Ö