Nya tidtabeller i X-län

Startat av Fredde, 16 maj 2008, 17:36:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Nu finns dom nya tidtabellerna som börjar gälla from 15juni på X-Trafiks hemsida www.x-trafik.se  direktlänk -> http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=103&MenuID=34

Nyheterna för Gävle är i korthet:

Stomlinje 1:  Har 20 mintrafik vardagar kl. 6:00-18:50 på delen Valbo-Bomhus v.v. Övrig tid 30 min trafik. (förut var det 30min trafik hela dagarna)..

Lokallinje 10: Trafiken börjar lite senare på lördagar och Söndagar..

Lokallinje 11: Trafiken börjar lite senare på lördagar och Söndagar samt på sträckan Centrum-Sörby-Hemlingby är trafiken helt indragen..

Lokallinje 12: Trafiken har en indragen tur på Söndag morgon mot Bomhus (första tur 05:20 där efter kl. 07:20) Hagström har 30min trafik vardagar ca: kl. 05:55-08:55 samt 13:55-17:55..

Lokallinje 15: Indragen på sträckan Teknikparken-Sätra v.v

Servicelinje 16: Denna är helt indragen.

Servicelinje 17: Denna är helt indragen.


//Fredde

Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 16 maj 2008, 17:36:48 PM
Nu finns dom nya tidtabellerna som börjar gälla from 15juni på X-Trafiks hemsida www.x-trafik.se  direktlänk -> http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=103&MenuID=34

Nyheterna för Gävle är i korthet:

Stomlinje 1:  Har 20 mintrafik vardagar kl. 6:00-18:50 på delen Valbo-Bomhus v.v. Övrig tid 30 min trafik. (förut var det 30min trafik hela dagarna)..

Trevligt! Hade besparat mig 20 minuter varje morgon om jag fortfarande bott i Sätra och jobbat i Valbo. Men är det inte också nytt för i år med 20-minuterstrafik på linje 2? Eller var det det redan förra året? Jag åkte nästan aldrig buss förra året eftersom jag tågpendlade och det går ju inte att ta bussen till centralen.

Jag ser att Swebus och kommunen fortfarande tror att det går att köra mellan Sätra centrum och sjukhuset på 4 minuter. Pinsamt. Javisstja, jag glömde ju att tidtabeller är till för att torka sig i arslet med, inte att upplysa resenärerna om avgångstider.

Anders

Anders Noren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 maj 2008, 18:02:40 PM
Är det inte mer intressant huruvida det tar 23 min från Igeltjärn till City eller ej?, mellantider ska ju helst ligga så att de aldrig kan hållas för att undvika att bussen blir stående eller avgår för tidigt, går jag ut till 09,05 bussen mot City ska jag kunna räkna med att den inte gått 09,03 utan 09,05 är absolut tidigast möjliga passertid.


Absolut tidigast möjliga passertid är närmare 09.10 än 09.05.

Avgångstider som aldrig kan hållas är ur kundens perspektiv detsamma som permanenta förseningar. Sådant bidrar till kollektivtrafikens låga status.

Anders

Fredde

#3
Stomlinje 2 hade 20 min trafik förra sommaren!!!

Tiden 4 min är säkert tänkt typ kl. 05:01 på lördag söndags mornar kanske? Tiderna gäller ju fasktiskt tidigaste passertid...  Skulle den nu ta tiden på 3 minuter (som är omöjligt igentligen men jag ska testa med bilen vid tillfälle fast det är olagligt med genomfartstrafik på denna sträcka)


//Fredde som undrar när även stomlinje 3 får detta så alla avgångar sker samtidigt alla tider!!

Fredde

#4
Ofta vid lite resande är Stomlinje 1 inne 8-10 min före avgångstid.. Detta kan bli problem i höst när det blir 10 mintrafik om den råkar vara  11 min före tex för då har ju inte föregående åkt än, å är det vid tex xx.20 eller xx.50 på vardagar kommer det bli lite svårt vid rådhuset då även lokallinje 12 står inne.. Men körtiden 30 min fr Valbo eller 29 minuter fr Bomhus behövs då det är många resande.. Det är nog dax att se över trafikljus etc för att för en bättre körtid på alla linjer, detta ligger numera iaf på kommunens bord att genomföra! Sedan det stenålders biljettsystemet ska bort bara man hoppas sker fort, uch vilket skit system det är!!! Nu sedan dessa bussar med dörr 1x1x0 som går på Stomlinje 1 (Swebus xx58) som segar upp trafiken pga lägre tid för folk att kliva av.. Blir det sedan det nya att man har kort som man regar via fickan så kommer kontanta betalande stoppa upp påklivandet avsevärt..
Hoppas det är krav i kommande upphandling på dörr 2x2x1 samt ledbussar på dom linjerna med många resanden samt dom som i framtiden kommer få fler resande...


//Fredde

Fredde

#5
Det kan vara bra med tidigaste passertid i en tidtabell då inte alla resande kan förstå en tidtabell, dumt om dom går ut 20 min före för jag tror inte det ger mer resande iaf...

Karlstad börja ju med dessa tidtabeller from i år med!!

Man kanske ska trycka mer på att det är tidigaste passertid istället?


//Fredde

Yujin Zhang

Citat från: Fredde skrivet 16 maj 2008, 19:58:52 PM
Det kan vara bra med tidigaste passertid i en tidtabell då inte alla resande kan förstå en tidtabell, dumt om dom går ut 20 min före för jag tror inte det ger mer resande iaf...
Karlstad börja ju med dessa tidtabeller from i år med!!
Man kanske ska trycka mer på att det är tidigaste passertid istället?
//Fredde

Det där är en sådan typisk tidtabellplanerings-teknik tycker jag. Nämligen att alla "hålltider" från Centrum (speciferar inte vilket stad/ort nu) brukar vara tidigaste passertid (och oftast kommer bussarna senare än det) och på väg in till Centrum har bussen tendens att antingen komma i tid eller tidigt till platser med hålltid och måste vänta in tiden. Körtiden mellan sista hålltidsplatsen och ändhållplatsen (från Centrum) och sista hålltidsplatsen och Centrum (mot Centrum) har också en tendens att vara överdrivligt länge.

Ta Norrtälje i Stockholms län så ser ni.

EDIT: Det jag skrev nyss gäller främst på landsortslinjer (i fallet med Stockholm) eller mindre orter.

Anders Noren

#7
Citat från: Fredde skrivet 16 maj 2008, 19:41:03 PM
Tiden 4 min är säkert tänkt typ kl. 05:01 på lördag söndags mornar kanske? Tiderna gäller ju fasktiskt tidigaste passertid...  Skulle den nu ta tiden på 3 minuter (som är omöjligt igentligen men jag ska testa med bilen vid tillfälle fast det är olagligt med genomfartstrafik på denna sträcka)

Med en liten bil, gasen i botten (upp till 50 km/h naturligtvis), ingen annan trafik och grönt ljus överallt kan man köra på ganska precis 4 minuter. Jag har prövat, sent en sommarkväll.

Med buss? Skulle inte tro det, va. Kanske 5 minuter, troligtvis 6, under normala förhållanden 7-8. Nån som har en buss och inte är rädd om fjädringen och körkortet?

(Lägg därtill att bussen vanligtvis - säg 99 gånger av 100 - är två minuter sen från Sätra centrum jämfört med tidtabellen vilket innebär att när bussen, teoretiskt sett, skulle ha avgått från sjukhuset är den i höjd med Gråstensvägen.)

Anders

Fredde

#8
Bättre att den kommer lite senare än för tidigt iaf...

Jag åker oftast fr antingen HPL Kristinelund mot Bomhus (Karskär) eller fr Bomhus (Karskär) med Stomlinje1 det brukar ofta stämma bra vid iaf Kristinelund fr centrum då det ska ta ca 9-10 min dit, på morgonen kl. 05:29 kommer den oftast exakt, om mitt på dagen oftast sedan lite senare. sedan fr Karskär avgår den exakt så den har reglertid på ca 10 min just på den ändhpl....

Jag har iaf åkt några ggr med taxi fr city till Bomhus då jag skulle ha haft övergång till lokallinje 12 (xx.20) i city fr Stomlinje 1 fr Valbo på helg då någe klant kört å missat totalt fast man sagt till, å 12:an åkt när man kommit in till city... Linje 12 går exakt utanför där jag bor nämligen...

//Fredde