Gemener på ortsskyltar?! Sett igår... va?

Startat av virtual1, 14 maj 2008, 20:23:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Nåt som jag inte sett tidigare som jag undrar om det är på väg att bli riksstandard är avståndstavlor (och liknande) som i alla fall under större delen av min resa i norra skåne/halland igår var skrivna med gemener (inledande versal givetvis), nåt jag aldrig sett i Sverige förut. I Norge t.ex. är alla avståndstavlor med gemener, men här? Nån som vet nåt????


Joachim Wansölin

E6 genom Halland är ju av nån anledning utrustad med skyltar i dansk stil. Där skrivs ju ortnamnen med gemener efter inledande versal.

Ersa

Jag läste något reportage om detta, men hittar det inte nu.
Men det ska tydligen vara svenska skyltar fast med danskt typsnitt, och inte "rent danska" skyltar.
Innebär detta att vi även kan införa norskt typsnitt i Jämtland framöver?  ;)

Ersa


Niklas Bygdestam

Konstigt att de inte ersätter de här avvikande skyltarna med standardskyltar. För inte lär man införa detta som standard i Sverige på övriga vägar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Joachim Wansölin

Citat från: Verspieder skrivet 14 maj 2008, 21:28:50 PM
Större version av samma bild:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:F%C3%B6rs%C3%B6k_med_120_p%C3%A5_E6.jpg

Aha. Men visst har man bytt ut avfartsnumreringen mot svensk standard? När jag körde där sist (för ett par år sen) har jag för mig att det var den danska varianten.


Simon Bertilsson

Aha. Har noterat att skyltarna i Halland avviker från de jag är van vid i Skåne, men inte kunnat komma på på vilket vis.
Varför har man annorlunda skyltar just i Halland?

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 maj 2008, 21:58:31 PM
Aha. Har noterat att skyltarna i Halland avviker från de jag är van vid i Skåne, men inte kunnat komma på på vilket vis.
Varför har man annorlunda skyltar just i Halland?

Har inget svar på frågan. Men jag har sett att det bara är södra Halland som har de här skyltarna medan norra Halland har normala skyltar. Är det dyrt att ta bort de här skyltarna och sätta dit normala istället?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 maj 2008, 21:40:09 PM
Konstigt att de inte ersätter de här avvikande skyltarna med standardskyltar. För inte lär man införa detta som standard i Sverige på övriga vägar

De avvikande skyltarna lär nog vara nya och på försök. Varför bara "ersätta" dem, när man antagligen bytt ut de gamla svenska standardskyltarna till dessa pga någon anledning?

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 15 maj 2008, 04:49:57 AM
De avvikande skyltarna lär nog vara nya och på försök. Varför bara "ersätta" dem, när man antagligen bytt ut de gamla svenska standardskyltarna till dessa pga någon anledning?

Men skyltarna är inte alls nya. De har suttit där i flera år. Så proven eller vad det kan vara borde vara avslutade vid det här laget. Det är därför jag tycker att det hade varit lämpligt att de hade bytt ut skyltarna mot normala istället
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 maj 2008, 06:56:21 AM
Men skyltarna är inte alls nya. De har suttit där i flera år. Så proven eller vad det kan vara borde vara avslutade vid det här laget. Det är därför jag tycker att det hade varit lämpligt att de hade bytt ut skyltarna mot normala istället

I provet ingår också att se om skyltarna är bättre läsbara än de med versaler också efter flera år. Jag är inte helt säker men jag vill minnas också att de är gjorda i ett annat material, som man vill långstidsprova. Om det slår väl ut är det väl tänkbart att alla skyltar successivt byts ut mot sådana med gemener. Fast det är väl precis inget som kommer att brådska i sådant fall.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Tycker i alla fall de gemena skyltarna ser bra ut. De utgör en lite speciell avvikelse när man kommer upp norr om Båstad.

blubb

Citat från: virtual1 skrivet 14 maj 2008, 20:23:56 PM
Nåt som jag inte sett tidigare som jag undrar om det är på väg att bli riksstandard är avståndstavlor (och liknande) som i alla fall under större delen av min resa i norra skåne/halland igår var skrivna med gemener (inledande versal givetvis), nåt jag aldrig sett i Sverige förut. I Norge t.ex. är alla avståndstavlor med gemener, men här? Nån som vet nåt????



På Malmöleden i Helsingborg har man på skylten närmaste E6an skrivit orterna längst vägen med gemener istället för med versaler, samtidigt som ädet är den ordinarier skyltenmodell och inte den danskinspirerade som finns i Halland.

Martin

Skyltarna med gemener kom upp i Halland under 90-talets första år, på gamla E6 N Falkenberg fanns de innan motorvägen mellan Morup och Skrea blev färdig.

Bengt Jönsson

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 maj 2008, 21:58:31 PM
Aha. Har noterat att skyltarna i Halland avviker från de jag är van vid i Skåne, men inte kunnat komma på på vilket vis.
Varför har man annorlunda skyltar just i Halland?


För att vänja trafikanterna att de närmar sig den stora världen, den som ligger på andra sidan Sundet du vet!  ;D  8)
Världen där man får köra fortare än 110 km/h, där man inte enbart stirrar ut på dystra granskogar mil efter mil, där korna är svarta och vita, där vindkraftverken sakta sveper runt, där landskapet är format av människan i generationer.  8)

Har också sedan många år noterat att trafikskyltarna längs med nya motorväg E6 genom Halland haft ett annorlunda typsnitt och ortsnamnen skrivna med gemener (små bokstäver) förutom inledande bokstav.

En slags "smygeuropeisering" kanske.. ?  ::)  8)  ;D

/Bengt