Veolia:s trafikavtal i Partille

Startat av Lars Ödlund, 14 maj 2008, 14:36:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

Någon som har uppdaterade uppgifter om när detta avtal löper ut?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 maj 2008, 14:36:46 PM
Någon som har uppdaterade uppgifter om när detta avtal löper ut?

Kan inte vara nära förestående, eller?
Har man inte nyss beställt 3874-3882 till Partille?

CS

Vad jag vill minnas från föregående trådar om avtalen som kommer ut i Göteborg så nämdes nånstans att Partille skulle ut för upphandling nästa år med trafikstart 2010. Eventuellt var det ett år + på dom sifforna.

//CS

Johan B

Citat från: Verspieder skrivet 14 maj 2008, 20:26:55 PM
Kan inte vara nära förestående, eller?
Har man inte nyss beställt 3874-3882 till Partille?

Man kanske kallt räknar med att återerövra Majorna från GS i upphandlingen nästa år ::)? Annars finns det säkerligen flera garage i landet (läs Sthlm) som inte skulle tacka nej till lite (nästan) nytt.

Cero

Citat från: Johan B skrivet 15 maj 2008, 09:02:16 AM
Man kanske kallt räknar med att återerövra Majorna från GS i upphandlingen nästa år ::)? Annars finns det säkerligen flera garage i landet (läs Sthlm) som inte skulle tacka nej till lite (nästan) nytt.

Då måste Veolia se till att hitta lite trafikuppdrag i SL-land först! :)

Johan B

Citat från: Cero skrivet 15 maj 2008, 09:28:14 AM
Då måste Veolia se till att hitta lite trafikuppdrag i SL-land först! :)

Jaså de har åkt ut helt nu?! Sådann koll hade jag :-[. Var har fortfarande Veolia (busstrafik) i detta land? Umeå, div. orter i Norrland, Eskilstuna, Partille, Malmö, Kalmar, Linköping(?) är de jag kommer på på rak arm.

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 15 maj 2008, 14:05:47 PM
Jaså de har åkt ut helt nu?! Sådann koll hade jag :-[. Var har fortfarande Veolia (busstrafik) i detta land? Umeå, div. orter i Norrland, Eskilstuna, Partille, Malmö, Kalmar, Linköping(?) är de jag kommer på på rak arm.

Om en månad tar Swebus över Umeå stadstrafik, medan Veolia kör vidare på Norrlandskustkontraktet som inte verkar upphandlas igen förrän Botniabanan är invigd. KR Trafik har nyligen vunnit Veolias landsbygdstrafik i Gävleborgs län. Tappade Veolia dessutom inte all i Kalmar i den senaste upphandlingen?

Däremot tag man hem Roslagsbaneersättningen mellan 15 juli - 28 sep. Undrar om vi kommer att få se några gamla Borlänge/Umeåbussar (OmniCity-led) där?

Det förvånar mig att man köper nio helt nya Västtrafiklackade B9S till Partille (med leverans om en månad när de gått klart i Umeå) då man tydligen inte har så lång tid kvar på kontraktet. Är detta vanligt?

Rickardo

Citat från: Johan B skrivet 15 maj 2008, 14:05:47 PM
Jaså de har åkt ut helt nu?! Sådann koll hade jag :-[. Var har fortfarande Veolia (busstrafik) i detta land? Umeå, div. orter i Norrland, Eskilstuna, Partille, Malmö, Kalmar, Linköping(?) är de jag kommer på på rak arm.

Kalmar försvinner snart förrutom Kustpilen. Gävleborg är också förlorat.
Kronoberg, Östergötland (Linköping, Norrköping) (linkl, Skåne (Malmö, Lund, Eslöv Ystad, Kristiandstad bla) Sörmland, V Götaland och Norrland är vad jag kommer på som Veolia har trafik.

/Rickard

CS

Citat från: Verspieder skrivet 15 maj 2008, 15:01:52 PM
Det förvånar mig att man köper nio helt nya Västtrafiklackade B9S till Partille (med leverans om en månad när de gått klart i Umeå) då man tydligen inte har så lång tid kvar på kontraktet. Är detta vanligt?
Tycker också det är lite underligt. Men kanske är så att många av deras vagnar inte klarar av att köra två år till. Att bedöma av utseende så verkar många av deras vagnar vara i bedrövligt skick.

//CS

Walter

Oavsett anledning så hade man inte gjort in´vesteringen om man inte behövde det av kontraktsskäl såsom medeålder eller undvika för hög ålder på ett antal vagnar. Att först nyttja dom i Umeå är ju en bra lösning. Men alla de vagnar som nu inte rullar i Umeå under tiden vad hände med dom. Ställs dom åt sidan så länge?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 16 maj 2008, 07:45:28 AM
Oavsett anledning så hade man inte gjort in´vesteringen om man inte behövde det av kontraktsskäl såsom medeålder eller undvika för hög ålder på ett antal vagnar. Att först nyttja dom i Umeå är ju en bra lösning. Men alla de vagnar som nu inte rullar i Umeå under tiden vad hände med dom. Ställs dom åt sidan så länge?

De som inte rullar i Umeå är sedan jan 08 av "icke godkänd typ" (pga normalgolv) och säljs via Busmarket.
38xx-vagnarna rullar på i Umeå fram t.o.m. den 15 juni, därefter blir det nog Partille för dem.