De flesta bussar hade fel

Startat av Johan Hansson, 13 maj 2008, 18:29:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

yngrot

Ingen buss rullar ut utan full uppsättning nödhammare .. fan trot... då lär det väl aldrig komma ut nån buss....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Magnus_J

nä de får ju fötter ganska fort även med den lilla fjuttiga stålwire som de levereras med.
iofs ska det ju finnas en på förarplatsen.
gör det inte det är det ju liksom inte så bra läge.

homer

de måste väl vara så att de saknades nödhammare vid förarplatsen, eller har västtrafik andra regler än Sl?

Erling.L

Citat från: homer skrivet 04 juni 2008, 21:22:14 PM
de måste väl vara så att de saknades nödhammare vid förarplatsen, eller har västtrafik andra regler än Sl?

inte sl's eller västtrafiks regler o det e nerslag om en enda hammare saknas
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

homer

Citat från: BEL skrivet 04 juni 2008, 21:46:03 PM
inte sl's eller västtrafiks regler o det e nerslag om en enda hammare saknas

visst men de är bara krav på 1 hammare och den ska sitta vid förarplatsen

S Svensson

Tyvärr finns det en del missuppfattningar.
Vad som menas är att polisen anser att det skall finns nödhammare. Och det innebär att alla platser som har fästen för hammare skall ha hammare. Med polis menas då polismyndigheten.

För ett antal år skrev GP om att Swebus körde utan nödhammare i Göteborg. En lokal polisman gick ut och sade att det hela var trafikfarligt.
Polismyndighetens lokala kontor,Göteborg hade dock kommit överens med Swebus att inte ha nödhammare. Orsak att det är kort tid vid utryckning så det i princip inte behövs. Tyvärr var det så att de förkommna hamrarna användes till inbrott och ren skadegörelse. Så sker ibland fortfarnade.
Hur gör man då på linjefordon. Hamrarna sätts fast med en hållare som är larmad. Det låter  när hammaren tas bort. Men vad händer sedan ? En förare sade att han inte kan hålla kvar ynglingarna hur länge som helst. En annan gång åkte med en kvällstur till Göteborg. Utkommen på RV40,motorvägen alltså, gick larmet. Föraren bad mig gå och titta och jag fann att hammaren varit borta ett tag men att larmet var tjuvkopplat och det var denna tjuvkoppling som iinte höll.
Frågan är väl vad som skall göras.  Den ena sidan är det ett verktyg att komma ut om bussen havererar och den andra sidan är att hammaren användes till att komma in i utrymmen utanför bussen. Den gamla träklubban var ju så stor att den var svår tas med. Många förare har ofta en hammare i sin biljettväska också. Men vad skall man göra.

Ett annat problem är oljeläckage från olika kopplingar. Packning slutar fungera. Det är inte bra at olja läcker ut. Det är lätt att denna slår eld.

Nico


Bara en liten undran, men polismyndighetens önskemål/åsikt om att det bör sitta en hammare kan väl inte vara synonymt med att det är ett lagkrav? Om det nu enligt Göteborgspolisens önskemål bör sitta en 'bussknackare' i varje hållare så torde den enklaste utvägen därför vara att bara montera en enda hållare vid förarplats och sen borde saken vara biff!  8)  :P  ::)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman