SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö

Startat av Karsten, 13 maj 2008, 00:51:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bo Rosengren

Tillägg till föregående: Detta att det är Swebus som gör tibtabellerna - är inte det en skröna?

Karsten

Citat från: Bo Rosengren skrivet 21 maj 2008, 23:48:07 PM
Tillägg till föregående: Detta att det är Swebus som gör tibtabellerna - är inte det en skröna?

Nej, respektive trafikutövare framställer tidtabellerna efter vissa riktlinjer från SL.

Yujin Zhang

#17
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 maj 2008, 07:27:09 AM
Nu gör man ju inte en "halv" tidtabell åt gången, givetvis är alla tider klara när man kommit så långt som till att materialet skickas till tidtabellsmakarna, bara mindre justeringar återstår då, däremot sammanfaller frånvaron av tider på 474 mot staden med 10 min trafiken varför man kunde tänka sig att texten var 10:de minut ännu saknas, tiderna är ju ännu inte publicerade för den stora allmänheten varför man säkert kan tänka sig flera justeringar i tabellens utseende innan juni

Nu är papperskopior ute och där står det även "Se linje 474" inrammad på vissa delar av Värmdölinjers tabell.

En tanke som slog mig idag när jag kollade genom tidtabellen var nämligen det här med anslutningsplikt. Kan det vara så att under de tider som det står "Se linje 474" går 474 relativt ofta (läs: 10-min trafik) och därför har SL/Swebus bestämt att ta bort anslutningen (d.v.s. står ej med på förarspecen) eftersom det är ändå 10-min trafik. På det sättet kan de spara en hel del pengar kan jag tänka mig ifall det blir sprucken anslutning (= försening = resgaranti = SL/Swebus förlorar pengar osv osv), eftersom resenär inte kan hänvisa att anslutningen (tiderna) fanns med i tidtabellen.

Men men, jag är bara en tillfällig resenär som någon annan har tidigare skrivit så därför är det här inget mer än bara en ren spekulation. Någon som jobbar i branschen får väl bekräfta eller dementera detta...

Fredde

CitatKan det vara så att under de tider som det står "Se linje 474" går 474 relativt ofta (läs: 10-min trafik) och därför har SL/Swebus bestämt att ta bort anslutningen (d.v.s. står ej med på förarspecen) eftersom det är ändå 10-min trafik

Så kan det vara ja, det är nytt från det att sommartidtabellen började gälla. I klartext så har man som förare av linje 474 endast "ansl. till" skrivet på specen när denna linje har trafiktäthet på 10 minuter.

En mycket bra förändring för att få linjen att flyta på mer, att slippa se 2-3 vagnar komma i karavan ::)


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 19 juni 2008, 22:28:42 PM
En mycket bra förändring för att få linjen att flyta på mer, att slippa se 2-3 vagnar komma i karavan ::)

Det förekommer väl inte på 474? Med de goda körtiderna är det näst intill omöjligt att bli försenad. ???

Fredde

CitatDet förekommer väl inte på 474?

Numera är det inte så vanligt, men visst förekommer det, det finns de som kör lite som dom tycker. Senast idag hade jag en som var -10 efter mig, men då var det en kollega som hade sk. vagnfel och det kanske inte räknas... ::)

CitatTänk!  Det var inte vanligt att få höra om de goda körtiderna?

Vi har nästan 20 min från Brunn till Gustavsberg sen sommartidtabellen startade. Där kan man också prata om lagom tilltaget med tid :)


Fredde

CitatOj!

Får väl gratulera planeraren som lyckats sälja in detta hos SL då?

Helt klart! Som det var tidigare så blev 422, som skulle invänta buss från Ingarö, sen från Gustavsberg, som blev sen till Orminge.. Ja det kunde resultera i sena avångar från Slussen i värsta fall. Så som det har blivit så är det mkt bra. Förändringen har medfört något kortare tid vid ändhållplats, men det kan man absolut leva med.