SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö

Startat av Karsten, 13 maj 2008, 00:51:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Sommartidtabellerna för Nacka/Värmdö går att hitta på SLs hemsida. Dessa är ett bevis på att SL inte har tillräcklig kunskap om trafikplanering (på detaljnivå) för att inse att trafikutövaren inte planerar utifrån kundernas bästa utan efter vad som kostar minst för trafikutövaren. Inget konstigt agerande av trafikutövaren kan tyckas, men det får till följd att trafiken blir förbannat oregelbunden och otacksam för kunden att lära sig. Belastningen på de olika  avgångarna lär bli sned och, det värsta av allt: de logiska numerofilerna försöker hitta ett mönster, men det går inte!

Ett axplock av dårskaperna i sommar:

Linje 469(servicelinjen) har alltid gått i 60-minuterstrafik. I sommar är var tredje avgång flyttad 5 minuter framåt, antagligen för att få plats med "pisspauser" vid Nacka sjukhus.

På 433 och 434 finns en avgång ut som må-to avgår 18.59 som 433. På fredagar går den som 434 (förlängs till Sollenkroka) men avgår i stället 19.03.
Den sista 433 må-to (de två sista fredagar) har tidigarelagts 1 minut från Slussen, dock ej lördag och söndag. Som gjort för att de som satsar på sista bussen kommer missa den.
I andra riktningen har turerna i mellantrafiken tidigarelagts ca 5 minuter, dock ej de turer som går från Överby (annars hinns inte pisspaus med i Överby). Trafiken från Djurö mot Stockholm blir dumt haltande: 09.20 09.54 10.32 10.53 11.23 11.53 12.28 12.53 13.23 13.53 14.28 14.53 osv.

Apropå haltande har 428 1 minuts längre körtid Slussen-Gustavsberg än vad 429 och 430 har lördag-söndag. Slarv troligtvis.

Tidtabellen för 435-440 Slussen-Hemmesta och åter är perverst usel.

Från Slussen: 14.20 14.39 15.00 15.09 15.29 15.39 16.00 16.09 16.29 16.40 16.49 17.02 17.10 17.22 17.29 17.42 17.51 18.00 18.19(linje 434?) 18.29 18.51 19.00

Från Hemmesta: 5.45 5 59 6.15 6.34 6.41 6.42 6.52 7.01 7.10 7.19 7.19 7.29 7.37 7.46 7.46 8.03 8.10 8.20 8.28 8.41 9.00 9.10

Nu kanske jag låter som en gnällspik, men det är inte riktigt rätt. Det finns en del bra nyheter i sommartidtabellen också. T.ex. en ny avgång på 471 1.05 från Slussen (må-lö) samt den nya layouten på 409 och 411:s tidtabeller. Sommartabellen har även det goda att 420 och 422 på eftermiddagarna går med jämna intervall från Slussen, på vintern går de i stort sett samtidigt vilket skapar onödigt långa väntetider för resande från centrala Nacka till Gustavsberg.

Är jag för petig?

Cero

Gnällspik? Ja, kanske. Men det ser ju ut att vara befogat. Tillhör nog kategorin gnällspik jag också när det gäller SL-trafiken. Jag har också förstått att jag har alldeles för höga krav när jag anser att kollektivtrafiken ska vara punktlig, regelbunden, tät, kundanpassad och skötas av trevlig och kunnig personal i välskötta fordon. När det gäller stockholmsområdet anser jag också att SL inte utnyttjar den potential som faktiskt finns och utvecklar kollektivtrafiken och gör den mer attraktiv. Förutom investeringar i fast infrastruktur, typ räls och bussdepåer, behöver inte kostnaden bli så mycket högre om resurserna används på bättre sätt.

Det du beskriver är ett bra exempel på hur man gör kollektivtrafiken oattraktiv i form av en oregelbunden och nyckfull tidtabell. Det räcker med att man missar bussen två gånger pga nyckfull tidtabell så blir tanken "det går ju inte att lita på SL så jag tar bilen nästa gång". Den tanken har även hunnit ifatt mig och jag åker betydligt mer bil nu än tidigare.

Yujin Zhang

När jag ändå är inne och kikar på Värmdötabeller så stötte jag på någonting konstigt, eller skandal nästan.

På 428, 436-440 m.fl. står 474s tider inrammade på vissa turer/kolumn medan andra ritade man bara rammen och skrev "Se linje 474".

Man kan verkligen undra vad SL (snarare sNebus då det är de som gör tabellen) vill med det här? På vissa turer står 474s avg/ank tider medan andra är man hänvisad till 474s tidtabell... Enda anledning som jag kan komma på till att man gjode så är att 474s tidtabell var inte 100% spikad när övriga Värmdölinjernas var klara och man låg säkert efter deadline så man skrev bara in de tider som är slutliga.

Kan ses på följander linje bl.a.
http://www.sl.se/ficktid/sommar/s428.pdf
http://www.sl.se/ficktid/sommar/s43662.pdf
http://www.sl.se/ficktid/sommar/s437.pdf
http://www.sl.se/ficktid/sommar/s438.pdf
http://www.sl.se/ficktid/sommar/s439.pdf
http://www.sl.se/ficktid/sommar/s440.pdf

Karsten

Ja, det ger ett väldigt hafsigt intryck. Troligtvis är de tider som står utskrivna desamma som förra årets sommartidtabell, de tider som ändrats till i år har inte lagts in. Fånigt värre!

En tydlig och lättillgänglig trafik, jo tjenare.

Fredde

Suck.. Nu kommer man få tusen frågor/kommentarer/synpunkter till från trafikanterna. :-\

Men lite heder åt att det har blivit bättre körtider mellan Brunn och Gustavsberg :o ;D


Karsten

En ytterligare fånig sak är att de turer på 435-440 som går efter en 20-minuterslucka sedan bussen innan (15.29 och 16.29) är linje 438 som inte kan trafikeras med ledbuss. Snacka om att skapa onödiga kapacitetsproblem.

Jag blir så trött när jag ser en trafikutövare som bara ser det ekonomiska (egentligen helt logiskt) och en beställare som inte vet vad man beställer. Tråkigt att se hur trafiken i "sitt" område blir mer oattraktiv samtidigt som jag vet att jag och ett par kompisar/kolleger skulee göra det så mycket bättre (för kunden alltså).

Blä! >:(

Fredde

Gissar att man vill trycka in så mycket folk det går på 474an. Men vem vill sitta och kasa runt Gustavsberg både på morgonen, och som i detta fallet, även på eftermiddagen?

Men kolla in en annan sak! Nu får man ej stiga av vid hållplats Lindonviadukten på Värmdölinjerna.. Wow! :D ;D


at1981

Hejsan!


När det gäller Nacka/Värmdö så har jag hittat ännu en försämring i läsbarhet i tidtabellerna.


http://sl.se/ficktid/sommar/s43662.pdf + http://sl.se/ficktid/sommar/s437.pdf
--- Varför har man de två sista turerna från Kolvik till Saltarö struntat i att ange ankomsttiden till Saltarö utan skriver bara ett a. Om man skriver tiden i kombination med ett a så förstår kunden att bussen fortsätter efter Hemmesta om passagerare finnes med not-förklaringen till varje tabell. --- Samma sak gäller sista 437 till Lillsved där man struntat i att ange ankomsstiden i Lillsev och enbart skrivit a.

Så här ser motsvarande ut i nuvarande tidtabell:
436: http://sl.se/ficktid/vinter/v436-61-62.pdf
437: http://sl.se/ficktid/vinter/v4373839.pdf


Eventuellt att man fått för mig negativ inspiration från nuvarande tidtabell för linje 318 där man enbart skriver "a" istället för att ange tider i kombination med a. De flesta människor kan ju läsa så de borde inte alls missförstå informationen om man satte in lite siffror också i kombination med ett a, som alltid ett a och betyder en sak som i sin tur förklaras tydligt för varje enskild tabell i notförklaringen.

Vinter 318: http://sl.se/ficktid/vinter/v318.pdf   Sommar 318: http://sl.se/ficktid/sommar/s318.pdf

--- Visst, man kan väl räkna ut tiderna själv om man så gärna vill veta men det är samtidigt inte meningen att passageraren ska behöva ägna sig åt matematik för att få reda på när bussen ankommer till önskad plats.


Med vänliga hälsningar Alexander T !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ersa

Ursäkta, men hade detta inlägg inte passat bättre i någon av de andra trådarna?
Det blir svåröverskådligt med en tråd per anmärkning, speciellt när allt gäller just Nacka/Värmdö-tidtabellen för sommaren 08.

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 maj 2008, 13:01:04 PM
a anmärkningen betyder ju som du skrev att turen bara går till platsen om resande medföljer, finns i bussen vid den sista hpl med tidsangivelse, då blir det lite ointressant med ankomsttider som bara är tider på papperet, i Lillsvedsfallet är det bara en tidsangivelse som ersatts med ett "a" men i ditt Ekeröexempel skulle en tidsangivelse vid varje hållplats i tidtabellen bli helt missvisande om det inte fanns kunder till alla dessa ställen, om du vid Svanhagen har en kund till Färetuna kör inte bussen vare sig via Färjestadsvägen eller Hilleshög och ankomsttiden i Färetuna blir helt felaktig eftersom den måste sättas så att bussen kan angöra alla hållplatser.

Dessutom, inte minst ska tidtabellen vara så lättläst som möjligt och inte ge utrymme för egna tolkningar och felläsningar huruvida bussen går eller ej, då är enbart ett "a" väldigt enkelt och svårt att missförstå, jag kan åka hit men jag kan inte kliva på här.

Aa juste...sen kan man också undra när denna "endast avstigning" börjar gälla... ::)

I Ekerö-exempel står det åtminstone att det är endast avstigning efter Sundby by, i 436/437 har man slarvat bort den förklaring och ja...egentligen kan a-noten bara gälla hpl Saltarö strand resp Lillsved (men eftersom vi måste leka petig så är jag 100% säker att man menar efter Hemmesta vsk).

at1981

#10
Hej!


I fallet-318 så skriver man att bussen stannar endast för avstigande efter Sunby by med fet stil så det syns. Man kan då ange senast möjliga ankomsttid till resp. ställe i kombination med a eller "d" i 318-fallet så blir kunden glad om bussen ankommer tidigare än angivet. I 318-fallet är ju t.ex. Hilleshög en liten avstickare men om man anger en ankomsttid dit ändå tillsammans med en bokstav och dess betydelse är det omöjligt att missförstå informationen.

Då vet kunden i alla fall senast möjliga ankomsttid till önskad ort med hålltid i tidtabellen och slipper beräkna den själv i huvudet.


MVH Alexander T !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Olle


Yujin Zhang

Citat från: Olle skrivet 15 maj 2008, 14:35:37 PM
Så här tydligt kan det ju skrivas:

http://sl.se/ficktid/sommar/s634.pdf

Det verkar som tidtabellsättre som Busslink sökte internt ett tag sen har gjort ett bra jobb på linje 634, inte som tidtabellsättare för Nacka/Värmdö.  ;D 8)

homer

Citat från: Fredde_J skrivet 14 maj 2008, 01:14:00 AM


Men kolla in en annan sak! Nu får man ej stiga av vid hållplats Lindonviadukten på Värmdölinjerna.. Wow! :D ;D



Äntligen

Kristofer

Något som jag tycker är bra i sommarens värmdötidtabell är att man plockat bort 474 ur samlingstidtabellen för Grisslinge - Hemmesta. Nu är det mycket lättare att hitta de snabba turerna där man slipper gustavsbergsrondellerna.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.