2 Blåingar som blivit rödingar....[SL-bilder]

Startat av Kvarne, 26 maj 2007, 18:21:50 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Walter



Tja man kör ju blåbussar på röda linjer och röda bussar på blå linjer så varför inte ha en färg? Funkar ju överallt annars! Kul bilder by the way!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Klint

Trevliga bilder!
Vilka är röda nu? Jag har sett 5336, borde vara den med högst nummer (hittills).


Kvarne

Citat från: Fredrik Klint skrivet 26 maj 2007, 19:15:45 PM
Trevliga bilder!
Vilka är röda nu? Jag har sett 5336, borde vara den med högst nummer (hittills).



Få se nu....
5324, 5325, 5329, 5331, 5333, 5336....Med reservation för att jag glömt någon/några individer..
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Citat från: Walter skrivet 26 maj 2007, 18:37:38 PM
Tja man kör ju blåbussar på röda linjer och röda bussar på blå linjer så varför inte ha en färg? Funkar ju överallt annars! Kul bilder by the way!

Rött överallt, men bussar med högre standard på de där stomlinjerna vore enklast. Skulle vara skönt att slippa det blåa på 670 och 676, som bara krånglar till det för Busslink. Idag är det ju billigare för operatören att ställa in en vanlig avgång än att köra turen med en blå buss. Detta vet de flesta passagerare i Roslagen om nu, och just därför får SL:s huvudkontor knappast veta om detta skulle hända. Man kan även tänka sig att Rospiggarna struntar i om det skulle komma en blå buss ute i skogen då man tack vare UL även har grå och gula bussar däruppe. Man tittar således på skylten, och inte på färgen.  ;D

Själv har jag sett blåa bussar på röda linjer olika en delar av SL-land, men dessa har jag inte ens fotat, då jag inte vill att operatörerna i dessa fall ska tvingas betala vite för att de bara gör sitt jobb, dvs ser till att folk tar sig till jobbet eller hem!

Kvarne

Citat från: Verspieder skrivet 26 maj 2007, 19:24:57 PM
Man kan även tänka sig att Rospiggarna struntar i om det skulle komma en blå buss ute i skogen...

De allra flesta SL-resenärerna bryr nog sig inte om bussen är röd eller blå. Det är bara löjligt av SL att hålla på med olika färger. Personligen tycker jag att SL:s bussflotta skall ha en enhetlig lackering och denna skall vara i form av SL-94.

För några år sedan hörde man ju om nått rykte att blåbussarna var SL:s hemliga sätt att ändra färgen på bussarna från rött till blått, men detta rykte verkar ha dött ut nu.... ;D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Walter

Citat från: Kvarne skrivet 26 maj 2007, 19:28:39 PM
De allra flesta SL-resenärerna bryr nog sig inte om bussen är röd eller blå. Det är bara löjligt av SL att hålla på med olika färger. Personligen tycker jag att SL:s bussflotta skall ha en enhetlig lackering och denna skall vara i form av SL-94.

För några år sedan hörde man ju om nått rykte att blåbussarna var SL:s hemliga sätt att ändra färgen på bussarna från rött till blått, men detta rykte verkar ha dött ut nu.... ;D


Att alla bussar skulle bli blå på sikt menar du? Tågen är ju blå så då kan ju bussarna vara röda!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Oskar A

5330 är också röd. Sedan är ju 5318 och 5319 också röda även om tanken med dessa två lär vara att de ska bli kvar i innerstaden.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

M224

FEL FEL FEL!!!

Jag åker med 172 varje dag och en sak vet jag. Om det är en röd buss så frågar 6 av 10 om det VERKLIGEN är 172 mot Norsborg, Högdalen, Fittja, Skarpnäck o.s.v. Det är knappt att dom tror föraren i bland.

Personligen så tycker jag att det är kul att stombussarna är blå, det är lite "Lyxigare" vi som åker 172 kan se ner på dom som bara får åka "vanliga" röda bussar. För du vet väl att även inom SL-bussfärgerna så finns det rasism  ;D ;D ;D

FLER BLÅBUSSAR I SL-LAND!

ps. dom är bra också för att Camera RAW fattar att bussen är blå o inte grön, det är värre med rött...ds



Citat från: Kvarne skrivet 26 maj 2007, 19:28:39 PM
De allra flesta SL-resenärerna bryr nog sig inte om bussen är röd eller blå. Det är bara löjligt av SL att hålla på med olika färger. Personligen tycker jag att SL:s bussflotta skall ha en enhetlig lackering och denna skall vara i form av SL-94.

Walter

Citat från: M224 skrivet 26 maj 2007, 22:55:21 PM
FEL FEL FEL!!!

Jag åker med 172 varje dag och en sak vet jag. Om det är en röd buss så frågar 6 av 10 om det VERKLIGEN är 172 mot Norsborg, Högdalen, Fittja, Skarpnäck o.s.v. Det är knappt att dom tror föraren i bland.


Bara där är ju en bra beskrivning om hur fel det blir!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

M224

Jo, men det är ju inte SLs fel att INTE Swebus sköter sina bussar så att dom inte kan sätta ut blåbussar.

Man har fått ett visst antal blåbussar som ska rulla på 172, Tyresö hjälper Huddinge/Botkyrka.

Jag förstår inte vad problemet är, Tyresö kör röda bussar på 172 stup i ett.

Citat från: Walter skrivet 26 maj 2007, 22:56:50 PM
Bara där är ju en bra beskrivning om hur fel det blir!

Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 26 maj 2007, 18:37:38 PM

Tja man kör ju blåbussar på röda linjer och röda bussar på blå linjer så varför inte ha en färg? Funkar ju överallt annars! Kul bilder by the way!

Kan inte annat än att hålla med.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 26 maj 2007, 22:56:50 PM
Bara där är ju en bra beskrivning om hur fel det blir!

Problemet är att folk aldrig varit läskunniga och verkar inte kunna bli det heller..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 maj 2007, 23:07:45 PM
Tyresö:s blåbussar ska räcka till 872,873,875 och Tyresö:s omlopp på 172, om jag minns rätt finns det en (1) blåbussreserv, kanske har det utökats till två (2) i samband med Trängselprojektet och många nya B9S men fler är det knappast.
Eftersom man i normalfallet INTE får använda blåbussar på andra línjer är det en idé att ha fler röda reservbussar eftersom de får användas på alla linjer.
Detta är en kostnadsfråga för SL i anbudet/offerten, fler blå reservbussar kostar oerhörda pengar.

//Lars
Fd Trafikplanerare Tyresötrafiken.


Och billigast hade varit om alla var i samma färg
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

M224

Jag har en fråga och du är kanske rätt man att ställa den till:

Swebus Tyresö hade ju ett kort tag 3 st blåa B9SLEA (6100-6101 samt 6102).

Varför skickades dessa till Björknäs? Nu kör dom ju med röda B9SLEA i stort sett dagligen på 172.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 maj 2007, 23:07:45 PM
Tyresö:s blåbussar ska räcka till 872,873,875 och Tyresö:s omlopp på 172, om jag minns rätt finns det en (1) blåbussreserv, kanske har det utökats till två (2) i samband med Trängselprojektet och många nya B9S men fler är det knappast.
Eftersom man i normalfallet INTE får använda blåbussar på andra línjer är det en idé att ha fler röda reservbussar eftersom de får användas på alla linjer.
Detta är en kostnadsfråga för SL i anbudet/offerten, fler blå reservbussar kostar oerhörda pengar.

//Lars
Fd Trafikplanerare Tyresötrafiken.