Huvudmeny

Skolinformation

Startat av Wetjo, 24 juni 2007, 10:37:02 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Wetjo

Hej!

Ska prata kollektivtrafik inför en massa lärare i augusti. Självklart landar vi i en debatt om klo**er/vandalisering... :'(
Men det kommer ju även upp frågor om vad kollektivtrafiken kostar. Alltså samhällets kostnader (vem är samhället??? ;))
Jag har för mig att det du betalar till chauffören motsvarar 25-35% av den verkliga kostnaden. Kan det stämma? ???
En buss för linjetrafik kostar 1,3 - 2,5 miljoner beroende på kvalisort... Är det rätt?

Maila gärna andra förslag/synpunkter på saker som bör nämnas.
Jag kommer inte att gå in med pekpinne för att tala klo**er. Vinner inget på det.
Förståelse för arbetsmiljön är en bättre väg att gå. :)

I morgon börjar semestern!!!

Johan

Staffan Sävenfjord

Kostnadstäckningen varierar från län till län. Numera är det vanligt att cirka 60 procent kommer från biljettintäkter. Det finns län som ligger ännu högre. Hur det är i Dalarna vet jag inte. Föreslår att du frågar Dalatrafik.
Inköpskostnaden för en normal linje- eller regionbuss är drygt en miljon för en buss på 9 meter. En boggibuss ligger på minst 2,5 miljoner men då är den inte särskilt väl utrustad. Med allt lull-lull som länshuvudmännen brukar kräva i dag så får man nog lägga på en halv miljon.
Sedan finns det billigare bussar också. En polskbyggd Autosan Lider med boggi och AC torde man kunna få för knappt två mille. Den finns dock inte ännu i Sverige. Och i ärlighetens namn skall man ju inte bara titta på inköpspriset utan kostnaden under hela livstiden. Den senare vet vi dock inte så mycket om för något märke.
Du kanske bör nämna något om vikten av att sitta bältad i bussen och att ha näsan i färdriktningen. Och att en buss har svårare att stanna än en bil.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe

#2
Ja efter mycket snart 20 år sen skolskjutspremiären kan en del av erfarenheten ges på vår
länk: http://www.kilsbusstrafik.se/skolskjuts.asp

Ibland blir jag påmind vad jag sagt om jobbet helt privat " det är inga problem att köra skolskjuts om man slipper ha med föräldrar och lärare att göra".
En fd kollega var benhård på tider: "Flyget inväntar inte sena passagerare" "Väntar jag på ett barn ser ju andra att de inte behöver passa tiden".

Det finns lärare som tycker att kommer man 10 min försent pg av tex väglaget så är det ett pedagogiskt problem, men ska de ändra schemat för skolans slut en dag så är det inget problem, för dem, men det blir ett för skolskjutsen, spec om det finns flera skolor som man kör vid.

Sen finns det ett nyare fenomen, varannan veckas boende.
Andra barn skall omväxlande till dagmamma/fritids/avlastning/mor-farföräldrar.
Det värsta jag upplevt är ett sjuveckors schema, olika för två barn. Är barnen på samma ställe alltid är det ju bara att köra enl turlistan.

Mvh Claes