Bussarbetsgivarna: "Sänk körkortsåldern från 21 till 18"

Startat av Ersa, 07 maj 2008, 08:18:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Ingen som reagerade på gårdagens nyhet varje timme i P3?

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/nyhetssidor/artikel.asp?ProgramID=1646&Nyheter=&artikel=2053068

Vad tycker ni andra?
Själv är jag osäker på om det är bra eller inte.

Staffan Sävenfjord

Även BR vill ha sänkt körkortsålder för bussförare. Det ligger något i tankegången: om man sänkte åldern kunde man införa bussförarutbildning på gymnasienivå och när eleverna är klara där har de också sitt busskort i handen (om de klarar utbildningen förstås). Alltså ungefär som det fungerar för lastbilsförare nu.
Det är inte självklart att en 21-åring kör bättre än 18-åring. Det är ju också en fråga om allmän lämplighet och omdöme. Den lägre livserfarenheten hos en 18-åring kan säkert kompenseras med en bättre och mer anpassad utbildning liksom också bristen på körvana med personbil.
Jag tycker förslaget är bra och kanske rentav nödvändigt om man skall få bussförare i framtiden. Sedan har jag väl inte precis tänkt mig att en 18-åring skall köra turistbuss ut i Europa...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Jag tror också att man hittar gott om seriösa bra unga bussförare under utbildningens gång. De som inte passar gallras bort, precis som 25-åringar redan idag kan gallras bort från lastbilsutbildningar på Komvuxnivå.
Går det inte att utforma YKB på liknande sätt som för lastbil, att man har begränsningar i antal mil de allra första åren? Då har man ett antal år att öva sig i lokal linjetrafik innan man får braka iväg till kontinenten.

Tillväxten i branschen är ju inte den allra bästa, tycker man, när man själv inser att man snart fyller 30 och fortfarande bara träffat på tre förare som bevisligen är yngre än en själv. Då ingår även förarna på de andra företagen runtom ens eget, som man inte arbetar för.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 07 maj 2008, 08:36:19 AM
Går det inte att utforma YKB på liknande sätt som för lastbil, att man har begränsningar i antal mil de allra första åren? Då har man ett antal år att öva sig i lokal linjetrafik innan man får braka iväg till kontinenten.


Det bör väl inte finnas något som hindrar det. Liksom inte heller andra begränsningar, t ex att man inte får köra bussar över en viss maxlängd det första året och att man då bara får köra med automatlåda (även om körkortet i sig ger högre behörighet). Det kanske inte heller är nödvändigt att sänka till 18 år utan det räcker med 19 år. Det viktiga är att få tag i dem som lämnar gymnasiet så att de vet att de har jobb även inom bussbranschen direkt efter skolan.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Men då har inte bussförarna den trafikvana de skulle fått under de kanske tre år de redan haft sitt B-kort.
/Björn

Ersa

Men det fungerar ju tydligen att ge 18-åringar CE-kort via gymnasiet redan idag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 maj 2008, 09:24:26 AM
Men då har inte bussförarna den trafikvana de skulle fått under de kanske tre år de redan haft sitt B-kort.
/Björn

Jo, jag påpekade det och skrev också att det möjligen kan kompenseras med en bättre och mer målinriktad utbildning. Sedan finns det vad jag vet inte något krav på att man skall ha tre års körvana med B-kort innan man får ta D-kort. Jag vet i alla fall bussförare som inte ens har haft B-körkort när de påbörjat sin busskortsutbildning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Jo, men det är "lite" skillnad att köra en fullpackad ledbuss med kanske 120 personer ombord. Om en långtradare går i diket är det bara en fråga för försäkringbolaget och oftast inget mer.
Bussförare måste vara mogna och ha ett gott omdöme. Många 18-åriga bilförare saknar både det ena och det andra, men har ändå lyckats få lappen....
/Björn

Cero

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 maj 2008, 09:48:33 AM
Jo, men det är "lite" skillnad att köra en fullpackad ledbuss med kanske 120 personer ombord. Om en långtradare går i diket är det bara en fråga för försäkringbolaget och oftast inget mer.
Bussförare måste vara mogna och ha ett gott omdöme. Många 18-åriga bilförare saknar både det ena och det andra, men har ändå lyckats få lappen....
/Björn


Vissa förefaller ju inte kvalificerade att inneha vare sig körkort eller bil oavsett ålder.

Björn Forslund

Citat från: Cero skrivet 07 maj 2008, 09:54:11 AM
Vissa förefaller ju inte kvalificerade att inneha vare sig körkort eller bil oavsett ålder.


Nej, det är väl därför detta med åldergränser är så diffust. Vissa mognar tidigt, en del aldrig.....

bear

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 maj 2008, 09:59:12 AM
Jag tycker som vanligt att man skjuter över målet med detta, orsaken till att det är svårt att rekrytera nya förare beror till ytterst liten del på att körkortsåldern är för hög, dessutom finns det orsaker till att personalgenomströmningen på vissa ställen är väldigt hög, att sänka körkortsåldern innebär inte att man kommer tillrätta med det underliggande problemet.

Precis min tanke...de förutsättningar och galärslavsliknande villkor som understndom råder i vår bransch gör ju att de yngre efter ett tag gör det enda rätta...byter till något annat, tror inte heller att man löser förarbristen genom sänkt körkortsålder, på sikt måste det gå att kombinera arbete och ett någorlunda mänskligt liv i övrigt *s* En obehaglig men nödvändig fråga för branschen och aktieägarna på sikt...

Mvh, Bear/32 år i branschen och ´still alive´

Ersa

Citat från: bear skrivet 07 maj 2008, 11:30:22 AM
på sikt måste det gå att kombinera arbete och ett någorlunda mänskligt liv i övrigt *s* En obehaglig men nödvändig fråga för branschen och aktieägarna på sikt...

Men denna fråga satsas det aldrig tillräckligt mycket på. Många är de som slutar köra när de skaffar familj då barnpassning sällan överensstämmer med delade pass samt arbete varannan helg.

bear

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 maj 2008, 11:41:40 AM
Varannan helg är ju inget som är speciellt för bussbranschen, delade pass finns faktiskt på vissa håll inom vård o omsorg också.
Vad som kanske behövs är en större flexibilitet från alla parter, Arbetsgivare, Fack och Arbetstagare, sådant finns ju faktiskt på flera håll.

På riktigt små stationsorter är det svårt att genomföra förändringar men på större orter med trafik även på kvällar och helger finns det en del man kan göra.

Sedan har vi det här bidragsjagandet där man hellre anställer sökande man kan få bidrag för än dem med lång och styrkt erfarenhet och kunnande

´bidragsjagandet´...ja, det sätter väl litegrand fingret på vad branschen idag handlar om...jakten på pengar och glada siffror en gång i kvartalet till aktieägarna, tror att några hjärtinfarkter ´på vägen´ hos förarna ingår i kalkylen. Vi har ju dessutom fackliga avtal som i mångt och mycket gör allt detta möjligt.
Förvisso måste det jobbas helger/kvällar i vår bransch men något är fel när folk är för trötta för att ta hand om ledigheten som det allt som oftast kan vara, kanske heller inget bransh-unikt men det finns ju faktiskt yrken där man inte befinner sig 10-13 timmar på arbetet per pass...vi som är lite äldre är ju lite rökta i dagens arbetsmarknad och de unga drar från ett i grunden bra yrke...tror dock inte att vi inom rimlig tid får uppleva att sociala faktorer vägs in i vågskålen om jag skall vara ärlig. Fruktskål eller ej på fredagarna...*s* Nähä...dags att klä sig...ett nytt arbetspass väntar...

Mvh Bear



Niclas Wennerlid

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 maj 2008, 09:48:33 AM
Jo, men det är "lite" skillnad att köra en fullpackad ledbuss med kanske 120 personer ombord. Om en långtradare går i diket är det bara en fråga för försäkringbolaget och oftast inget mer.
Bussförare måste vara mogna och ha ett gott omdöme. Många 18-åriga bilförare saknar både det ena och det andra, men har ändå lyckats få lappen....
/Björn


Här håller jag med Björn. Ansvaret för att köra buss är högre än för lastbil pga den levande lasten.
Även om det finns mogna 18-20 åringar som skulle kunna köra buss är detta inte tillräckligt för att sänka kravåldern.

Kan bara se till mig själv i detta fall. Jag var knappt mogen när jag fick D-kortet vid 22 års ålder.
Rent teknisk var jag en bra chaufför men jag körde åt helsike för fort och insåg nog inte värdet av att ge mina passagerare en lugn och behaglig resa av en riktig yrkeschaufför med bra omdöme.
Det tog mig några år att fullt komma tillrätta med detta.

//Niclas

Stinsen

Kanske läge att införa D-kort i olika "nivåer" ungefär som med motorcykelkörkort där det finns A1, A2 osv.

Då skulle man under låt säga första 1-2 åren enbart få köra inom en radie av 2 mil från garaget, vilket i princip betyder stadstrafik enbart. Efter 2 år så kan får man köra upp till 5 mil från garage och efter ytterligare ett år får man köra utan begränsning.

Detta kombinerat med att åldern för att ta D-kort med steg 1 sätts till t.ex. 19 år, då skulle man kunna få ut folk i yrket direkt efter gymnasiet och man slipper få ett glapp mellan de kunskapar i yrket man förvärvar i skolan och det verkliga arbetslivet. Beroende på innehåller i gymnasieutbildningen skulle man kunna låta 19-års gränsen vara ett "undantag" för dessa eftersom de har förkunskaper från gymnasiet. Medan den som inte har dessa förkunskaper ställs krav på innehav av B-körkort under minst 3 år för att få ta D-kort. Detta då givet att gymnasieutbildningen ger så pass mycket mer kunskap att det är motiverat.