Kritik mot bussförarhjälp till polisen

Startat av Johan Hansson, 06 maj 2008, 21:31:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

på sätt och vis så tycker jag det är okej mej jag håller med facket om att förarna kan komma att få ta emot mer skit från resenärerna.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=82111&a=1135295&lid=puff_1135322&lpos=rubrik
Finns även ett videoklipp
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Och sedan när började polisen intressera sig för trasiga gatlampor eller igenvuxna gångvägar?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 maj 2008, 22:12:39 PM
Och sedan när började polisen intressera sig för trasiga gatlampor eller igenvuxna gångvägar?


Det där låter konstigt. Det är inte en polissak. Möjligen kan polisen ha med det att göra om man ser någon förstöra gatlyktorna men inte annars

Jag vet inte om sånt här fungerar lika i alla kommuner eller om det är lite olika. Här i Uppsala finns det i alla fall en jour man kan ringa till om det är något mycket allvarligt när det gäller sådana här saker. Jag ringde för bara ett par månader sedan till det numret då jag såg att skyddsluckan vid säkringen på en lyktstolpe här i Uppsala saknades. Någon hade tydligen roat sig med att skruva av den. Där ansåg jag att det var akut eftersom det var i ett område med mycket barn och risken kunde finnas att barn kunde tycka det var spännande och pilla där och få ström i sig. Det fungerade bra för bara ca 20 minuter senare var det några som fixade den luckan på stolpen

Men polisen har inget med sånt här att göra
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Åke Tråk

Citat från: Johan H skrivet 06 maj 2008, 21:31:16 PM
på sätt och vis så tycker jag det är okej mej jag håller med facket om att förarna kan komma att få ta emot mer skit från resenärerna.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=82111&a=1135295&lid=puff_1135322&lpos=rubrik
Finns även ett videoklipp

Kanske inte från de "vanliga" resenärerna, men kanske från ungdomsgäng och andra hotfulla personer

Ersa

#4
Att rapportera skadegörelse/slitage på länshuvudmannens/kommunens kollektivtrafikegendom som hpl-stolpar, busskurer och ändhållplatstoaletter görs ju självklart, men gångvägar och gatulampor tycker man väl att parkförvaltningen får hålla koll på själva? Vi utför idag alltför mycket obetalda arbetsuppgifter (som amatörpsykologer, ledsagare, rampmanövrerare, turistinformatörer, deltidsförskollärare osv) att jag känner att jag vill ha extra betalt om jag ska göra någon annans arbetsuppgifter genom att hålla koll på annans egendom utöver det jag redan gör under arbetstid. Att vara "enbart" bussförare, biljettförsäljare och busslinjeinformatör är oftast en heltidstjänst bara det.

Jonas M. Bobjörk

Precis, håller med Verspieder där.
Man är mer än bara bussförare, man får ju lyssna på folks livshistorier, om att de blivit utslängda av sin mor och att hon är helt knäpp mm.

Enda jag har åsikt om på ön är ett trafikljus med korsande trafik trots att man har grön pil...
Men det kommer de nog inte ändra på. Då kan ju nån bil få vänta längre för att en annan bil/buss ska ha grönt.

Nico


Alltså, jag får mera känslan av att detta är lite av en groda samt att den som intervjuats hos Arriva i Jönköping använde riktigt dåliga exempel. Förstår inte heller riktigt den negativa attityden (eller håller med) för redan idag torde det vara ganska vanligt att vissa saker som förarna rapporterar in följs upp. I trafikområde SL-Råsta så uppmanar vi t.ex. våra förare att höra av sig om de observerar gängbildningar mm. just för att man kanske kan få  ut en patrull i rent preventivt syfte. I övrigt har man inom taxi i många år av och till fått meddelanden från polisen i form av signalement på rånare, flyktbilar, stulna bilar etc. och några extra ögon på stan skadar aldrig. Inom ett samhälle så måste man väl även hjälpas åt till viss del... eller?!

Sen undrar jag lite över hur tvunget det verkligen är att rapportera? Som jag antydde så känns det hela som en storm i ett vattenglas och troligen kommer det att vara som så att förarna inte måste hjälpa till för hur ska man tvinga någon till det? Skulle någon förare ifrågasättas så borde det väl räcka med att säga att man hade ögonen på vägen och därigenom missade något annat som hjärnan s.a.s. sållade bort som oviktigt. Däremot kommer nog de förare som vill att få en kanal att höra av sig på om de ser något... och jag tror knappast att eventuellt bus kommer att öka för det, men i dagens läge känns det som att det är lite för lätt att måla fan på väggen i onödan.

Just my two cents worth...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buss-Anders

Allt beror på från vilket håll man ser saker och ting.

Egentligen borde väl alla medborgare kunna rapportera fel och brister och andra iakttagelser.
Allmänheten är polisens största spaningsrotel.Polisen ska inte belastas med rapport av trasiga gatlyktor.

Det gäller i det här fallet att se möjligheterna och inte det hela som ett stort påhäng.
Det är ingen skyldighet utan en möjlighet.
Man kan också beteckna det som " gör det svårare för buset" som även kommer busschaufförer till nytta.
Tänk dig själv att din tonåring, son eller dotter  ska gå hem en mörk kväll. Gatlyktorna på en sträcka genom något dåligt upplyst område är skadade. Inte så kul!
Tänk dig då att någon medborgare eller en betrodd yrkesgrupp har ombetts att hjälpa till att rapportera in briser och att gatlyktorna i stället fungerar. Det går att hitta fler sådana exempel med alkoholförsäljning till ungdomar som sedan bra packade ska vara passagerare i våra bussar fulla som ägg.

Själv har jag vid några tillfällen inrapporterat vissa iakttagelser till polisen och fick andra gången jag kom med uppgifter ett tack från rotel X som hade haft stor nytta av dem.

Vi ska ju inte tro att polisen kan se allt. Men ingen kan som allmänheten eller vissa yrkesgrupper( taxi och buss)  som alltid är ute på stan hjälpa till att göra iakttagelser.Att hjälpa till med underhållsfrågor av teknik och belysning som kan åtgärda svåra miljöer är kommunernas uppgift.
Men inte heller kommunen ser allt som behöver åtgärdas.
Sedan finns det unga utbildade kriminologer som säkert kan bistå  kommunererna hur att förebygga brott och åtgärda miljöer. De är unga och vill ha arbete men det växer inte på träd i dessa dagar då man ofta sparar dumdristigt.

En amerikansk poliskommissarie som besökte Kalmar för några år sedan sa helt spontant, ja här har ni väl ingen brottslighet att tala om. Han fick frågan hur han tänkte då. Ja här har ni ju så bra belysta gator.Allting är relativt!

Här i Kalmar har vi på försök efter kanadensisk modell  att på två linjer kan den som så känner behov av det få kliva av mellan två hållplatser vissa tider på kvällen. Men det måste anmälas i  förväg när man kliver på. Avstigningen sker då vid förarplatsen. Tanken är att bara den som har anmält "nattstopp" ska få göra det. I Kanada är det kvinnor som kan få göra det när de vill kliva av närmare hem eller känner obehag av att kliva av samtidigt som vissa andra resenärer. I Sverige som är ett jämlikt land kan även män begära detta. Det kanske inte är så roligt att kliva av samtidigt som ett annat gäng grabbar som man är rädd att få på käften av.

Sedan är min åsikt att vi borde ha betydligt fler övervakningskameror i våra städer, ja även på våra bussar. Hur man kan upphandla fina bussar med 3-punktsbälten, avgasrening/miljöbränsle,låggolv och så glömma eller strunta i övervakningskameror. Skamligt dåligt!

Mvh
Buss-Anders

JDS

I Stockholm kan vilken medborgare som helst rapportera fel på staden till stadens driftledningscentral. Jag inser att inte alla kommuner har så goda möjligheter som vi, men på något sätt går det ju alltid att anmäla det. Och att rapportera om misstänkta brott är väl något som yrkesförare i alla tider har ägnat sig åt; det känns lite töntigt att gå ut med det som en nyhet.

Missförstå mig lagom mycket: jag vet att lokalpressen fyller en viktig funktion i samhället, men vissa nyheter är bara överflödiga i största allmänhet. Det här är en...