Reversibla körfält över Skurubron

Startat av Jonas M. Bobjörk, 06 maj 2008, 12:08:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

I veckans NVP tycker en insändarskribent att man kunde råda bot på köerna över Skurubron genom att ha som på Skärgårdsvägen, dvs Reversibla körfält.
Men, tänker jag, det går väl inte?
Man kan väl inte ha ett körfält som går över på fel brohalva och går mot trafiken?
Speciellt inte med så smala körfält?

Vad säger den samlade expertisen?

(Och för att det inte ska bli gnäll: Skurubron ligger i Nacka. Skärgårdsvägen ligger i/på Värmdö och har reversibelt körfält)
NVP är Nacka Värmdö Posten (sic!).)

Anders Noren

#1
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 06 maj 2008, 12:08:27 PM
I veckans NVP tycker en insändarskribent att man kunde råda bot på köerna över Skurubron genom att ha som på Skärgårdsvägen, dvs Reversibla körfält.
Men, tänker jag, det går väl inte?
Man kan väl inte ha ett körfält som går över på fel brohalva och går mot trafiken?
Speciellt inte med så smala körfält?

Vad säger den samlade expertisen?

(Och för att det inte ska bli gnäll: Skurubron ligger i Nacka. Skärgårdsvägen ligger i/på Värmdö och har reversibelt körfält)
NVP är Nacka Värmdö Posten (sic!).)

Vad vore poängen med att ha tre körfält mot Stockholm på Skurubron när det sedan bara är två körfält mot Stockholm på Värmdöleden? Då flyttar man bara flaskhalsen. Det är ju först vid trafikplats Skvaltan (?) som vägen blir sexfilig.

Eller är den lokala trafiken på Värmdövägen, gamla vägen alltså, så stor att det skulle göra skillnad om just bron, där gamla och nya vägen delar utrymme, kunde ställas om från 2+2 körfält till 3+1 körfält inför rusningen?

Tillägg: OK, jag ser i Vägverkets förstudie att avsaknaden av accelerationsfält (påfarten på Björknässidan är reglerad med stopplikt!) innebär framkomlighetsproblem i rusningen. I det läget skulle förmodligen ett tredje körfält i rusningsriktningen innebära en förbättring. Möjligen introducerar man i stället ett nytt problem då påfarande trafik från ena sidan kommer i konflikt med avfarande trafik på andra sidan eftersom den gemensamma av- och påfartssträckan blir kort (ca 400 m). Jag ser dock inget i Vägverkets utredning om reversibla körfält.

Anders

Jonas M. Bobjörk

En grej vore ju att använda högerfilen som påfartssträcka.
Men nu blir det nog en till bro. Hus är redan köpt.

Jonas Strömblad

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 06 maj 2008, 12:08:27 PM
Man kan väl inte ha ett körfält som går över på fel brohalva och går mot trafiken?
Speciellt inte med så smala körfält?

Det borde inte vara något problem med motriktad trafik på ena brohalvan. På Harbourbridge i Sydney använder man sig av detta med reversibla körfält hårt. Förvisso inte olika brodelar som Skurubron och något fler körfält att spela med, men ganska smala filer (och mycket trafik) är det även där.
/J

homer

nästa problem är att 1 körfält ut mot orminge/värmdö är för lite på morgonen, de behövs 2 körfält även åt andra hållet på morgonen