Författare Ämne: Arriva i Stockholm  (läst 12244 gånger)

Utloggad Wetjo

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1722
  • Gissa i vilken stad jag hittade denna buss... ;-)
SV: Arriva i Stockholm
« Svar #30 skrivet: 27 juli 2008, 13:52:56 PM »
Jo, Jag vet nog vart jag åker efter jobbet  ;D ;D

Hem???  ;) ;) ;)

Utloggad Jim

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2331
  • OmniLink AB
SV: Arriva i Stockholm
« Svar #31 skrivet: 27 juli 2008, 13:56:48 PM »
Hem???  ;) ;) ;)
, hem ligger på fel sida av stan  ;)
Körkort: (B)(C)(D)
Fd. Lastbilsförare hos Älta Transport.
Fd. Vagnarbetare på Busslink
Bussförare hos Busslink

Utloggad Magnus_J

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 953
  • Glad sköldpadda ;)
SV: Arriva i Stockholm
« Svar #32 skrivet: 28 juli 2008, 18:27:20 PM »
, hem ligger på fel sida av stan  ;)
ta med tält då  ;D :P

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5478
SV: Arriva i Stockholm
« Svar #33 skrivet: 28 juli 2008, 19:06:02 PM »
Der er nu 44 busser der er udvalgt som skal til Eckerö og Märsta.

*31 Volvo B10BLE Aabenraa/Säffle 2000NL årgang 1998-2000.
*13 Scania L94UB Berkhof årgang 1998-1999, alle til Märsta.

Alle busser er fra København (og godt brugt ;)

Følgende busser fra Sverige flyttes:

Malmö: 6117,6118 SC Ledbus
Helsingborg: 6104 SC Ledbus
Jönköping: 6421,6422,6423 VO B10BLE. 6461-6468 SC Omnicity + 6481. 6701-6707 SC Omni-ledbus

Så man passar på att förnya vagnparken i Jönköping samtidigt. Dock borde 6701-6707 få fullmatrisskyltar då dessa idag har färgade rullband. Vagnarna från Jönköping är ju från 2001 med undantag för 6421-6423 som kom från Malmö. Är väl från 1995? Ingen av de som flyttas är ju särskilt unga, måste ställa mig till kritikerna här och undra om lack+övriga kostnader verkligen är väl investerade pengar?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4620
SV: Arriva i Stockholm
« Svar #34 skrivet: 28 juli 2008, 20:38:28 PM »
Dock borde 6701-6707 få fullmatrisskyltar då dessa idag har färgade rullband.

Vad blir det för nytt i Jönköping? Bussar med nya färgade rullband, eller flerfärgade diodskyltar?

Utloggad Jim

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2331
  • OmniLink AB
SV: Arriva i Stockholm
« Svar #35 skrivet: 28 juli 2008, 20:56:54 PM »
ta med tält då  ;D :P

Man har ju bil att åka med ;), Sl kort har jag inget i nuläget :P
Körkort: (B)(C)(D)
Fd. Lastbilsförare hos Älta Transport.
Fd. Vagnarbetare på Busslink
Bussförare hos Busslink

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2912
SV: Arriva i Stockholm
« Svar #36 skrivet: 28 juli 2008, 21:55:37 PM »
Man har ju bil att åka med ;), Sl kort har jag inget i nuläget :P

Va? Får du inget SL-kort av arbetsgivaren?

Utloggad Davve

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 139
SV: Arriva i Stockholm
« Svar #37 skrivet: 29 juli 2008, 07:43:31 AM »
Vad blir det för nytt i Jönköping? Bussar med nya färgade rullband, eller flerfärgade diodskyltar?

Ställer samma fråga jag också. :) Kommer man på Arriva i Jönköping senare internt "dela upp" bussarna på city- resp landsortstrafik? Som det är nu kan en OmniCity kortvagn köra linje 26 medans man på linje 19 hittar en Omni-led...  ::) Eller ännu bättre, en Omni-kortvagn på 119... Som det är nu är det en salig blandning på vagnar, har nu sett att man ibland kör linje 25/26 med Scalor. Men antar att man ska försöka strukturera upp vagnarna lite mer, eller?

MVH

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5478
SV: Arriva i Stockholm
« Svar #38 skrivet: 29 juli 2008, 12:09:31 PM »
När de begagnade Volvo och nya MAN kommer så bör ni slippa omni på landsortslinjer.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8058
SV: Arriva i Stockholm
« Svar #39 skrivet: 01 augusti 2008, 23:55:11 PM »
Låter ju himmla dyrt att fixa till bussarna undrar vad de som skall köra dem säger??  En grej som danska bussar inte brukar ha är dörrbroms och buss utan det går väl inte an i Sthlm??  Jag kan inte förstå att de inte har dörrbroms på bussar i stadstrafik...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport från 1 mars 2010

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2912
SV: Arriva i Stockholm
« Svar #40 skrivet: 02 augusti 2008, 01:02:12 AM »
Låter ju himmla dyrt att fixa till bussarna undrar vad de som skall köra dem säger??  En grej som danska bussar inte brukar ha är dörrbroms och buss utan det går väl inte an i Sthlm??  Jag kan inte förstå att de inte har dörrbroms på bussar i stadstrafik...

Gud vad skönt det vore att slippa dörrbroms! ;)

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8058
SV: Arriva i Stockholm
« Svar #41 skrivet: 02 augusti 2008, 06:46:29 AM »
Om du kör stadsbuss med 3 dörrar blir man ju lite handikappad om man inte har dörrbromsen med dörrautomatik. Du får svårt se när folk ska gå av när det är mycket folk i bussen. Med dörrautomatik stängs ju dörren när alla gått av fortsätter några att gå av längst bak är ju den dörren öppen till alla gått av. Det underlättar ju med dörrbroms  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport från 1 mars 2010

JAB

  • Gäst
SV: Arriva i Stockholm
« Svar #42 skrivet: 02 augusti 2008, 10:46:23 AM »
Brukar inte Danska bussar ha "rödljusbroms" ? Säfflebussar med Thorebelsystem har ju i många år varit försedda med den finessen för den Danska marknaden. (Du trycker på en knapp för att aktivera dörrbroms utan att aktivera dörrsystemet och släpper sedan bromsen genom att trycka på gaspedalen)

bjalle

  • Gäst
SV: Arriva i Stockholm
« Svar #43 skrivet: 03 augusti 2008, 17:39:43 PM »
Brukar inte Danska bussar ha "rödljusbroms" ? Säfflebussar med Thorebelsystem har ju i många år varit försedda med den finessen för den Danska marknaden. (Du trycker på en knapp för att aktivera dörrbroms utan att aktivera dörrsystemet och släpper sedan bromsen genom att trycka på gaspedalen)
  Hur vanligt är det i Sverige. Finns iaf på thygessons scania scala

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4620
SV: Arriva i Stockholm
« Svar #44 skrivet: 03 augusti 2008, 18:02:47 PM »
Nya Neoplan och Solaris har en liknande knapp, fast här är det en vippbrytare. Så glömmer man brytaren i det nedre läget släpper inte bromsen trots att man gasar.