Huvudmeny

2 Bussnackare

Startat av Optimal, 04 maj 2008, 21:02:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Optimal skrivet 05 maj 2008, 17:29:47 PM
Jo. Du tryckte ju inte på vänta ;), men vi skyller på värmen framme i bussen  :D

Man trycker oftast på "vänta", om man inte ser en viss fotograf där framme... då skyndar man sig att låta PC:n skylta "Ej i trafik".  ;D

Citat från: HJP skrivet 05 maj 2008, 14:46:08 PM
Men busssnackare måste väl stavas busssnackare  ::)

Ånej! Tre likadana konsonanter i rad utan bindestreck är lika förbjudet i det svenska skriftspråket som en gemensam stavning av "sch-ljudet"! ;)
(Station, skjuta, sjal, skidor, schack osv...)

Optimal

Citat från: Leif D skrivet 05 maj 2008, 20:20:35 PM
För att reda ut vad jag tycker och står för i frågan om sånna här inlägg, som finns i toppen, så vill jag skriva följande.

Om jag vill lägga ut bilder på någon/några och säga "se så bra och duktiga vi är, vi busssnackare" (för det är ju vad utläggaren faktiskt menade, enligt mitt sätt att tänka), ja då tycker jag att man ska ha så mycket ryggrad, att man vågar namnge personerna ifråga också.

Utläggaren vill sedan påstå att jag ändå inte är bekänt av att veta vilka det är, vilket iofs är möjligt. Nu slumpade det sig ju så, att en av de två, råkade vara en kollega till mej, vilket tydligen inte utläggaren kännde till (men även vi i "landsorten" kan ju känna folk från "storstaden").

Att jag ville veta vilka som avsågs, berodde ju främst på att det faktiskt inte var särskilt lätt att se.
Fast jag tycker ju egentligen att kommentaren luktar mycket, "du ska inte bry dej, lille vän" eller annat fult jag nog inte ska skriva här.

Att jag sedan ändå bryr mej och skriver detta nu, beror ju på att utläggaren senare skickar privata meddelanden med sura kommentarer, vilket jag tycker är otrevligt.
privata meddelanden, det anser jag att man bara skickar till dem man känner och umgås med, inte till sånna man vill va sur emot. Är man sur kan man gott visa det för andra också och stå för det.   /Leif D

Det finns mycket jag vill skriva. Men gör inte det för att då finns risk för spärrning. Men jag säger bara Lögn. Det enda jag skrev till dig var nått i stil med. "Var det nödvändigt att skriva den komentaren", och det var ingen sur kommentar. Utan bara en fråga. För jag själv tycker den var ganska onödig. Eftersom jag har visat dessa 2 bilder för 4 personer, och alla har kunnat pekat ut vem som kör vilken buss. SÅ det var enbart du som inte kunde det. Jag tror du skrev din kommentar för att du vill att jag ska falla för den å skriva nått dumt som får mig spärrad. Men den går jag inte på denna gång.

Optimal

Citat från: Verspieder skrivet 05 maj 2008, 20:28:56 PM
Man trycker oftast på "vänta", om man inte ser en viss fotograf där framme... då skyndar man sig att låta PC:n skylta "Ej i trafik".  ;D

Ånej! Tre likadana konsonanter i rad utan bindestreck är lika förbjudet i det svenska skriftspråket som en gemensam stavning av "sch-ljudet"! ;)
(Station, skjuta, sjal, skidor, schack osv...)

Haha. Jo ser man en bussfotograf så ska ej i trafik fram så fort det går  ;D

Bernt Talbrant

Citat från: Optimal skrivet 05 maj 2008, 20:29:55 PM
Det finns mycket jag vill skriva. Men gör inte det för att då finns risk för spärrning. Men jag säger bara Lögn. Det enda jag skrev till dig var nått i stil med. "Var det nödvändigt att skriva den komentaren", och det var ingen sur kommentar. Utan bara en fråga. För jag själv tycker den var ganska onödig. Eftersom jag har visat dessa 2 bilder för 4 personer, och alla har kunnat pekat ut vem som kör vilken buss. SÅ det var enbart du som inte kunde det. Jag tror du skrev din kommentar för att du vill att jag ska falla för den å skriva nått dumt som får mig spärrad. Men den går jag inte på denna gång.

Jag tror nog det är ganska många som inte har en aning om vilka förarna på bilderna är... Själv kände jag t ex "bara" igen en.

Optimal

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 05 maj 2008, 20:49:03 PM
Jag tror nog det är ganska många som inte har en aning om vilka förarna på bilderna är... Själv kände jag t ex "bara" igen en.

Ja det är möjligt. Men j.g tyckte att förarna själva kunde skrivit vem dom är. Om dom vill ge sig till känna, bland folk som inte vet vilka dom är.

Krille

Helt otroligt att 2 bilder på 2 bussar med 2 chaufförer från forumet kan vålla sådant tjafs.
Är det den nivån på forumet vi ska ha?
Tycker inte jag iallafall.

/K

Leif D

Citat från: Optimal skrivet 05 maj 2008, 20:29:55 PM
Det finns mycket jag vill skriva. Men gör inte det för att då finns risk för spärrning. Men jag säger bara Lögn. Det enda jag skrev till dig var nått i stil med. "Var det nödvändigt att skriva den komentaren", och det var ingen sur kommentar. Utan bara en fråga. För jag själv tycker den var ganska onödig. Eftersom jag har visat dessa 2 bilder för 4 personer, och alla har kunnat pekat ut vem som kör vilken buss. SÅ det var enbart du som inte kunde det. Jag tror du skrev din kommentar för att du vill att jag ska falla för den å skriva nått dumt som får mig spärrad. Men den går jag inte på denna gång.

Ärligt talat så förstår jag inte riktigt varför du blir så arg, jag har bara relaterat min uppfattning, du får gärna ha din, jag lär inte kunna hindra dej.

Citat från: Optimal skrivet 05 maj 2008, 21:01:10 PM
Ja det är möjligt. Men j.g tyckte att förarna själva kunde skrivit vem dom är. Om dom vill ge sig till känna, bland folk som inte vet vilka dom är.

En sak som förvånar mig storligen, är detta lite löjeväckande hemlighetsmakeri, med vem olika personer är och om de vill visas på bild. Är man så nojig själv så får man väl ta konsekvenserna av det och låta bli att lägga ut bilder med synliga personer.
Jag tycker det är lika märkligt att så många gömmer sig bakom olika pseudonymer, det är ju tillåtet förvisso, men jag är av åsikten att man ska stå för vad man gör, tycker och tänker, med ett namn som alla (nåja) :o  känner till.
;-)

Leif D

Citat från: Krille skrivet 05 maj 2008, 21:15:17 PM
Helt otroligt att 2 bilder på 2 bussar med 2 chaufförer från forumet kan vålla sådant tjafs.
Är det den nivån på forumet vi ska ha?
Tycker inte jag iallafall.

/K

Medhålles, tycker att man kunde varit lite mer tydlig redan i början, eller helt låtit bli att nämna att det var busssnackare som körde.  /Leif
;-)

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 05 maj 2008, 21:18:41 PM
Jag tycker det är lika märkligt att så många gömmer sig bakom olika pseudonymer, det är ju tillåtet förvisso, men jag är av åsikten att man ska stå för vad man gör, tycker och tänker, med ett namn som alla (nåja) :o  känner till.

Alla har väl sina skäl. Folk med ovanliga efternamn vill oftast inte att alla ska leta reda på deras kontaktuppgifter på Eniro/Hitta för att eventuellt kunna störa dem. Jag kan erkänna att jag dessutom är kritisk till att förarens hela för- och efternamn står på ens förarcertifikat som skall bäras "fullt synligt". Jag är då iaf banne mig ingen offentlig person som vill flascha mitt namn för varenda bråkstake.

Yujin Zhang

Citat från: Leif D skrivet 05 maj 2008, 21:20:44 PM
Medhålles, tycker att man kunde varit lite mer tydlig redan i början, eller helt låtit bli att nämna att det var busssnackare som körde.  /Leif

Japp...alla tycker olika så därför, tack för din kommentar (och omtanke att skriva här för den delen) om vad du tycker och välkommen åter.  ;)

Jag tror (läs: T-R-O-R) Optimal tänkte på den här tråden som jag skrev ett tag sen med ungefär samma innehåll, fast den sänkte inte så låg som denna tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10690.msg73357#msg73357

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 05 maj 2008, 21:25:50 PM
Alla har väl sina skäl. Folk med ovanliga efternamn vill oftast inte att alla ska leta reda på deras kontaktuppgifter på Eniro/Hitta för att eventuellt kunna störa dem. Jag kan erkänna att jag dessutom är kritisk till att förarens hela för- och efternamn står på ens förarcertifikat som skall bäras "fullt synligt". Jag är då iaf banne mig ingen offentlig person som vill flascha mitt namn för varenda bråkstake.

Har förståelse för det, jag har ju själv valt att göra på ett visst sätt, men det går ju ändå att härleda, vilket jag tycker är viktigt.
På namnskyltar ska bara förnamn stå, inget annat, så är regeln hos min arbetsgivare, som även aktivt bytt ut gamla skyltar. Här i "landsorten" har ju Ötraf utbildat/certifierat alla, men man ser aldrig en enda certifikatsbricka längre. Slopades väl efter alla rån och hot.......
;-)

Staffan Sävenfjord

Nu låser jag den här tråden. Hoppas att de övertramp vi kan bevittna i den här tråden bara är tillfälliga. Nästa gång blir det annars hårdare åtgärder.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)