Hur går pendeltågsersättningen?

Startat av Walter, 03 maj 2008, 23:39:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Enligt artikeln börjar tågersättningen den 3 maj, dvs idag. Någon som vet hur det avlöpt. De första testerna blir ju givetvis på måndag men man väntar sig tydligen kaos

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=1133276&lid=senasteNytt_363718&lpos=rubrik_1133276
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Björn Forslund

#1
Hej

Kaos kan man inte tala om. Jag åkte linje 35x från Nynäs  6.55  imorse med en bekväm Interbus, efter kom en vit Swebus Säffle. Jag tror att de båda räckte för alla resenärer.
Det gick lite trögt på Nynäsvägen vid Tungelsta, beroende på att man gjort en ny provisorisk liten trång rondell norr om den gamla, vilken efftektivt bromsar upp trafiken och orsakar kö.
Bussen anlände i god tid till Vhe, där tåget väntade på spåret närmast busstationen. Restiden förlängdes totalt 10 min, men marginalen i Vhe var mycket god.
Lika bra funkade det på hemvägen, men då fick jag åka Gladö Buss gamla ledvagn, Trevligt, och gott om plats.

/Björn

Yujin Zhang

Ingen som har varit längs Nynäsbanan och fotat än?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 maj 2008, 21:00:48 PM
Hej

Kaos kan man inte tala om. Jag åkte linje 35x från Nynäs  6.55  imorse med en bekväm Interbus, efter kom en vit Swebus Säffle. Jag tror att de båda räckte för alla resenärer.
Det gick lite trögt på Nynäsvägen vid Tungelsta, beroende på att man gjort en ny provisorisk liten trång rondell norr om den gamla, vilken efftektivt bromsar upp trafiken och orsakar kö.
Bussen anlände i god tid till Vhe, där tåget väntade på spåret närmast busstationen. Restiden förlängdes totalt 10 min, men marginalen i Vhe var mycket god.
Lika bra funkade det på hemvägen, men då fick jag åka Gladö Buss gamla ledvagn, Trevligt, och gott om plats.

/Björn

Det är väl sällan som det blir kaos vid en planerad bussersättning. Det skulle då vara om den kombineras med kraftigt trafikstörande åtgärder även på vägen. Men media och folk i allmänhet drar lätt slutsatser utifrån de kaosartade förhållanden som brukar råda vid oplanerade ersättningar, i synnerhet de första timmarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Oskar A

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 maj 2008, 22:02:44 PM
Tror nog att vi snart får se sådana bilder från ett visst håll om jag gissar rätt :-)

Stämmer bra om man får tro det SMS jag fick imorse. :)
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Björn Forslund

#5
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 maj 2008, 22:04:03 PM
Det är väl sällan som det blir kaos vid en planerad bussersättning. Det skulle då vara om den kombineras med kraftigt trafikstörande åtgärder även på vägen. Men media och folk i allmänhet drar lätt slutsatser utifrån de kaosartade förhållanden som brukar råda vid oplanerade ersättningar, i synnerhet de första timmarna.


Problemen kommer nog först när gotlandsresenärerna en masse står vid hållplatsen. Med väl tilltaget bagage fyller de lätt två X10:or, och då vill det till att det finns många bussar i reserv.
Vägen är som sagt under omfattande ombyggnad, så ett stort antal bussar i kombination med alla bilar, bussar och långtradare från en färja kan innebära rejäla köer, mest pga alla rondeller som placerats alldeles innan  uppförslut, vilket gör att långtradarna tappar fart.

Björn Forslund

I morse blev det Swebus 3388, en gammal gotlänning, som utgjorde 6:55-turen. Gott om plats, då man tagit merparten av resenärerna med en buss som avgick något tidigare.
Än så länge högsta betyg för ersättningsbussarna, och risken är väl att folk vill ha dem kvar....
Det enda man kan klaga på är väl att skyltningen är lite inkonsekvent, det framgår inte alltid om bussen går direkt till Nynäs eller via Ösmo.

Några Interbussar syntes inte idag, däremot flera tidigare ej skådade Swebus ledvagnar i Upplandsmålning. Samt en PTS ledvagn och en vitmålad ledvagn med blå dekor härstammande från södra delen av landet. Och så givetvis de vanliga från Gladö buss, Swebus osv..

Dags för bussfotograferna att rycka ut igen?

/Björn