Huvudmeny

Tulpaner vid Riksettan

Startat av Hans Fredriksson, 01 maj 2008, 18:51:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Bild för den trädgårdsintresserade


Bengt Jönsson

#1
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 01 maj 2008, 18:51:52 PM
Bild för den trädgårdsintresserade



Ahh.. Volvo Amazonen måste vara från tidigt 60-tal (1962 ?) med den gamla typen av kylargaller med en rak liggande "stolpe" i mitten i.st.f det på senare årsmodeller förekommande gallret.  T.o.m navkapslarna har den röda Volvologgan och bilen är blå!  troligtvis har den B16-motorn under huven
Precis en sådan styrde min farfar omkring ifrån 1962 till 1981!
;D  :D 8)
/Bengt

Ersa

Amazonen är som vackrast när den är en av de äldsta versionerna, helst fyrdörrars med vitt tak, vita blinkers fram, röda bak samt allt lullull som den på bilden. Saab V4:an är betydligt nyare. Den gamla kromade kofångaren kombinerad med den nya svarta plastgrillen gör att det mycket väl kan vara en 75:a, precis som min egen.

Vi tar och kollar facit, dvs CBR:
Amazonen var av 1960 års modell, och Saaben var en 1975:a

Jonas Gustafsson

Citat från: Verspieder skrivet 01 maj 2008, 19:06:54 PM
Amazonen är som vackrast när den är en av de äldsta versionerna, helst fyrdörrars med vitt tak, vita blinkers fram, röda bak samt allt lullull som den på bilden. Saab V4:an är betydligt nyare. Den gamla kromade kofångaren kombinerad med den nya svarta plastgrillen gör att det mycket väl kan vara en 75:a, precis som min egen.

Vi tar och kollar facit, dvs CBR:
Amazonen var av 1960 års modell, och Saaben var en 1975:a

För tio år sedan rattade jag en röd V4 årsmodell 76B. Ångrar lite att jag sålde den...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bengt Jönsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 03 maj 2008, 00:25:49 AM
För tio år sedan rattade jag en röd V4 årsmodell 76B. Ångrar lite att jag sålde den...
//Jonas G


Årsm. 76 B ???
Var det en 96:a eller 95:a ?
/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 01 maj 2008, 18:51:52 PM
Bild för den trädgårdsintresserade




Visst är bilen bakom Amazonen en Messerschmitt?

Hur fort kan en sådan gå? Tillåts fordonet på motorväg?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.


Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 maj 2008, 12:35:13 PM
Årsm. 76 B ???
Var det en 96:a eller 95:a ?

1975 års modell fanns i A resp B (min är en A), men jag visste inte att även 1976 års modell var indelade.

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 13 maj 2008, 08:55:55 AM
1975 års modell fanns i A resp B (min är en A), men jag visste inte att även 1976 års modell var indelade.

.. men båda kunde växlas med "strumpstickan" utan att använda kopplingspedalen när frihjulet var innkopplat.
Körde en 96:a där detta INTE var inkopplat och det lät bara... :o  :o  :o när jag försökte att köra den som om frihjulet var innkopplat.

Detta med frihjul finns eller snarare fanns ju även i VW Lupo 3L och Audi A2 TDi
Två mycket "kultiga" fordon!  ;D

/B

Ersa

Frihjulet är en trevlig uppfinning!  :)

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.