Kallebäcksbacken på R40

Startat av Bengt Jönsson, 01 maj 2008, 18:14:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

När jag idag var ute och kulturellt bevandrade mig bland några Göteborgska minnesmärken så hade turen kommit till "Gustavs källa" eller "Kallebäcks källa" varifrån vattnet redan på 1700-talet leddes in till centrala sta'n och Kungsportsplatsen, dvs Göteborg i urholkade trädstammar. 
Här hade den lokala och smala körvägen namnet "Gamla Boråsvägen" men inte gick väl gamla vägen till Borås i sådana kringelikrokar utan följde mera dagens motorvägssträckning på R40 men utan att vara motorväg?

Någon som känner till när dagens motorväg uppför Kallebäcksbacken byggdes och i vilken sträckning just "Gamla Boråsvägen" gick innan den blev motorväg på sträckan.

Att gamla Boråsvägen utgick ifrån St Sigfridsplan och sedan St Sigfridsgatan upp mot Kallebäcksbacken känner jag till och att det i denna gatas förlängning man tydlig kan se den även om det idag ligger en gräsmatta mellan en "alle" i vägens sträckning

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 01 maj 2008, 18:14:37 PM
När jag idag var ute och kulturellt bevandrade mig bland några Göteborgska minnesmärken så hade turen kommit till "Gustavs källa" eller "Kallebäcks källa" varifrån vattnet redan på 1700-talet leddes in till centrala sta'n och Kungsportsplatsen, dvs Göteborg i urholkade trädstammar. 
Här hade den lokala och smala körvägen namnet "Gamla Boråsvägen" men inte gick väl gamla vägen till Borås i sådana kringelikrokar utan följde mera dagens motorvägssträckning på R40 men utan att vara motorväg?

Någon som känner till när dagens motorväg uppför Kallebäcksbacken byggdes och i vilken sträckning just "Gamla Boråsvägen" gick innan den blev motorväg på sträckan.

Att gamla Boråsvägen utgick ifrån St Sigfridsplan och sedan St Sigfridsgatan upp mot Kallebäcksbacken känner jag till och att det i denna gatas förlängning man tydlig kan se den även om det idag ligger en gräsmatta mellan en "alle" i vägens sträckning

/Bengt

Det jag minns från bilresor i min barndom till Göteborg var att det var väldigt brant och kurvigt strax innan man kom in i staden. Man kan för övrigt se denna infart i en gammal Åsa-Nisse-film - tyvärr kommer jag inte ihåg vilken. Påminde väldigt mycket om gamla infarten till Jönköping.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 maj 2008, 19:08:56 PM
Man kan för övrigt se denna infart i en gammal Åsa-Nisse-film - tyvärr kommer jag inte ihåg vilken. Påminde väldigt mycket om gamla infarten till Jönköping.

Gamla infarten till Jönköping som man även den kunde se i en Åsa-Nisse-film. "Åsa-Nisse på jaktstigen".

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 01 maj 2008, 19:14:09 PM
Gamla infarten till Jönköping som man även den kunde se i en Åsa-Nisse-film. "Åsa-Nisse på jaktstigen".

Jo, det stämmer. Och med det fusk och rackarspel som ofta var i Åsa-Nisse filmerna kanske man återanvände samma infart för att föreställa infarten till Göteborg. Filmen där Åsa-Nisse var i Göteborg är från 1960 och hette Åsa-Nisse som polis.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Gustafsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 01 maj 2008, 18:14:37 PM
När jag idag var ute och kulturellt bevandrade mig bland några Göteborgska minnesmärken så hade turen kommit till "Gustavs källa" eller "Kallebäcks källa" varifrån vattnet redan på 1700-talet leddes in till centrala sta'n och Kungsportsplatsen, dvs Göteborg i urholkade trädstammar. 
Här hade den lokala och smala körvägen namnet "Gamla Boråsvägen" men inte gick väl gamla vägen till Borås i sådana kringelikrokar utan följde mera dagens motorvägssträckning på R40 men utan att vara motorväg?

Någon som känner till när dagens motorväg uppför Kallebäcksbacken byggdes och i vilken sträckning just "Gamla Boråsvägen" gick innan den blev motorväg på sträckan.

Att gamla Boråsvägen utgick ifrån St Sigfridsplan och sedan St Sigfridsgatan upp mot Kallebäcksbacken känner jag till och att det i denna gatas förlängning man tydlig kan se den även om det idag ligger en gräsmatta mellan en "alle" i vägens sträckning

/Bengt

Nog är "Gamla Boråsvägen" även på riktigt den gamla Boråsvägen, men det stämmer att vägen drogs om till ungefär nuvarande sträckning mellan Skårs kyrka och Delsjömotet flera år innan det blev motorväg. Korrekta årtal har jag ingen aning om.

Den gamla sträckningen kallades Kallebäcks lider (lid=brant backe) och var fruktade av både hästskjuts- och bilförare. Det finns äldre göteborgare som använder denna benämning även på den nuvarande motorvägsbacken.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

Troligen i början av 50-talet. Möjligen Skarbäck vet exakt.
För den intresserade finns det en film som SJ spelat in om en bussresa från Stockholm till Göteborg (www.svt.se/oppet arkiv).
Backen Delsjömotet ned mot Skårs kyrka hållplats hade tidigare en rondell där det fanns en GS busshållplats. Detta kommer jag ihåg när jag åkte bil någon gång på dåv RV5 mot Göteborg. Denna hållplats bör tillkommit då backen byggdes om.

Bengt Jönsson

Svarar mig själv i denna tråd:
Hittade en bok med gamla Göteborgsbilder i färg i bokhandlen härom dagen.

Där kan man bl.a se färgbidler om hur Boråsvägen byggdes om just i Kallebäcksbacken på sent 30-tal från att ha gått i kringelkrokar och serpentiner genom det som idag är golfbana till en sträckning där dagens motorväg drar fram.
Vägen bygdges inte om till motorväg förrän på sent 70-tal men dagens Kallebäcksbacke följer samma sträckning som den ombyggda vägen från sent 30-tal.

Boken är f.ö.v en guldgruva för den nostalgiskt intresserade med svunna gatumiljöer, spårvagnar och trådbussar.

/Bengt

S Svensson

Jag betvivlar att årtalet "30-talet" är rätt. Jag har bl a gått igenom gamla Se och hittat infarten till Göteborg.Alltså den gamla infarten.
Sedan är SJs film" Bussresa från Stockholm till Göteborg 1946" som sagt daterad 1946. Filmen finns på svt öppet arkiv.

ch

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 01 maj 2008, 18:14:37 PM
När jag idag var ute och kulturellt bevandrade mig bland några Göteborgska minnesmärken så hade turen kommit till "Gustavs källa" eller "Kallebäcks källa" varifrån vattnet redan på 1700-talet leddes in till centrala sta'n och Kungsportsplatsen, dvs Göteborg i urholkade trädstammar. 

Om jag inte missminner mig så rann vattnet till en vattenpost utanför domkyrkan.