Huvudmeny

Ledbussar

Startat av Stefan P, 30 april 2008, 18:59:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vad många ledbussar finns kvar hos Swebus Uppland?

Vad många ledbussar har GUB?

Är det ute idag att köpa ledbussar om man inte kan lägga en hel linje med ledbussar för att få ihop tidtabellen?

Vilket företag köper idag mest ledbussar?

mvh Stefan P

Möllers

det måste vara SL land som har mest ledbussar i sverige idag.
Sen kommer göteborg nr 2.

Carl W

Citat från: Stefan P skrivet 30 april 2008, 18:59:12 PM
Hej

Vad många ledbussar finns kvar hos Swebus Uppland?

Vad många ledbussar har GUB?

Är det ute idag att köpa ledbussar om man inte kan lägga en hel linje med ledbussar för att få ihop tidtabellen?

Vilket företag köper idag mest ledbussar?

mvh Stefan P

Vad många? Du menar väl "Hur många"?

Henrik Palmqvist

Citat från: Carl W skrivet 30 april 2008, 19:22:13 PM
Vad många? Du menar väl "Hur många"?
Man kan ju utrycka sig på olika sätt. T.ex säger du "hur mycket är klockan" eller "Vad är klockan". Det kan ha lika betydelse. Är du med?? .  / Henrik

Janne Rickman


virtual1

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 30 april 2008, 19:26:34 PM
Man kan ju utrycka sig på olika sätt. T.ex säger du "hur mycket är klockan" eller "Vad är klockan". Det kan ha lika betydelse. Är du med?? .  / Henrik

Fast båda exemplen ovan är 'korrekt' svenska, "vad många" är bara förvillande.

Bussmicke

Eller; Vad gäspar skorpan?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl W

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 30 april 2008, 19:26:34 PM
Man kan ju utrycka sig på olika sätt. T.ex säger du "hur mycket är klockan" eller "Vad är klockan". Det kan ha lika betydelse. Är du med?? .  / Henrik

Om man ska fråga vad klockan är, kan man skriva på dessa två sätt. Men hans sätt att fråga om ledbussar, är som att säga "Vad mycket är klockan?".

Walter

Citat från: Carl W skrivet 30 april 2008, 21:44:36 PM
Om man ska fråga vad klockan är, kan man skriva på dessa två sätt. Men hans sätt att fråga om ledbussar, är som att säga "Vad mycket är klockan?".

Men detta gnäll tillför inget till debatten. Alla verkar ju förstå vad han menar så släpp diskussionen om korrekt svenska eller inte. Detta är att likna med nonsensinlägg och allmän pajkastning.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Carl W

Citat från: Walter skrivet 30 april 2008, 22:07:20 PM
Men detta gnäll tillför inget till debatten. Alla verkar ju förstå vad han menar så släpp diskussionen om korrekt svenska eller inte. Detta är att likna med nonsensinlägg och allmän pajkastning.

Med tanke på att dagens skolelever har betydligt sämre kunskaper i svenska språket än tidigare, så tycker inte jag att man ska kalla tillrättavisningar för pajkastning. Jag vet att det finns sådana som tycker att det inte spelar någon roll hur man skriver, för här diskuterar vi bussar. Jag köper inte resonemanget.

virtual1

Citat från: Carl W skrivet 30 april 2008, 22:19:05 PM
Med tanke på att dagens skolelever har betydligt sämre kunskaper i svenska språket än tidigare, så tycker inte jag att man ska kalla tillrättavisningar för pajkastning. Jag vet att det finns sådana som tycker att det inte spelar någon roll hur man skriver, för här diskuterar vi bussar. Jag köper inte resonemanget.

Amen! - Desto fler ställen folk "håller käften" på och ignorerar att säga till, ju mer obegripligt och förstört språk får vi!

Nico


Man kan ha olika tolkningar kring detta och delvis har jag, i andra trådar, även själv av och till varit inne på diverse tankegångar kring språkbruk. I detta fall får jag dock mera intrycket (då resten av inlägget är författat på vad jag uppfattar som en högst grammatisk och korrekt svenska) att Stefan P använder sig av en dialektal form/uppställning av fråga och det behöver inte nödvändigtvis vara fel i sig och det är i så fall heller inte synonymt med ovårdat språk eller så och bryter således ej mot Bussnacks regler. 

Ursprungsfrågorna i sig är dock det primära här varför jag tycker att vi väl kan låta diskussionen om ledbussar återta tråden och lämna frågan om t.ex. eventuella fel i frågeställningens syntax därhän? Frågan om antalet ledvagnar hos GUB har besvarats, men resterande frågor återstår så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas

Citat från: Janne Rickman skrivet 30 april 2008, 19:46:01 PM
41 st.

/Janne

+ 12st nya på gång vid månadsskiftet maj-juni (i nuläget)

Fredrik Gelin

Citat från: Stefan P skrivet 30 april 2008, 18:59:12 PM
Hej

Vad många ledbussar finns kvar hos Swebus Uppland?

Vad många ledbussar har GUB?

Är det ute idag att köpa ledbussar om man inte kan lägga en hel linje med ledbussar för att få ihop tidtabellen?

Vilket företag köper idag mest ledbussar?

mvh Stefan P

I ett försök att få tillbaka tråden till ursprungsdiskussionen kommer här några försök till svar:

Jag passar på de två första frågorna då jag inte har någon erfarenhet av dessa bolag.

På frågan om det är ute att köpa ledbussar skulle jag nog säga att det är som du säger, det är väl inte någon mening att köpa ledbussar om det inte finns behov för det?
Att köra ledbussar halva linjen och andra busstyper den andra halvan känns lite märkligt tycker jag...
Jag misstänker att du snarare menar att man vill ha hela omlopp/block/turer eller vad man vill kalla det som kan innehålla flera olika linjer under tiden bussen är i trafik.
Men återigen är det oftast beställarkrav som avgör vilken busstyp man köper.

De företag som köper flest ledbussar borde således vara de största trafikbolagen av naturliga skäl.
Jag gissar därför att Swebus köper flest ledbussar tätt följt av Busslink och Göteborgs spårvägar.
Ledbussar kommer ju till sin rätt främst i områden med många resenärer och stadskaraktär på trafiken.
I regionaltrafik blir en boggiebuss ofta bättre då man får in ungefär samma antal resenärer men får en något lägre bränsleförbrukning.
//Fredrik

Stinsen

Citat från: Z skrivet 01 maj 2008, 01:25:27 AM
+ 12st nya på gång vid månadsskiftet maj-juni (i nuläget)

Men då försvinner väl ett gäng (alla?) i serien 627-633. Nettoökningen borde bli mindre än 12 väl?