Författare Ämne: Upphandling Gävleborg exel Gävle stadstrafik  (läst 4105 gånger)

Fredde

  • Gäst
Upphandling Gävleborg exel Gävle stadstrafik
« skrivet: 30 april 2008, 14:50:36 PM »
Upphandling Gävleborg exl Gävle stadstrafik.

Avalet omfattar 43 bussar.
125000 Vagntimmar.
4,8 miljoner vagnkilometer.

Senaste ansökningsdag är 26maj 2008 kl. 16:00 samt avtalstiden är 10 år from juni 2009..


Idag har Swebus all trafik inkl Gävle Stadstrafik.. Förlorar Swebus Landsortstrafiken i och med denna upphandling så behöver dom nog behålla några av vagnarna för trafik i stadstrafiken då det mer än ofta syns vit/röda vagnar i den trafiken pga vagsbrist haverierer etc..

//Fredde
« Senast ändrad: 30 april 2008, 16:51:22 PM av Fredde »

Utloggad jocke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1846
  • Bussfreak
    • .
SV: Upphandling Gävleborg exel Gävle stadstrafik
« Svar #1 skrivet: 30 april 2008, 18:55:12 PM »
Vad är det för krav på bussarna?


Låggolv rakt igenom?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Fredde

  • Gäst
SV: Upphandling Gävleborg exel Gävle stadstrafik
« Svar #2 skrivet: 30 april 2008, 19:17:35 PM »
Tyvärr fick jag ingen sådan info med i brevet, men ska maila kontakten i frågan.. man jag antager dom har det kravet då X-trafik har kört med det hårt i många år att det ska vara låggolv förutom på godsturerna på Linje 41


//Fredde

Fredde

  • Gäst
SV: Upphandling Gävleborg exel Gävle stadstrafik
« Svar #3 skrivet: 30 april 2008, 19:30:35 PM »
Man borde göra om lite i lacken framöver med, Typ man har inskrivet i bågen på det röda "Stadstrafik" eller "Länstrafik" för att mer informera vad det är för trafik då det idag lite lättvindigt körs ibland med Gul/Röda i länstrafik men i synerhet Vit/Röda i stadstrafik i synnerhet på stomlinje 1..
Nu på senare tid har även Vit/Röda samt Gul/Röda Boggie vagnar ofta synts till på lokal-linje 12 på eftermiddagarna, denna linje som i framtiden iaf på sträckan Centrum-Hagastöm ska bli Stomlinje 4 enligt planer då resandet har ökt mycket. Sedan vart övriga delen av linjen som även har ökat resande hamnar vet jag inte eller vart fr centrum stomlinje 4 i framtiden ska gå vet jag inte heller.. Ett senarium är att Lokal-linje 12 går Bomhus-Södra Bomus-Brynäs-Centrum-Gävle Central-Gävle Strand (Alderholmen) Busshpl finns redan där ute, förberedd.. Sedan kanske Stomlinje 4 vänder i Centrum fram till Norrlandet är mer utbyggt & den sedan går ut dit för ersätting för nuvarande linje 95 som är en Länstrafikslinje..

Det växer i Gävle med bostäder en hel del nu så det kommer säkert ändra sig en del på nästkommande 10 år som avtalen sträcker sig på, hoppas bara dom täcker på det med i upphandlingarna!


//Fredde

Utloggad Peter Öden

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3677
SV: Upphandling Gävleborg exel Gävle stadstrafik
« Svar #4 skrivet: 30 april 2008, 19:51:02 PM »
Hej !

Tror knappast det kan vara krav på låggolv i regiontrafiken, typ linje 41,
däremot kanske lågentré.

Mvh Peter Ö

Utloggad jocke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1846
  • Bussfreak
    • .
SV: Upphandling Gävleborg exel Gävle stadstrafik
« Svar #5 skrivet: 30 april 2008, 19:53:17 PM »
Men nåt som är sant är väl att även om Swebus vinner så lär dom byta hela sin stadsbussflotta eller hur. För dom har ju bara lågentré
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Fredde

  • Gäst
SV: Upphandling Gävleborg exel Gävle stadstrafik
« Svar #6 skrivet: 30 april 2008, 20:12:09 PM »
Stadstrafiken har ju redan låggolvs krav i princip, det kan vara dispenser fr X-trafik vid bussbrist.. Men nu har dom ju ofta många låggolvsvagnar att ta fr länstrafik att ta in i stället vid behov.. Men jag har svårt att tro att någon av 57xx vagnarna får vara kvar nästa anbudsperiod då som närmar sig 8 år i ålder då fast å andra sidan har dom hållit rätt bra i dessa 6 år dom varit itrafik förutom att ventilations trummorna skakar bra mycket på flera då skruvar lossnat en fördel som varit är dom öppningsbara fönstren, det var en ren påga när Gävle Trafik fanns med alla dom Scania MaxCi vagnarna med bara en taklucka (fram) och inga öppningsbara fönster, jag mätte temp några ggr bak i bussen på sommaren och flera ggr var det över 30grader bak på sommaren... 57xx vagnarna är ju bra pigga med sina 12 liters motorer, fr början var det många förare som nyttja att köra utan dörrbromsen (trycka bort funktionen med en knapp) dock ändrades det ef ett tag...

//Fredde
« Senast ändrad: 30 april 2008, 20:15:48 PM av Fredde »

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5401
SV: Upphandling Gävleborg exel Gävle stadstrafik
« Svar #7 skrivet: 30 april 2008, 22:05:44 PM »
Stadstrafiken har ju redan låggolvs krav i princip, det kan vara dispenser fr X-trafik vid bussbrist..
//Fredde

Då kör man idag på dispens på alla bussar för de man har idag är lågentre inte låggolv. Samma på landsbygden, endast lågentrebussar finns idag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

  • Gäst
SV: Upphandling Gävleborg exel Gävle stadstrafik
« Svar #8 skrivet: 30 april 2008, 22:29:30 PM »
Nu mena jag så klart lågentre, låggolv rakt igenom finns ju sällan idag. Det är ju bara dom BL7 vagnarna (numera bara en) som har detta idag...

Det är svårt med motorer etc att få bra reskomfort med enbart låggolv.. Har för mig att det är buss 2000 det brukar hänvidsas till när upphandling görs...

Klart är det "Låg entre" som avses när jag mena länstrafiken förutom godsturerena på linje 41 med !

Men kan man få låggolv rakt igenom med ledbussar på stomlinjerna även med instigning igenom alla dörrar med nya billjettsystemet samt låggolv på alla lokallinjer med i alla dörrar å även med AC så ska som se att resandet ökar lavinartat fast till en bra kostnadsökning i början, men många som idag kör bil har stora krav för att välja bussen istället, då jag vet själv hur det blev vid bil inskaffandet med AC, skönt med alltid en egen plats med behaglig temperatur, har man bra med pengar bryr man sig lite heller..

Ska man ta bussen så ska det vara enkelt å behagligt tvätta kläder hela tiden för det är bastu på bussen då tar man bilen istället.. Man är bekväm.. Ska nu avtalen löpa på 10 år å staden ska under den tiden växa till en 100000 stad där bör man redan nu räkna för det i upphandlingen man ska ju inte nå sitt max redan när trafiken startar heller...

Kan lungt säga det att vi är ca 3% av folket på jobbet (min avd)  som åker buss fast i princip kan 80% åka buss men många hänvisar till att det tar för långtid (segt billjettsystem) det är för varmt (dålig vent) bussarna är ofta försenade det beror på billjettsystemet bla, dåligt med sittplatser.. Nu ny upphandling som det verkar ska gälla i 10 år så verkligen läge att förändra saker i tid om resandet ska öka mer nu verkar det ha nått sitt max på vissa tider.. Alla kan inte ändra på sina arbetstider för att det ska fungera, det finns arbetstidslagar & andra mer privata saker att ta hänsyn till..


//Fredde som beklagar otydligheten
« Senast ändrad: 30 april 2008, 23:06:44 PM av Fredde »

Fredde

  • Gäst
SV: Upphandling Gävleborg exel Gävle stadstrafik
« Svar #9 skrivet: 30 april 2008, 23:27:10 PM »
Mina önskemål i Gävle för ökat resande är:

Förbjuden biltrafik vid rådhuset mellan Nygatan & Norra strandgatan

Förbjuden biltrafik på Nygtatan mellan Kaplansgatan & Köpmannagatan undantaget fram till 9:an garage (liknande finns redan på förslag)

Bussfil för norrgående busstrafik på Södra Kungsgatan

Bussprioriterade trafikljus vid islandsbron sedan ev enbart busstrafik vid vänstersväng ner mot järnvägen dvs Norra Stradgatan fr Ilandsbron.. sedan även proriterade trafikljus vid Murenbron. Detta kommer snabba upp Stomlinje 1 med 3-5 minuter på tidtabellen idagsläget...

Norrgående busstrafik fr Rådhuset prioriteras fr rådhuset till bortanför teatern det sparar i snitt 3-5 minuter vid avgång fr centrum tex kl xx.20 & xx.50 varje timme...



//Fredde
« Senast ändrad: 30 april 2008, 23:32:22 PM av Fredde »

Utloggad Anders Noren

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1025
SV: Upphandling Gävleborg exel Gävle stadstrafik
« Svar #10 skrivet: 01 maj 2008, 10:06:51 AM »
Jag skrev ett inlägg för några år sedan i Spårvägssällskapets diskussionsforum, betitlat Bättre busstrafik i Gävle - ett realistiskt förslag. Det är inte helt aktuellt nu eftersom tiden går och några av punkterna är faktiskt genomförda.

Ska man ändra lackeringen på bussarna så det vara tillbaka till GSS röda och gula färgschema och dessa färger bannlysas på bussar utanför Gävle.

Anders

Fredde

  • Gäst
SV: Upphandling Gävleborg exel Gävle stadstrafik
« Svar #11 skrivet: 02 maj 2008, 17:28:49 PM »
Jo den förra lacken var bättre, saknar man den för mycket finns några vagnar kvar på NNT att beskåda.. Det skulle vara roligt med ledbuss i den lacken också..

Skicka in dom förslagen som inte är genomförda till Tekniska Kontoret samt som kopia till X-trafik innan dom spikar anbudet som dom säkert gör under vintern som kommer.. Många bra förslag du lagt ner din tid på att skriva ner.. Tror inte dom ansvariga på Kommunen letar förslag på nätet..

Testa skicka det till medborgarkontoret@gavle.se dom svara oftast fort & ser till att rätt får infon..

Även "Teknisk direktör" på Tekniska Kontoret är bra att ha med att göra, har haft kontakt med han i andra ärenden.. Namn & mail adr hittar du lätt längst ned på denna sida --> http://epi.gavle.se/gk/t_sida.aspx?id=1720   


Mvh Fredde



//Fredde