Roslagsbanan i sommar

Startat av Fredrik Gelin, 30 april 2008, 08:02:01 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Saxat från tråden kommentarer till aktuella upphandlingar:

Citat från: Bussmicke skrivet 23 april 2008, 21:16:51 PM

Veolia vinner ersättningstrafik å Roslagsbanan


Det kan misstänkas att resandet kommer att öka på 628C mellan Åkersberga och Humlegården i rusningen...
Avslutningen på förra årets ersättning var väl inte någon höjdare i trafikanternas ögon?
Jag åkte iofs inte själv då, men hörde att bussarna var i dåligt skick och dåligt städade osv.
Säkerligen kan en del av gnället bero på att man är van att åka bekvämt med tåget, men i år har Veolia åtminstone teoretiskt bättre förutsättningar med tvättmöjligheter i Råsta genom Flygbussarna, så det skall bli spännande att se hur det går denna gång.
//Fredrik

Karsten

Ånej, blir det samma bussar som förra året också?

Fredrik Gelin

Risken är överhängande då dessa bussar aktivt används som bl a transferbussar till Vikingline och ersättningsbussar på div akuta uppdrag...
//Fredrik

Nico


Troligen blir det väl de gamla 49-vagnarna etc. som kommer att användas. Däremot (jag kan ha fel) så ska man nog inte hoppas på bättre städning eller så då dessa vagnar inte står på Råsta och inte heller kommer att få plats där. Visserligen kommer Busslink framöver tydligen att ta hand om tvätt och städning för de av Flygbussarnas vagnar som står på Råsta, men jag är mycket tveksam till ifall det kan inbegripa hela Veolias vagnpark i Stockholm. Främst måste man ju klara av de vagnar som är fast placerade på Råsta och kapaciteten är ju inte oändlig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Ställer inte SL kvalitetskrav? T.ex som regelbunden städning och tvätt.

Yujin Zhang

Citat från: Verspieder skrivet 01 maj 2008, 16:04:40 PM
Ställer inte SL kvalitetskrav? T.ex som regelbunden städning och tvätt.

Hade SL ställt krav på kavlite så skulle de flesta garagens bussar se annorlunda ut idag.  ;D

(***OBS! Kommentar ovan ska tas med ironi!***)

Ersa

Nog borde SL kunna kräva att bussen är utrensad på sönderrivna gratistidningar, åtminstone då den tas ut på morgonen?

Nico


Ställa krav är en sak. Att uppfylla kraven en annan. En tredje är att det måste finnas möjlighet till sanktioner i de fall där kraven inte möts. Slutligen, om inte sanktioner finns eller används så finns heller inget incitament för att uppfylla kraven. Om kedjan fallerar någonstans på vägen så blir det tyvärr som det blir...  :-\  :-X
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bear

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 april 2008, 08:02:01 AM
Saxat från tråden kommentarer till aktuella upphandlingar:

Det kan misstänkas att resandet kommer att öka på 628C mellan Åkersberga och Humlegården i rusningen...
Avslutningen på förra årets ersättning var väl inte någon höjdare i trafikanternas ögon?
Jag åkte iofs inte själv då, men hörde att bussarna var i dåligt skick och dåligt städade osv.
Säkerligen kan en del av gnället bero på att man är van att åka bekvämt med tåget, men i år har Veolia åtminstone teoretiskt bättre förutsättningar med tvättmöjligheter i Råsta genom Flygbussarna, så det skall bli spännande att se hur det går denna gång.
//Fredrik

Jag har svårt att se en tillströmning av Veolias fordon i Råsta då FAC är kvar på ´nåder´ på Råsta då BL tog över. Misstänker att det skulle bli ett taskigt förhandlingsläge om div. linjevagnar från Veolia dök upp i tvätten...bara mina tankar alltså. Kapaciteten på Råsta rent allmänt har nog dessutom redan ´slagit i taket´.

Mvh Björn/FAC kusk

Fredrik Gelin

Jo, jag är väl medveten om att FAC inte skulle vara kvar i Råsta idag om BL fick bestämma...
Dock skrev jag teoretiskt eftersom FAC som numera ägs av Veolia kanske skulle kunnat tvätta någon/några bussar iaf.

Fast som det ser ut gissar jag att det blir samma upplägg som tidigare år med stationering i Huddinge.
För att slippa långa och kostsamma tomkörningar tankar man på Statoil vid galoppen och ställer upp bussarna på galoppens parkering när de inte används.
Detta innebär noll tvättning och städning under större delen (hela?) av ersättningstiden förutom möjligen de gratistidningar som förare/resenärer själva bär ut ur bussen...
//Fredrik

Nico


Kan ju även vara intressant att se vilka förare man får tag på för inhyrning. Förra året var del lite främlingslegion över det hela och Busslinks (inte Borås lokaltrafik, apropå förkortningen BL) tillfälliga trafikområde - Gröna linjen - har väl delvis sugit upp många av de tillgängliga extraförare som fanns i närområdet.

Nu är väl visserligen inte vagnarnas BussPC (i den mån de har några kvar) heller kopplade så att de når RTL Busslink och även tfn.nr är ju ändrade, men det ska ändå bli intressant och se ifall man får några samtal eller t.o.m. besök på Råsta av förare som önskar vagnbyte. Inträffade ju några sådana krav förra året efter den 20/8 och frågan är fortfarande om alla har klart för sig att Råsta bytt entreprenör.  :P  ::)  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico


Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 maj 2008, 13:47:00 PM
Det ingick väl i förutsättningarna för det nuvarande trafikavtalet i Råsta att man skulle dela tvätthall etc med FAC, så minns jag förfrågningsunderlaget.

Sorry Lasse, måste ha tryckt på fel knapp. Skulle inte in i ditt inlägg och ändra utan skulle bara citera det.

Det jag funderade på var annars att det du säger stämmer. I mitt första inlägg i den här tråden var jag inne på detta då det verkar som om tvätt/tankpersonalen på Busslink Råsta även kommer att ta hand om FAC:s vagnar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Jodå, det var ju en förutsättning(?) som Lasse säger att FAC och Busslink skulle dela på tvättanläggningen, men detta har vad jag förstår inte implementerats i praktiken ännu även om det verkar närma sig en sammanslagning...
//Fredrik

Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 april 2008, 09:14:40 AM
Risken är överhängande då dessa bussar aktivt används som bl a transferbussar till Vikingline och ersättningsbussar på div akuta uppdrag...
//Fredrik
:D ;D
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 04 maj 2008, 13:49:31 PM
Busslinks (inte Borås lokaltrafik, apropå förkortningen BL)

Nu är det nog ingen överhängande risk att Borås Lokaltrafik tar hem nästa anbud på Råsta!  ;D  ;)