Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..

Startat av Bussmicke, 26 april 2008, 23:40:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Såg i går att dieseln kostade 13,79 kr/l på statoil.  ??? ::) :-[ :-X :-\ :'(

Bensinen kostade 12,99 kr/litern.

Det är förjävligt rent ut sagt! Extra irriterande är det att det blir som dyrast lagom till semestern.

Etanol ger jag inte mycket för.

Anders Noren

#16
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 april 2008, 15:00:23 PM
Om man ens bor så det finns en sådan buss... man behöver inte vara bosatt speciellt avsides idag för att ha mer än 5 km till närmaste busshpl.

Å andra sidan behöver man inte vara bosatt särskilt centralt i dag för att ha närmare än 400 m till en busshållplats med halvtimmestrafik. Ungefär 90 % av invånarna i Luleå tätort - mer än hälften av kommunens invånare - har det. Det är bara i billobbyns propaganda som alla svenskar bor ute i skogen.

Anders

Cero

Citat från: Anders Noren skrivet 29 april 2008, 14:22:34 PM
Å andra sidan behöver man inte vara bosatt särskilt centralt i dag för att ha närmare än 400 m till en busshållplats med halvtimmestrafik. Ungefär 90 % av invånarna i Luleå tätort - mer än hälften av kommunens invånare - har det. Det är bara i billobbyns propaganda som alla svenskar bor ute i skogen.

Anders

Sedan är frågan om den bussen går dit man vill åka, när man vill åka och att det passar med övriga aktiviteter samma dag. Bor själv i Stockholm med ett fantastiskt nät av kollektivtrafik med varierad turtäthet. Till en av mina kunder krävs en bussresa om fem minuter (fyra hållplatser) och byte till pendel för resa en station (sex minuter). Summa 11 minuters restid. Det är 400 meter att gå hemifrån till busshållplatsen och tio minuter att gå till kundens kontor. Summa 25 minuter. Till detta kommer väntetid vid bytet buss/pendel på 15 minuter eftersom buss och pendel har samma frekvens och kommer/går samtidigt vid bytespunkten. Alltså tar resan 40 minuter. Bilen tar 20 från dörr till dörr de tider jag vill. Således sparar jag minst 40 minuter per dag om jag väljer bilen. Om dessa 40 minuter kan vara debiterbar tid faller kollektivkalkylen platt oavsett biljett- respektive bensinpris. Det blir alltid lönsammare att ta bilen.

Ovanstående är bara ett exempel på att det inte alltid hjälper att man har busshållplatsen utanför dörren utan det handlar till stor del också om frekvens i kollektivtrafiken, linjeutbud, smidighet vid byten, etc. Lågt pris för kollektivresan eller höjda bilkostnader löser inte alltid ekvationen utan tid och kvalitet är också viktigt. I Stockholm, som har ett bra kollektivtrafikutbud, är det sällan något problem att åka från förorter in till city. Det är oftast inte heller något problem att fortsätta rakt igenom city, även om byte krävs. Däremot är tvärförbindelserna urusla utom i några få fall och då blir det tyvärr lönsamt med bil. Utbyggnad av kollektivtrafiken sker med bussar istället för spårbundet, trots att nya områden växer upp och gamla byggs ut och många av dessa får eller har redan underlag nog för (mer attraktiv) spårbunden trafik.

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 27 april 2008, 14:23:09 PM
Sa ju det bara på skoj.

Nja, även om du hadde en "gubbe" så tror jag inte på det.....   känner dej !
;-)

Leif D

;-)

Leif D

Men rent krasst, så äre ju bara att langa fram sitt kort och tanka. Är vi beroende eller lata (eller nått annat, så äre väl bara att betala.  Inte mycke att snacka om igentligen.
Märkligare är ju i så fall bensinpriserna i USA. Hörde då jag körde till jobbet imorrse, på 04-nyheterna, att i USA hade bensinpriserna nu stigit så mycket, att det i vår valuta (Skr) motsvarade ca 5 kr.
Ändå verkar det som om detta svider mycket mycket mer i amerikanernas plånböcker än vad våra egna prishöjningar gör.

Nä, nu ska vi ut och köra mera bil......   /Leif
;-)

Bussmicke

Citat från: Leif D skrivet 29 april 2008, 17:43:58 PM
Märkligare är ju i så fall bensinpriserna i USA. Hörde då jag körde till jobbet imorrse, på 04-nyheterna, att i USA hade bensinpriserna nu stigit så mycket, att det i vår valuta (Skr) motsvarade ca 5 kr.

Stackars Amerikaner, oj oj, 5 kr... snyft
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Jag skulle vilja bo i Yttertavle några fåtal km från Umeå centrum, men redan här har vi en enda buss på morgonen in till Umeå 7:35, en enda retur på eftermiddagen som anländer byn 16:12 från Umeå. Två bussar/vardag är lite väl fattigt med tanke på att byn ligger 2-3 km söder om stadsdelen Tomtebo som har 15-minuterstrafik större delen av vardagen, samt 30-minuterstrafik på helger...

Björn Forslund

Och de som bor avigt till utan passande kommunikationer får ju göra avdraget för bilresor till/från jobbet.
Visst svider det när det kostar nära 1000-lappen att tanka bilen full, men är det så enorm skillnad mot när soppan kostade 1:50 litern i början på 70-talet? Om vi jämför med vad man fick i lön på den tiden?
När man ser de sega köerna runt Stockholm undrar man ju hur högt taket ligger. Många av dem som köar skulle kunna åka kollektivt, men tycker att det är bekvämare med bilen, och tar kostnaden. En fråga om prioritering alltså.


KRNI

Sluta klaga, när jag bunkrar så gör jag det på sjömack och där är priserna ca 1-1,50 kr dyrare per liter än uppe på land. Det är dyrt det! :P
/KRNI

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 april 2008, 11:48:10 AM
Visst svider det när det kostar nära 1000-lappen att tanka bilen full, men är det så enorm skillnad mot när soppan kostade 1:50 litern i början på 70-talet? Om vi jämför med vad man fick i lön på den tiden?


1,50 år 1970 motsvarar enligt SCB 10,65 i dag. Så lite dyrare har bensinen blivit i fast penningvärde men inte så mycket som man tror. Eller för att vara helt korrekt: bensinen har blivit förhållandevis billigare men skatterna på den har höjts mer än penningvärdesindex.
http://www.scb.se/templates/prislathunden/default.asp
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

Många industriarbeten bla processindustrin har ju lönerna ökat mycket under 90-00 talet så det den tidigare arbetskamraten tänkte på var på vad man tjänade på den tiden han tänkte på, men visst pengar har ju ett relativt värde med.. Nu när skatten sjunkit har det verkligen märkts på skattsedeln med.. Fast är man med i A-kassan äts en del av det upp med.. men räknar man med att ha en livstida anställning ska man gå ur kanske om man skiter i solidariteten mot dom som har det värre.. men ofta måste man även tänka på sitt eget bästa med..

//Fredde

gubben

Visst är bensin dyr men man skall ju räkna hur många liter fick man för en timmes  lön 1970 och hur många liter idag??
Om man tar en bussförarar lön ex.vis Många överdriver att den är så dyr eller blivit dyr,  Därimot har man väl tagit ut onödigt skatt så det mesta går till staten, och den stackars mackägarn kan ej leva på att bara sälja bensin

RoTe

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 27 april 2008, 22:14:10 PM


Så när vi pratar om att bensinpriset har slagit i taket, vad är det vi pratar om egentligen.
Om vi får avstå från något annat för att kunna köpa bensin och klarar av att göra det. Har vi då slagit i taket eller inte?
Dyrare bensinpriser kommer att leda till snålare motorer och mindre motorer och lättare bilar vilket är bra. Långpendlarna får ett h*****e förstås de som måste köra långa långa vägar.

Buss och kollektivtrafik går en gyllene framtid till mötes. ;D

mvh
Buss-Anders

Kan inte hålla med dig riktigt...
Dyrare kostnader för drivmedel betyder mindre pengar över till annat. Alltså kommer vår övriga konsumtion minska vilket kommer märkas genom att svenska industrier kommer få det sämre. När svenska industrier får det sämre kommer vi förlora jobben och när vi förlorat jobben har vi ingen anledning att köra bil. Bilen är otroligt viktig i ett land som Sverige och bensinpriset kan få hela landet att kollapsa.

robbes

Vissa skriker om att kollektivtrafiken går våren till mötes men vem fan skall köra den om inte förarna har råd att åka till garaget för att köra första turen på dygnet?

det glöms alltid bort och så skriker de åk kollektivt