Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..

Startat av Bussmicke, 26 april 2008, 23:40:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Erol

hade en bild på  min gamla mobil då jag gick och jobbade en natt, då stod det 99.99 per liter för all bensin.

Krille

Tur att man inte hakat på diesel-trenden iallafall...

/K

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Bensinpriset har slagit i taket för mycket länge sedan !

Mvh Peter Ö

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Esbjörn

Citat från: Bussmicke skrivet 27 april 2008, 10:12:24 AM
Har det?  :D

För alla dem som inte bor så till att det kommer ett tunnelbanetåg var tionde minut och en blåbuss var tredje så har det slagit i taket nåt så in i hvte!
För alla de som är beroende av bilen stjäl bensinen en allt större del av budgeten.
Du vet ju själv efter alla dina fotoresor att de enda bussar som rullar från orter på glesbygden är bussar anpassade efter skoltider.
Att det inte går att komma till ett jobb kl 8 och vara tvungen att lämna detsamma vid två för att ha chans att åka med dagens enda busstur säger sig självt...
Då återstår alltså bara att ta bilen - kosta vad det kosta vill...

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Krille skrivet 27 april 2008, 07:58:46 AM
Tur att man inte hakat på diesel-trenden iallafall...

Jag var inne på det, men vilken tur att man tvekade! Istället för att byta till att bli mer miljövänlig behåller jag istället den gamla bensinturbon, pga statens påhitt.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fredde

98 oktan ligger redan ovan 13 kr tankade min Saab 9-3 turbo här om dagen för 200kr.. Det är inte mycket köra nu förtiden fast det är lika roligt som när man tog körkortet för 3 år sedan å bilen inhandlades...

Fast som en nuvarande pensionär på jobbet sa innan han slutade, klaga inte på bensinpriset det var mer "jobba timmar ef skatt" förr i tiden för en full tank bensin å då drog oftast bilarna med soppa med.. Något ligger i det med..



//Fredde

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buss-Anders

Pratade för många  många år sedan med en gammal murare, ja det är snart 40 år sedan  jag pratade med  honom kom jag på.
Han klev upp kl. 04.00 för att cykla från Österlen till Ystad cirka 35 km för att mura på den stora silon. Sedan murade han hela dagen för att sedan cykla de 35 km hem .
Nästa dag var det precis likadant ,6 dagar i veckan i flera år.
Den stora skillnaden var att han hade arbete medan många gick arbetslösa.
Men någon bil, mc eller moped var inte att tänka på.

Så när vi pratar om att bensinpriset har slagit i taket, vad är det vi pratar om egentligen.
Om vi får avstå från något annat för att kunna köpa bensin och klarar av att göra det. Har vi då slagit i taket eller inte?
Dyrare bensinpriser kommer att leda till snålare motorer och mindre motorer och lättare bilar vilket är bra. Långpendlarna får ett h*****e förstås de som måste köra långa långa vägar.

Buss och kollektivtrafik går en gyllene framtid till mötes. ;D

mvh
Buss-Anders

Stinsen

Citat från: Bussmicke skrivet 27 april 2008, 08:18:20 AM
Kanske dags börja med E85?

Problemet är att mycket av det lägre priset äts upp av att det blir högre förbrukning när du kör på E85.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina