Aftonbladet.se fällt av PO - Klandras för artikel om busschaufför

Startat av 76, 22 april 2008, 19:56:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard1250

Svar: Lars Ödlund.

Om man nu måste ta kontakt med trafikledningen i tjänsteärenden så tror jag nog att det fortfarande idag finns kom radio i bussarna och dom ska amvändas just för det syftet.

Då behöver man inte använda mobilen för tjänstesamtal.

Med vänliga häslningar
Richard

Nico


Citat från: Richard1250 skrivet 06 juni 2008, 10:43:59 AMOm man nu måste ta kontakt med trafikledningen i tjänsteärenden så tror jag nog att det fortfarande idag finns kom radio i bussarna och dom ska amvändas just för det syftet.

Då behöver man inte använda mobilen för tjänstesamtal.

Nja, alla tjänstesamtal är inte nödvändigt samma sak som samtal med trafikledningen (som ju brukar vara de som håller i radiobiten). Komradion är sedan visserligen ofta huvudmetoden att kommunicera på men nallen är ett utmärkt komplement som i vissa lägen är betydligt snabbare och smidigare. Skillnaden är att radion är suverän för korta och snabba meddelanden medan nallen kan användas för mera detaljerad info av sorten som kanske måste lösas fort eller komma ut snabbt även den.

Sedan behöver som sagt inte heller alla tjänstesamtal heller involvera enbart trafikledningen och dess radio utan det kan vara frågor om kommendering, byten mm. och i många sådana fall skulle det vara en direkt omväg att blanda in trafikledningen. I vissa fall (säg att en enhet på Råsta skulle ringa till Hornsberg för att sedan be RTL ropa över radio) så skulle det nog ta längre tid och med tanke på antalet inblandade bussar i vissa fall så skulle det nog snabbt bli aningen otympligt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Richard1250 skrivet 06 juni 2008, 10:43:59 AM
Om man nu måste ta kontakt med trafikledningen i tjänsteärenden så tror jag nog att det fortfarande idag finns kom radio i bussarna och dom ska amvändas just för det syftet.

Då behöver man inte använda mobilen för tjänstesamtal.

Komradio finns på alla bussar i SL-land. Utöver det finns sådan teknik enbart i vissa större städer, och då enbart i stadstrafiken. Bland förorts- och landsbygdstrafik utanför Stockholms län är komradio ytterst ovanligt.

Ove Bojarp

När det gäller KR, så avgår väl han för att komma närmare verkligheten, dvs sitta bakom ratten än att nöta baken på en VD-stol.
Så hans avgång har väl ingenting med något annat att göra än att det är en helt vanlig avgång.
Det betyder ju att bara man avgår för att man känner för det, så ska ska andra börja fundera i tankarna, "Vad har han/hon
gjort nu då?".

Jonas M. Bobjörk

Angående mobiltelefon i tjänsten så är det ju så att man KAN ringa med Buss-PC, förutsatt att rätt nummer finns där...
Sen brukar bolaget själva vara bra på att ringa för att fråga om man kan jobba, eller för att berätta att avlösaren gärna vill hinna med min buss från t.ex. Baggeby, eller något annat av vikt. Då vore det dumt att inte svara...

Ersa

På den nästan 40 mil långa linje 63 i Jämtland & Västerbotten (som ju artikeln i denna trådämne handlar om) finns vad jag vet ingen komradio. Inte heller finns komradio i bussarna som går på förortslinjer c:a 2-3 mil utanför Umeå resp Östersund. Allt snack om att förarna bör använda komradio istället för mobil blir därför ganska irrelevant i denna tråd.

För SL-folket som inte vet hur det går till utanför länet kanske vi måste jämföra med SL639 och UL807 som än så länge körs runt i norra SL-land med gula UL-bussar som saknar SL:s BussPC. Om nu respektive trafikledning i Östhammar/Uppsala akut måste nå en UL-förare som susar runt i Rimbotrakten, hur har ni då tänkt att det ska gå till då komradio saknas?

Kort sagt: Tjänstetelefoner behövs.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 06 juni 2008, 11:21:52 AM
Sedan behöver som sagt inte heller alla tjänstesamtal heller involvera enbart trafikledningen och dess radio utan det kan vara frågor om kommendering, byten mm. och i många sådana fall skulle det vara en direkt omväg att blanda in trafikledningen. I vissa fall (säg att en enhet på Råsta skulle ringa till Hornsberg för att sedan be RTL ropa över radio) så skulle det nog ta längre tid och med tanke på antalet inblandade bussar i vissa fall så skulle det nog snabbt bli aningen otympligt.

Sen kan vi vända lite på det hela. År 2003 vill en resenär vill byta från linje 625 till linje 665 vid hpl Stora Karby, för att slippa åka Rimbo-Vallentuna via Danderyds sjh. I Karby finns dock ingen ren bytespunkt trots att båda linjerna passerar där. Förare på linje 625 skippar Hornsberg och tar istället direktkontakt med TL i Norrtälje, som i sin tur tar kontakt med Swebus TL i Märsta. Därfter försöker TL Märsta få tag i rätt buss, kanske via ett samtal till Vallentuna? Stod 665:an kvar och väntade i Karby? Nej, anropet har inte kommit fram, så bussen den har precis börjat rulla. Det blir kommunicering med helljusblink och signalhorn, och bytet kan genomföras.  ;)

Visst blev man glad när BussPC:n kom, och man blev lovad att den i framtiden skulle klara av att en förare på t.ex 625 skulle kunna anropa alla bussar på t.ex linje 665, utan inblandning av alla trafikledningskontor i halva länet.  :)