Söndagsbild del 36

Startat av Jona, 20 april 2008, 00:50:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Söndag igen, dags för lite bilder. Har några olika uppslag och idéer men visste inte hur jag skulle bygga en roman på dom ännu så därför tänkte jag köra ett foto-collage med extra många bilder istället.


65 innan den brann, här på parkbron. Denna bro skrev jag om i del 28 (se länk)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9628.0


Erikslid ett område som helt byggdes i början av 1990 talet. Stog det 1991 eller 93 inskrivet på huset, jaja var där i trakten som hela området byggdes. Får väl alltså anses som modern och nybyggt. Skebo, Skellefte kommuns kommunala bostads-bolag är det som är ägare.

Tittar ni noga kan ni se att det är en rondell en bit bakom bussen, där slutar/börjar Lasarettsvägen i den korsande Klockarbergsvägen.


Bron i bakgrunden går mellan 2 hus på varsin sida om vägen, det gula till höger innehåller mataffär, Elon, ålderdomshem och diverse annat. Det röda på vänster sida, är det röda huset som syns på bilden ovanför denna bild, den med buss 63. Bron som är gång och cykelbro gör att man enkelt och smidigt kan ta sig mellan bostads-området och centrumhuset. Bortanför bron syns samma rondell som man även lite smått kan ana på bilden med buss 63.


Färden från Skellefteå centrum till Erikslid går uppåt, detta syns väldigt bra på denna bild. Skiljer kanske 75 - 100 meter på sin höjd mellan vars jag fotade buss 63 och denna vagn. Så buss 62 måste klättra en bit till innan toppen är nådd.


Sedan en liten bild som föreställer en riktig buss. Eftersom Gas-solarisarna fortfarande har barnsjukdomar och nr 65 inte repeterats sedan grillningen så har dessa gamla klenoder fått förlängt liv och får på nåder rulla vidare i den stad dom växt upp och åldrats i.

Sammanställning tidigare delar: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html


PS ville i förbifarten bara nämna det, antalet bilder på hemsidan har passerat 2100 och antalet besökare har just passerat 21.000 vilket jag tycker är roligt.

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Härligt att 053 lever än.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 20 april 2008, 08:10:24 AM
Härligt att 053 lever än.

51 och 52 lever också, alltså dom ar jag fotat nyligt i trafik.

Sedan skulle jag villja förtydliga litegran. Jag skriver i bildtexten till buss 62 följande:

Färden från Skellefteå centrum till Erikslid går uppåt, detta syns väldigt bra på denna bild. Skiljer kanske 75 - 100 meter på sin höjd mellan vars jag fotade buss 63 och denna vagn. Så buss 62 måste klättra en bit till innan toppen är nådd.


Jag tror jag kan varit lite otydlig med vad jag egentligen menade. Alltså backen är inte 75 till 100 meter högre än själva stan utan det jag menar med höjd och avstånd avser meterskillnaden mellan vart jag står och fotar bilden på 62 och vart jag stog och fotade bilden på 63. Bilden på buss 63 är fotat i stort på högsta punkten av Lassarettsvägen, bild på buss 62, där är det närmare 50 meter som återstår innan högsta punkten nås.

/J
MVH Filosofen Jona