Författare Ämne: Lågtrafiklinjer, behövs dom?  (läst 2951 gånger)

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1569
    • Jona on the net
Lågtrafiklinjer, behövs dom?
« skrivet: 19 april 2008, 12:47:01 PM »
HEJ

Funderar ibland på detta med lågtrafiklinjer och deras existens. Behövs dom? Vad är din synpunkt.

Om vi börjar med exempel Uppsala, som haft Lågtrafiklinje 50 - 56 i flertalet år men som numera inte har lågtrafiklinjer utan daglinjerna går dygnet runt. Där är det befogat på grund av stadens storlek osv.

Men mindre städer kanske har större glädje av ett lågtrafiknät än att inte ha kvälls och helgstrafik alls. Jämför med Falkenberg som saknar TEX Söndagstrafik. Samma sak med Härnösand. Min hemstad Skellefteå saknar söndagstrafik från maj till September, under somm<ren saknar staden kvällstrafik alla dagar, sista turen på linjerna går 18:20 vardag. (finns självklart fler exempel men jag ger bara några)

I Skellefteå har vi en lågtrafiklinje med nummer 12. Den går kvällar och helger och sommartid alla dagar. Den ersätter linje 2 och 6 som är daglinjerna. Nackdelen är att den inte ger full täckning och många områden som har daglinjer är utan trafik från 18 på dagarna. Detta är synd, men det är ändå bättre att den åtminstonde går buss i någotsånär gångavstånd från dom flesta dag-hållplatserna än att den inte går alls. (okej sommartid går det ingen buss efter 18 vardagar, efter 16 lördagar och ingen söndag och helgdag och det är synd)

Övriga områden har sin daglinje både kvällar helger och sommartid.

Jag tycker alltså att större städer bör ha daglinjerna dygnet runt medans mindre städer borde ha lågtrafikslinjer istället för ingen trafik.

En annan sak jag ofta och funderar på är om stomlinjekonceptet med tex buss avr 10 min dagtid är så vältänkt. Alltså det är jättebra med styv tabell, tätt mellan turerna och bussen kör alltid samma väg, men myntet har en baksida. Även här vill jag att ni riktar era tankar mot Uppsala på den tiden då det gick snabbussar på många områden. så som linje 22, 33, 44, 55, 66 och 77.

Alltså kan man inte ha trafiken upplagd enligt följande exempel i våra större städer:

Stomlinje med 20 minstrafik hela dagarna och stora delen av helgerna.
Daglinje med trafik klockan 6 till 19 med 20 minuterstrafik. Daglinjen är snabbuss, alltså stannar inte vid varje hpl och kör inte genom alla områden utan genar, fasa avgångarna mot stomlinjen från centrum och ändhållplats så ytterområderna får 10 minstrafik, varannan tur snabbuss och varannan tur något längre resa.

Som komplement till dessa linjer lägger man in ett nät med högtrafikslinjer som går till större områden och arbetsplatser utan att passera centrum, alltså med en snabb direktresa utan byte kan man åka från flera stora bostadsområden till större arbetsplatser osv.

Kom gärna med era tips och förslag på vad ni tycker och hur ni skulle gjort uppläggen om du är trafikplanerare.

MVH Jona



MVH Filosofen Jona

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4650
SV: Lågtrafiklinjer, behövs dom?
« Svar #1 skrivet: 19 april 2008, 13:14:56 PM »
I Skellefteå har vi en lågtrafiklinje med nummer 12. Den går kvällar och helger och sommartid alla dagar. Den ersätter linje 2 och 6 som är daglinjerna.

Självklart har den samma nummer som linjen Skellefteå-E4-Umeå...  Smart!
I övrigt var det ingen som protesterade när Umeås långsamma krokiga lågtrafiklinjer (61, 67, 68 m.fl), togs bort helt för några få år sedan och ersattes med de vanliga linjerna 1-2, 4-5 samt 7-8. Tyvärr är 69:an kvar ännu istället för 6 och 9 vid lågtrafik, men jag hoppas att även den försvinner framöver.

Slutsats: Jag tycker att lågtrafiklinjer är ineffektiva, långsamma samt mestadels förvirrar folk som är vana med hur de vanliga linjerna går. Bara det faktum att Umeås stadsbussar går en annan väg runt 5-6 kvarter på "Öst på stan" kl 22-06 är nog förvirrande för folk.

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1569
    • Jona on the net
SV: Lågtrafiklinjer, behövs dom?
« Svar #2 skrivet: 19 april 2008, 13:30:46 PM »
Tack för ditt svar Erik. Umeå är en stor stad och ska inte behöva lågtrafikslinjer så jag väntar också på att man ska torbt linje 69.
Men hur är det med våra småstäder som inte har samma möjlighet att köra tät trafik på daglinjerna även kvällstid?

/J
MVH Filosofen Jona

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4650
SV: Lågtrafiklinjer, behövs dom?
« Svar #3 skrivet: 19 april 2008, 13:48:16 PM »
Men hur är det med våra småstäder som inte har samma möjlighet att köra tät trafik på daglinjerna även kvällstid?

Hur fungerar det i Boden, Luleå, Piteå och Ö-vik?

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1569
    • Jona on the net
SV: Lågtrafiklinjer, behövs dom?
« Svar #4 skrivet: 19 april 2008, 14:43:20 PM »
Hur fungerar det i Boden, Luleå, Piteå och Ö-vik?

Boden = vet ej
Luleå = Stor stad med mycket trafik, i stort inga anmärkningar osv. En av Sveriges bästa lokaltrafik-städer.
Pite = Ingen trafik kvällar och Söndag, Sporadisk trafik lördagar.
Ö-vik = Har lågtrafiklinjer och även här ingen söndags och kvälls-trafik sommartid.

Ett tillägg jag skulle vilja göra är, vad är skillnaden mot att ha en daglinje som kvällar och lördag söndag har anmärkning och kör via ett bostadsområde extra eller två jämfört med att lägga på en siffra och låta turerna gå med lågtrafikslinje. Exempel linje 3 dagtid som då kör Utmark - Ödeträsk - Betongåsen - Centrum.
Men kvällstid går linje 3 Utmark - Ödeträsk - Villabyn - Strandhmn - Betongåsen - Centrum. ( med anmärkning på kväll och helger i tidtabellen)
Eller linje 53 kör istället för för anmärknings-trean. Vilket borde göra att folk får lättare och hålla reda på vilken linje som kör vart.

Alltså åter till begynnelse-frågan, i SMÅ städer, alltså sådana där det kanske bor trettio till femtio tusen invånare eller dylikt i centralorten. Är det bättre med en lågtrafik-linje som passerar något område mer än daglinjerna och därför får 5 - 10 min total längre restid än på dagen, men man får en buss kvällar helger, söndagar osv än att inte ha någon trafik alls! Som tidigare angivet exempel med Falkenberg, där hade jag personligen hällre haft lågtrafiklinjer men kunna resa en söndag än det system man kör med idag....

Tackar för era synpunkter...

/Jona

MVH Filosofen Jona

Patrik

  • Gäst
SV: Lågtrafiklinjer, behövs dom?
« Svar #5 skrivet: 19 april 2008, 16:17:56 PM »
Dagar utan någon som helst stadstrafik borde inte finnas på 2000-talet, då ska man banne mig kunna ta sig nånstans miljövänligt och hyfsat billigt varje dag, jag säger dock inte att linjerna ska gå varje halvtimme men varje timme eller varannan, landsbygdstrafik tycker jag är tråkigt att de flesta länen bara har de på vardagar och skoldagar.

Vissa län verkar inte vilja att bilarna ska försvinna...