Huvudmeny

Vacker väg i vildmarken

Startat av Stefan Lindberg, 19 april 2008, 08:25:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

Förra helgen var vi ute på en liten åktur och hamnade på denna vägen
mitt i Svartedalen mellan Kungälv och Lilla Edet.

Det vore inte bra att köra i diket här ;-)




Krille

Trevligt
Snygg bil också, femcylindrig va?

/K

Stefan Lindberg

Citat från: Krille skrivet 19 april 2008, 10:12:46 AM
Trevligt
Snygg bil också, femcylindrig va?

/K

Tack för det !
Bilen är en fyrcylindrig 2,0E ... dom går lite billigare än dom femcylindriga  ;)

Krille

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 19 april 2008, 12:28:07 PM
Tack för det !
Bilen är en fyrcylindrig 2,0E ... dom går lite billigare än dom femcylindriga  ;)

Sant! Har själv en 1.8S. Tror att S står för Select, men jag skulle vilja tolka det som "Snål"!
Bra bruksbilar är det iallafall

/K

Johan Hansson

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 19 april 2008, 08:25:42 AM
Förra helgen var vi ute på en liten åktur och hamnade på denna vägen
mitt i Svartedalen mellan Kungälv och Lilla Edet.

Det vore inte bra att köra i diket här ;-)





Vacket ställe!
Varkas som det kan bli lite problem att ta sig fram om det blir översvämmning.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Börje


Så fin geometri på en grusväg, och dessutom på en bank över sjön, måste vara för att det är en nedlagd järnväg du hittat! Inga stationshus efter vägen?


Jonas M. Bobjörk

Citat från: Börje skrivet 22 april 2008, 19:32:51 PM
Så fin geometri på en grusväg, och dessutom på en bank över sjön, måste vara för att det är en nedlagd järnväg du hittat! Inga stationshus efter vägen?



Jag tänkte detsamma... men jag hittar ingen på nån karta bland sjöar i det området... inte flygfoton heller...

avenue

Nej, där är ingen gammal järnväg där även om det är lätt att tro så av bilden att dömma. I naturreservatet Svartedalen som bilden är tagen i så är det gott om sjöar samt campande tyskar under sommartid. ;-) Dock inga järnvägar.

Närmaste järnvägarna är Bergslagsbanan ca 1 mil i östlig riktning samt Bohusbanan 1,5 mil åt andra hållet.

Dock så finns det lite järnvägsanknytning till Svartedalen, eller egentligen lite utanför Svartedalen i Spekeröd, Stenungsunds kommun. Där finns idag rester av en gammal arbetsjärnväg som anlades medans man byggde Bohusbanan. Arbetsjärnvägen som var några km lång ledde fram till ett dagbrott. Vad som idag återstår av järnvägen är en grusad gång/cykelbana.

Jonas M. Bobjörk

Lite ovanligt att lägga grusvägar sådär.