Bussdepåer i Stockholm

Startat av David S, 16 april 2008, 19:33:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: David S skrivet 18 april 2008, 21:31:07 PM
Gullmarsplan har också rampplatser. Fast jag vet inte om det finns bussar stationerade just där. Jag tror nog att dom används vid längre raster och uppehåll.

Visst var det GUP för Gullmarsplan, samt GURA för Gullmarsplans ramp?

LinusA

Som sagt har många hållplatser förkortningsnamn, vet ej om det bara är ändhållplatser/avlösningsplatser eller även småhållplatser emellan. Några exempel från Södermalm

SLU = Slussen
BAÄ = Barnängen
NAG = Nackagatan
SKT = Skanstull
SST = Södra Station
SPM = Spårvägsmuseet
TDG = Tengdahlsgatan
LJG = Ljusterögatan
MGV = Malmgårdsvägen
SÖS = Södersjukhuset
TAT = Tanto
HOT = Hornstull
TKG = Torkel Knutssonsgatan (hpl heter nu ngt annat)
ÅÖG = Åsögatan
THG = Tjärhovsgatan (hpl heter Tjärhovsplan)

Det var alla jag kunde komma på just nu.

Ofta läggs även tilläggsnamn efter dessa förkortningar, exv SPMreh som betyder "Spårvägsmuseet mot Reimersholme" och SPMtdg som betyder "Spårvägsmuseet mot Tengdahlsgatan".

Vad som verkligen är av intresse är att många av dessa vedertagna förkortningar även fungerar i SL:s reseplanerare; mycket tidsbesparande (särskilt om man är på mobilen) att bara knappa in att man vill från BAÄ till SÖS (Barnängen till Södersjukhuset). Eftersom detta är exakt definierat mot hållplatser får man inte heller någon mellanfråga om vilken hållaplats man egentligen menar. Prova själva! SL kan inte tillhandahålla någon lista över alla förkortningar (enligt deras kundtjänst).

Nico


Såvitt jag vet så har väl varenda hållplats, stor som liten, en egen förkortning som dock varierar i längd. En del har bara tre bokstäver medan de mera oansenliga har fyra, kanske t.o.m. fem.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 18 april 2008, 22:44:01 PM
Såvitt jag vet så har väl varenda hållplats, stor som liten, en egen förkortning som dock varierar i längd. En del har bara tre bokstäver medan de mera oansenliga har fyra, kanske t.o.m. fem.

I det fd centrala trafikområdet kan det kanske vara så, men jag tror inte att alla stolpar i obygden har det. I alla fall har jag aldrig stött på dem. Förkortningar längre än fyra bokstäver har jag ej heller sett till i SL-land.

Ersa

Citat från: LinusA skrivet 18 april 2008, 22:03:06 PM
Vad som verkligen är av intresse är att många av dessa vedertagna förkortningar även fungerar i SL:s reseplanerare; mycket tidsbesparande (särskilt om man är på mobilen) att bara knappa in att man vill från BAÄ till SÖS (Barnängen till Södersjukhuset). Eftersom detta är exakt definierat mot hållplatser får man inte heller någon mellanfråga om vilken hållaplats man egentligen menar. Prova själva! SL kan inte tillhandahålla någon lista över alla förkortningar (enligt deras kundtjänst).

Intressant. Får mig att tänka på den nummerupplysning jag arbetade på för många herrans år sedan, där man kunde använda vissa SJ-trafikplatssignaturer på sökningar i orter (postadresser) inom det stora 08-området. Antagligen var det därför jag visste att VHE stod för Västerhaninge långt innan jag flyttade från storskogen i norr och innan jag blivit ett dugg tågintresserad.

Ersa

#20
Citat från: Karsten skrivet 18 april 2008, 23:34:27 PM
I det fd centrala trafikområdet kan det kanske vara så, men jag tror inte att alla stolpar i obygden har det. I alla fall har jag aldrig stött på dem. Förkortningar längre än fyra bokstäver har jag ej heller sett till i SL-land.

På Busslinks specar kan det stå "RMO_C", vilket betyder "Rimbo station, hållplats C", men en rad med 4-5 bokstäver i sträck låter inte bekant. Istället förekommer två siffror följt av en bokstav på själva stolparna, iaf på många håll i Norrtälje kommun:


Nico


Sen finns det nog även något för att kunna anges vid t.ex. utbudsrapportering etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

Citat från: Karsten skrivet 18 april 2008, 10:02:41 AM
Varenda hållplats eller station som finns med i specar och turlistor har en förkortning kvar från SL-tiden. De du nämner ovan har sitt ursprung i spårtrafiken (förutom NOBS). Om sedan trafikutövaren väljer att använda förkortningarna på tjänster och specar är en annan sak.

Det är SL som äger hållplatsregistret och förkortningarna på de större hållplatserna. De är vanligen treställiga som ett arv från gamla Stockholms Spårvägars område, och fyrställiga i resten av länet.

Nya större hållplatser ges en förkortning i samråd mellan aktuell entreprenör och SL. Alla hållplatser har namn och varje enskilt stoppställe har ett eget nummer. Endast större hållplatser (i stort sett de som finns med klockslag i tidtabellerna) har en officiell förkortning.

Uppställningsplatser i anslutning till en terminal får ofta ett tillägg till hållplatsnamnet. Entreprenörerna döper själva sina övriga uppställningsplatser och garage.

Sedan finns det behov av interna förk. i många sammanhang, en fyrställig sådan mitt i stan är KXII.

/Ted

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 19 april 2008, 00:02:58 AM
Sedan finns det behov av interna förk. i många sammanhang, en fyrställig sådan mitt i stan är KXII.

Åh, en gåta! :) Betydelse som i "K-12"?

Nico


Typ vid Kalle dussins staty i Kungsan kanske...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 19 april 2008, 00:08:46 AM
Typ vid Kalle dussins staty i Kungsan kanske...  :P

Det var nåt likande jag misstänkte, men vågade inte gissa så långt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XII:s_torg