SV: synpunkter på pendeltågsersättning

Startat av Nico, 05 april 2008, 23:55:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Citat från: Yujin Zhang skrivet 13 april 2008, 11:28:39 AM
Ähum...hört talas om reserver? De flesta garagen hos Busslink har ju minst 2 reserver under dagen (även helger) ifall något som den här (eller sprucken avlösning för det mesta dels) skulle hända.

Nja...egentligen kräver det ingen kommentar överhuvud taget...men reserverna trodde jag var för trafiken man själv kör i första hand o ingen man bara kan kasta ut till höger och vänster när det händer saker på andra bolag.

Men jag undrar ju lite varför du inte sökt, eller redan jobbar på ett av bolagen eller på SL som trafikledare, eller i liknande position, då du ju kan allt om reserver, trafik, ersättningar mm....sök...du borde vara guld värd!!

Leif D

Inte för att jag orkar läsa hela denna tråd allså, men vill ändå skriva följande ......

Rimligen borde alla avtal inom SL-området (och förvisso hos andra LHM också) innehålla någon form av regel att företagets reservresurser omedelbart kan användas av SL:s operativa trafikledningar, för störningsbekämpning. Detta oberoende av var resurserna finns resp var störningarna är belägna.
Alltså upp till operativ trafikledning att bedöma vilka resurser som ska användas och var.  Ersättning för utförd tjänst regleras självklart i efterhand.

Nu kan det ju i praktiken vara så att på vissa garage finns aldrig några reservresurser, främst för att det aldrig finns någon personal att tillsätta sånna tjänster med. Här kan jag ju tänka mej vissa ställen, men säger inget mer om det.

Sedan kan jag ju precis som Uffe här ovan inte annat än förundras över att inte vissa så duktiga, kunniga och kompetenta personer inte jobbar med trafikledning och störningsbekämpning.  Det borde ju vara ett jobb de är som klippt och skuren för !

Själv har jag ju jobbat under några år tidigare med detta, så jag aktar mej för att söka dylikt numera.

Mvh /Leif D
;-)

Ulf Rådeström

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 april 2008, 23:07:53 PM
Det finns ju faktiskt trafikavtal som har inskrivet att en viss reservkapacitet i form av bussar m förare ska finnas tillgängliga, främst för insats inom eget avtalsområde men även på andra håll vid störningar, men hur som helst rör det sig om en begränsad reservkapacitet som ofta måste tas i anspråk av egen TL, i det kommande Ekeröavtalet finns tex ett par ledvagnar under rusningen fm/em att användas i första hand mellan Ekerö o Brommaplan men dessa kan i mån av tillgång även omdisponeras vid behov.

Att ha en ständig reservkapacitet på 30-40 extra bussar spridda på lämpliga depåer för omedelbar insats 7/24 vill huvudmannen knappast betala för, oftast är ju bussarna på fel ställe när de behövs, tex Nynäsbanan där framkörning ska ske från Eriksberg eller Tyresö vid trafikstopp när den befintliga passvagnen i Nynäs inte räcker till

Precis som jag skrev innan...det märks på inläggen om man jobbar med dylika saker eller har lite erfarenhet mer än bara "gnällig resenär".

Bra talat!

JDS

Ansvar, titlar och uniformer verkar vara väldigt viktiga saker här:

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 10 april 2008, 15:44:42 PMvem kallar in en och ställer en till svars som privatperson?
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 april 2008, 11:23:25 AMDet är ju precis som när någon privatperson säger till en privatbilist på ett busstorg i Borås att han inte får köra där....visst...rätt...men han besitter väl ingen polisiär funktion eller myndighet
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 april 2008, 22:27:44 PM
Mja...det märks tydligt att du inte jobbar inom positioner inom den aktuella trafiken, eftersom du står ganska långt ifrån hur det fungerar organisationsmässigt...där är nog problemet är jag rädd för.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 april 2008, 23:38:12 PMPrecis som jag skrev innan...det märks på inläggen om man jobbar med dylika saker eller har lite erfarenhet mer än bara "gnällig resenär".

Ja, jag står nog ganska långt ifrån hur det där fungerar organisationsmässigt...  8)

Jonas Strömblad

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 april 2008, 22:30:15 PM
Men jag undrar ju lite varför du inte sökt, eller redan jobbar på ett av bolagen eller på SL som trafikledare, eller i liknande position, då du ju kan allt om reserver, trafik, ersättningar mm....sök...du borde vara guld värd!!

Kanske kan du hitta svar på den frågan här http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11501.0  :D
/J


Ersa

Citat från: Karsten skrivet 06 april 2008, 12:08:30 PM
Va? Går du om kring i uniformspersedlar på fritiden?

Lustigkurre där! :P  Jag menar jämfört med när man färdas till eller från arbetet (vilket ju kan ske även mitt på dagen under delade pass) och således är iförd full uniform trots att man är oavlönad just då. Vid sådana tillfällen kan man ju rycka in och peka med hela armen om det skulle behövas, vilket är något jag nog aldrig gjort på en ledig dag.