SV: synpunkter på pendeltågsersättning

Startat av Nico, 05 april 2008, 23:55:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 06 april 2008, 15:51:27 PM
Men ibland efterfrågas just en företrädare för kreti och pleti! Förmågan att få folk att lyssna sitter inte i kläderna så mycket som i självförtroendet, kroppsspråket och i någon mån till och med i vad man faktiskt säger.


Och inte minst kunskaper.
Men pratar vi inte om lite olika saker här. Jag har kunnat urskilja tre riktningar i debatten:
1. Anställda vid något av berörda trafikföretag som tar på sig ansvaret för information trots att de för tillfället inte är uniformerade eller har någon annan form av tjänstetecken. Dessa har relevant utbildning för uppgiften.
2. Privatpersoner med ett visst intresse som skulle anlitas på något slags arvodistbasis. Dessa har inte relevant utbildning för uppgiften men kan ändå ha tillräckligt med kunskaper. De skulle i så fall få betalt för sin insats.
3. Privatpersoner som på eget initiativ hjälper till. Dessa har heller inte relevant utbildning för uppgiften men kan ändå göra en viss nytta. De får inte betalt för sin insats.

Och som sagt: av egen erfarenhet vet jag att man kan göra sig trodd och sätta sig i respekt även om man uppträder helt civilklädd bara man talar om vem man är. Jag bar alltid SJ-legitimation på mig när det begav sig. Men det var bara tågpersonal som bad att få se den.
Jag kan tänka mig att resenärer skulle lyssna lika mycket på mig i dag men avstår då jag inte vill att någon bussförare som råkar känna igen mig skall uppfatta det som om jag hade officiellt uppdrag.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Jag uppfattar det mest som att Yujin ursprungligen gnällde lite över att informationen var så dålig och tyckte att han hade kunnat sköta den bättre själv, vilket mycket väl kan vara sant.

Diskussionen om uniformer, "officiella uppdrag", anställningsformer m m är därför ett sidospår i debatten, som inte har så mycket med själva kärnfrågan att göra: Hur ska man göra för att få så bra information som möjligt?

Yujin, om du nu är så bra på det där så får du säkert förr eller senare chansen att bevisa det! Med den rätta kombinationen av kunskaper och åtminstone någon form av social talang så kan man komma hur långt som helst, oavsett hur många tråkiga typer som försöker hindra en...

Ulf Rådeström

Min inställning är att det skulle vara helt uteslutet att folk som kommer förbi och säger sig vara kunniga skulle hoppa in och börja informera på officiell basis.
Hur skulle det se ut? Hur vet man att personen i fråga har rätt utbildning och kunnande för uppgiften?

Det är ju viktigt att man ger rätt information. En bussförare kan kanske inte allt, men en informatör satt vid en plats att för att informera kan inte svamla hur som helst.

Dessutom är det företagets (i det här fallet SL:s) ansikte utåt som man är som informatör. Vid felaktig information anser jag att det slår hårdare mot verksamheten om det kommer från en sådan position än en annan.

Och till Mr Y: Kanske du är rätt man för uppgiften - men det du kan göra är att söka och fråga om lediga tjänster på det här området.
Som du själv säger nosar du ju upp ersättningarna gång efter annan, vilket tyder på att du kan vara snabbt på plats när det behövs.

Dock är det helt fel väg att gå att försöka hoppa in som civilperson, icke anställd av företaget.

Uniform...ja...vad skall man säga...solhatt och shorts?
Visserligen kan man ge lika bra information, men fortfarande - man skall vara företaget ansikte utåt genom uniformen...vilken ABSOLUT inte skall springas omkring i på fritiden - ett helt obegripligt förfarande - åtminstone för mig.

Har man inte råd med egna kläder eller saknar tvättmaskin kan man fråga sig??

JDS

Oj, vad mycket känslor det blir på Buss-snack så fort någon, som inte är anställd på ett bussbolag, börjar tala om att "hjälpa till" med något!

Antingen måste bussföretagen ha extremt stora bekymmer med att utomstående försöker agera i deras namn, eller så har ni som jobbar där så dåligt självförtroende att ni känner att era jobb är i farozonen så fort typ en sextonåring antyder att han kan något...   ::)

Nico


Citat från: JDS skrivet 06 april 2008, 20:53:11 PM
Oj, vad mycket känslor det blir på Buss-snack så fort någon, som inte är anställd på ett bussbolag, börjar tala om att "hjälpa till" med något!

Antingen måste bussföretagen ha extremt stora bekymmer med att utomstående försöker agera i deras namn, eller så har ni som jobbar där så dåligt självförtroende att ni känner att era jobb är i farozonen så fort typ en sextonåring antyder att han kan något...   ::)

Tja, om du väljer att vinkla det så.

Själv ser jag bara på det rent krasst och då är det ju som så att ifall någon (oavsett ålder, bakgrund) oombett agerar i någon annans namn så blir ju ansvarsfrågan väldigt diffus i slutänden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

Citat från: JDS skrivet 06 april 2008, 20:53:11 PM
Oj, vad mycket känslor det blir på Buss-snack så fort någon, som inte är anställd på ett bussbolag, börjar tala om att "hjälpa till" med något!

Antingen måste bussföretagen ha extremt stora bekymmer med att utomstående försöker agera i deras namn, eller så har ni som jobbar där så dåligt självförtroende att ni känner att era jobb är i farozonen så fort typ en sextonåring antyder att han kan något...   ::)

problemet vid såna här situationer är väl mer att det kommer så mycket information från olika håll och avsaknad av information.
så det är inte lätt attfå ihop det från början. Vare sig man är 16 år eller förare med 50 års erfarenhet,

Akuta händelser kan ju ändras också. som exempel att avspärrningarna kanske vidgas och flyttas.

Körde 509 idag vid lunchtid och trots Trafikledare på plats vekar det inte gått bättre än igår.
min personliga åsikt är att det kanske vore bättre att kunna få lokalt förankrade förare och garage att köra än ett specifikt företag.

JDS

#21
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 april 2008, 18:37:02 PM
Min inställning är att det skulle vara helt uteslutet att folk som kommer förbi och säger sig vara kunniga skulle hoppa in och börja informera på officiell basis.
Hur skulle det se ut? Hur vet man att personen i fråga har rätt utbildning och kunnande för uppgiften?

Tja, hur vet man det när det gäller någon som jobbar på företaget? Som jag har visat ovan, så bryr sig trafikanterna inte om sådant, uppenbarligen inte trafikföretagen heller (vad ska de göra, ringa efter ordningsvakter eller) så det är väl mest ni på Buss-snack som bryr er...

Citat från: NicoSjälv ser jag bara på det rent krasst och då är det ju som så att ifall någon (oavsett ålder, bakgrund) oombett agerar i någon annans namn så blir ju ansvarsfrågan väldigt diffus i slutänden.

Äh, det där är inget att bekymra sig för. Om Berra i Blackan kan informera så kan Yujin också det. Risken att något bussbolag skulle åka på skadestånd går mot noll. Fast jag hävdar inte att Yujin borde slösa sin fritid på sånt där, jag tycker bara att ni tar i när ni försöker knäppa honom på näsan bara för att han nämner ämnet...  ;D

Nico

#22

Citat från: JDS skrivet 06 april 2008, 21:10:23 PMÄh, det där är inget att bekymra sig för. Om Berra i Blackan kan informera så kan Yujin också det. Risken att något bussbolag skulle åka på skadestånd går mot noll. Fast jag hävdar inte att Yujin borde slösa sin fritid på sånt där, jag tycker bara att ni tar i när ni försöker knäppa honom på näsan bara för att han nämner ämnet...  ;D

Uppenbarligen bekymrar det ju inte dig i alla fall. Frågan om vem som tar ansvaret kvarstår dock. Att kallt kalkylera med att t.ex. ett skadestånd inte kan utdömas är väl en sak som är upp till var och en att avgöra om man är beredd... för som det påpekats så åker nog inte bussbolaget på det i så fall, men däremot kanske istället den civilperson som på egen hand tagit på sig ansvaret att informera. I övrigt har knappast någon knäppt Yujin på näsan utan det enda som gjorts är väl i princip att man påpekat att det är en skillnad på att vilja och att få samt även bara påpekat hur det rent generellt fungerar i verkligheten vid vissa företeelser.

Ditt eget tidigare exempel handlade om ett dussin personer, men jag funderar fortfarande över vilken eventuell respons du skulle få om du, iförd enbart solhatt och shorts eller vad de nu var, om du behövde försöka att informera uppåt 400-500 smågriniga människor på en gång på ett begränsat utrymme?! Personligen tror jag i alla fall inte att du skulle få något större gehör.  ::)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 06 april 2008, 21:20:54 PM
Ditt eget tidigare exempel handlade om ett dussin personer, men jag funderar fortfarande över vilken eventuell respons du skulle få om du, iförd enbart solhatt och shorts eller vad de nu var, om du behövde försöka att informera uppåt 400-500 smågriniga människor på en gång på ett begränsat utrymme?! Personligen tror jag i alla fall inte att du skulle få något större gehör.  ::)

Vart vill du komma? Tänk kundorientering, så blir allt genast mycket klarare. De som lyssnar på rätt person kommer fram lättare...

Cero

Det är väl relativt självklart att ingen kan gå in och agera officiell informatör för ett trafikbolag. Antingen är man anställd eller inhyrd och agerar då på formell basis eller också är man det inte och då kan man inte ta på sig en roll som man inte har. Det är att jämföra med om någon aldrig så behörig kliver in hos Volvo och börjar sälja bilar, hos sjukan och leker läkare eller varför inte leker statsminister. Det funkar inte och frågan är om det t.o.m. är möjligt att ställa personen ifråga till svars för agerandet.

Däremot tycker jag att SL:s informatörer och av dem upphandlade spärrexpeditörer, bussförare, etc, inte alltid håller måttet när det gäller att veta och kunna informera om resvägar, byten, etc. Bussförare brukar fixa "sina" linjer men inte alltid de i närområdet och speciellt inte om de körs av annan entreprenör. Övriga känns ofta relativt luftlandsatta. Ibland kan de inte mer än vad som står på hållplatsstolpen de håller sig i och många gånger kan man som trafikant få mer och bättre information genom en mobil snabbsurf på sl.se eventuellt kombinerat med någon lokal blaska. Om man dessutom har lokalkännedom och lite allmänt intresse för hur man tar sig fram har man ganska fort en bättre och mer heltäckande bild än SL-folket både om förhållandena och hur man kommer vidare.

Jag håller med JDS om att det kunde vara en poäng att låta ersättningstrafik skötas av en part som har lokal kännedom om förhållandena. Stockholmsområdet är trots allt stort och det är inte rimligt att kräva att alla kan allt om hur det ser ut på "fel" sida om stan.

Nico

#25

Citat från: JDS skrivet 06 april 2008, 21:30:58 PM
Vart vill du komma? Tänk kundorientering, så blir allt genast mycket klarare. De som lyssnar på rätt person kommer fram lättare...

Tja, vart vill du komma själv? Är det en officiell representant (eller i alla fall någon som är knuten till trafiken på något vis) så kan man ha en möjlighet till ansvarsutkrävning ifall något går snett. Är det bara vem som helst som informerat osv. så kan det faktiskt gå illa och vem ska i övrigt uttala sig om vilken person som är rätt att lyssna till och vem som är fel? Det normala är väl att försöka att hitta någon trafikpersonal eller motsvarande officiell representant i alla fall. Det är heller knappast kundorientering att kanske råka ge kunderna fel information (även om man som entusiast vill aldrig så väl) och som redan påpekats tidigare så är det ändå troligare att det är den officiella trafikpersonalen som har tillgång till den färskaste informationen.

Då trafikföretagen inte heller är myndigheter så går det visserligen inte att åberopa att en entusiast gjort sig skyldig till s.k. föregivande av allmän ställning (vilket ju då är ett brott i enlighet med BrB 17:15), men i för folk i gemen så likställer man nog gärna t.ex. en trafikledares roll med myndighetsutövning och missuppfattar man en entusiasts deltagande så kan det uppstå problem. I slutänden hamnar vi fortfarande kring frågan du hela tiden undviker och det är vem som ska bära ansvaret? Entusiasten som oombedd deltar i all välmening, men som kanske ändå ger en felaktig information eller den officielle representanten som inte ens har en aning om att felaktig och kanske obsolet information sprids av någon utomstående?

I övrigt kan jag däremot hålla med om att ersättningstrafik borde vara mera lokalt förankrad.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

blubb

Citat från: JDS skrivet 06 april 2008, 15:51:27 PM
Men ibland efterfrågas just en företrädare för kreti och pleti! Förmågan att få folk att lyssna sitter inte i kläderna så mycket som i självförtroendet, kroppsspråket och i någon mån till och med i vad man faktiskt säger.

Det är inte alldeles ovanligt att det inom t ex en hierarkisk organisation växer fram inofficiella ledare som utan, eller till och med mot, order tar kommandot i besvärliga situationer. Detta visar att människan är benägen att ta hänsyn inte bara till formell kompetens utan även till faktisk sådan. Och om det inte ens finns någon officiell person på plats att lyssna på så är ju konkurrensen obefintlig, så då är det väl bara att informera på!

Vid en trafikstörning i T-banan bevittnade jag en gång att en lokal A-lagare gav utmärkt information om gångvägar i närområdet, medan spärrvakten försiktigtvis svamlade något om att ersättningsbussar var beställda. Trafikanterna verkade måttligt imponerade av "SL:s" information och många tog tacksamt till sig av alkisens tips. Naturligtvis fanns det också några som vägrade tro (eller till och med lyssna) på honom och ställde sig i snålblåsten vid busshållplatsen, men de fick väl helt enkelt skylla sig själva...  8)

Jag håller med Nico mfl om att civilister ska hålla sig borta från att dirigera bussar. De har ingen kunskap om hur det funkar, oavsett om de spenderar mer tid i bussarna är bussföraren själv. Att de sen inte heller har samma tillgång till information som de inblande gör bara skadan värre. Skillnaden mellan att en civilist och i detta exemepel en A-lagarna hjälpt till är att A-lagarnen inte utger sig för att vara en representant för SL utan en vanlig snubbe som kanske fått i sig för många pilsner. Samtidigt som Yujin i sin roll som civilist mantlar rollen som en SL-informatör med alla de befogenhter som de har och börjar styra och ställa som om han var det högsta eller näst högsta hönset på platsen. Efter ett tag inser Kalle Kula att denna wannabe SL-informatör inte är mer än en tok, kommer han också att börja styra och ställa vilket kommer att ge kaoset där ytterligare en dimension. Så kontentan är att civilister ska följa de order som utdelas av personer som VET vad det handlar om inte TROR sig veta vad det handlar om!

JDS

#27
Citat från: Nico skrivet 06 april 2008, 21:43:04 PMI slutänden hamnar vi fortfarande kring frågan du hela tiden undviker och det är vem som ska bära ansvaret?

Ingen? Det ligger i sakens natur att man inte kan försäkra sig mot allt. "Ansvarsfrågor" ligger stadigt på tre i topp-listan över dåliga bortförklaringar till varför allting är omöjligt i kollektivtrafiken...

Observera att jag inte på något sätt försöker propagera för den här sortens information, jag försöker bara i all välmening påpeka för er, att förutom att problemet inte existerar, så skulle ni inte kunna göra något åt det om det fanns!

Citat från: blubbSå kontentan är att civilister ska följa de order som utdelas av personer som VET vad det handlar om inte TROR sig veta vad det handlar om!

Ni tänker så bakvänt allihop. Hur skulle du göra om du själv vore civilist, och fick välja mellan osäkra uttalanden från en kille i SJ-uniform och detaljerade vägvisningar från ortens byfåne?

blubb

Citat från: JDS skrivet 06 april 2008, 21:52:24 PM
Ingen? Det ligger i sakens natur att man inte kan försäkra sig mot allt.

Observera att jag inte på något sätt försöker propagera för den här sortens information, jag försöker bara i all välmening påpeka för er, att förutom att problemet inte existerar, så skulle ni inte kunna göra något åt det om det fanns!

Ni tänker så bakvänt allihop. Hur skulle du göra om du själv vore civilist, och fick välja mellan osäkra uttalanden från en kille i SJ-uniform och detaljerade vägvisningar från ortens byfåne?

Det är en stor by då! men vad är det som säger att byfånen har rätt? med lite sunt bondförnuft i sånna här situationer kan man komma långt med.

Nico


Citat från: JDS skrivet 06 april 2008, 21:52:24 PM
Ingen? Det ligger i sakens natur att man inte kan försäkra sig mot allt.

Observera att jag inte på något sätt försöker propagera för den här sortens information, jag försöker bara i all välmening påpeka för er, att förutom att problemet inte existerar, så skulle ni inte kunna göra något åt det om det fanns!

Ni tänker så bakvänt allihop. Hur skulle du göra om du själv vore civilist, och fick välja mellan osäkra uttalanden från en kille i SJ-uniform och detaljerade vägvisningar från ortens byfåne?

Ingen har väl heller talat om att försäkra sig om allt. Nu börjar jag faktiskt undra om du inte leker 'troll' ikväll?

Visst kan ingen göra något åt problemet om det uppstår. Det vi har kommenterat är att den privatperson som känner sig manad att delta kanske ändå bör avstå då det faktiskt inte är säkert (även om man är en 110 % entusiast) att man själv har rätt och att om man har otur kanske mera stjälper än hjälper.

Blubb har i övrigt redan kommenterat det bra, men jag kan inte låta bli... vem avgör (om man inte på förhand vet att så är fallet) att killen i SJ-uniform är osäker och att byfånen är den bästa informationskällan? Du försöker i övrigt att beslå oss med att tänka bakvänt, men vad är det som säger att du istället inte gör det själv?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman