SV: synpunkter på pendeltågsersättning

Startat av Nico, 05 april 2008, 23:55:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 april 2008, 08:26:57 AM
Hur menar du då "skrik"?
Är det bara för att man har en åsikt som alla andra eller vad ville du få fram i ditt inlägg?

Intressant är att notera att jag träffade Philas personligen igår ute i Ulriksdal som hade hoppat in och körde lite själv, dock utan något övergripande ansvar och fick intrycket av honom att ersättningen verkar fungera helt okej.

Som  vanligt märker man en klar och tydlig skillnad i inläggen mellan de personer som arbetar inom trafiken och dessutom vet lite om det, och de som inte arbetar inom dessa saker, utan ser det mer ur trafikantsynpunkt, vilket ofta går på tvärs emot verkligheten.

Nu var det ju så att det inte var jag som tolkade ditt inlägg som skrik, jag svarade bara på Nicos fråga till JDS om vad som kunde uppfattas som skrik. Jag uppfattade det nämligen som väldigt "hårt" skrivet, nästan så man undrar om du har något emot Yujin. Troligtvis är så inte fallet..

I övrigt tycker jag att trafikföretagen borde se saker och ting mer ur trafikantsynpunkt, det är ju trots allt de som vi kör för.   

Nico


Citat från: Karsten skrivet 07 april 2008, 11:22:48 AM
Nu var det ju så att det inte var jag som tolkade ditt inlägg som skrik, jag svarade bara på Nicos fråga till JDS om vad som kunde uppfattas som skrik. Jag uppfattade det nämligen som väldigt "hårt" skrivet, nästan så man undrar om du har något emot Yujin. Troligtvis är så inte fallet..

I övrigt tycker jag att trafikföretagen borde se saker och ting mer ur trafikantsynpunkt, det är ju trots allt de som vi kör för.   

Tja, allt beror ju på hur man ser på det hela. Det här är visserligen helt OT, men normalt 'skriker' man väl på nätet när man använder sig av enbart versaler? Att däremot kanske ha en lite spetsigare ton är knappast att skrika utan tolkas det på det viset så känns det mera som att vissa snarare väljer att avsiktligt misstolka somligt. I alla fall är det så jag ser det, därav min undran över vad JDS menade.

Sen undrar jag även lite varför så många verkar vilja vinkla till det så att det verkar som om att representanter för trafikföretagen inte ser saker ur trafikantperspektiv? De flesta av oss försöker nog faktiskt att se saker ur just ett trafikantperspektiv och det är även därför man framhåller att det troligen (sammantaget) går att få mera adekvat information via officiella representanter. Ingen har väl heller något emot Yujin som person utan det som diskussionen mera handlar om är i så fall vem som ska vara primär informationskälla.

'Glada amatörer' är visserligen alltid välkomna, men man bör kanske betänka att även en aldrig så påläst 'glad amatör' kan, i all välmening, även ställa till med saker som kan få följder. Tumregeln bör nog ändå vara att man avböjer eventuell hjälp om man inte kan kontrollera den på samma gång och oombedda insatser nog bör stävjas. Det handlar fortfarande om att göra en yrkesmässig insats och inte om att roa sig en stund tills man tröttnar och vill gå hem.

Jämför med att det nu exempelvis ifrågasattes varför vissa bussar tydligen gick direkt istället för att stanna vid samtliga stationer. Hade exempelvis någon självutsedd informatör börjat ge motstridig information här så kunde det ha lett till problem för åtminstone initialt (kom som sagt förbi med en av de första 509:orna efter stoppet) så var folk ganska griniga. Visserligen tror den 'glade amatören' kanske att han hjälper till, men har man inte en bra helhetsöversikt så kan även en i sak korrekt information ändå totalt sett kanske vara felaktig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert Brink

Fast för resenärernas bästa, borde det garage som ligger närmast vara aktuellt att ligga överst på listan, i detta fall Råsta! Måste väl ändå vara bättre att få tag på bussar snabbt, än att tjafsa om pengar? Kör inte SL för kunderna...?
Prestige som att man inte anlitar en konkurent hör väl inte hemma här, utan i sandlådan! Och det gäller alla bolag, inte bara Swebus! Minns ett stopp mellan Ulriksdal och Karlberg pga påkörning i höstas, satt själv och körde på Råsta den em och slutade vid 18:30 när stoppet började!
Jag hade kunnat vara bland dom första i Ulriksdal och lastat med min ledvagn, tillsammans med andra Råsta vagnar, är ju några ingående vagnar då...
Men tro inte Swebus ringde närmsta garage, utan man skickar sina vagnar från Botkyrka, Bromma mfl depåer, tog ett bra tag innan första buss kom, och även denna gång körde flera utav dom fel dessutom.

//R

Niclas Wennerlid

Nu är det tyvärr så att Swebus och Busslink inte är överens om priset för att Busslink ska köra åt Swebus vilket gör att Swebus väljer andra entrepenörer för ersättningstrafiken.
Tråkigt för trafikanterna men verklighet i affärsuppgörelser.

//Niclas

Karsten

Citat från: Niclas Andersson skrivet 07 april 2008, 13:45:11 PM
Nu är det tyvärr så att Swebus och Busslink inte är överens om priset för att Busslink ska köra åt Swebus vilket gör att Swebus väljer andra entrepenörer för ersättningstrafiken.
Tråkigt för trafikanterna men verklighet i affärsuppgörelser.

//Niclas

Verkligen tråkigt! Tvärtom brukar ju funka bra, jag har för Swebus räkning varit ute och kört på två tunnelbaneersättningar den senaste tiden.

Ulf Rådeström

Citat från: Nico skrivet 07 april 2008, 11:48:40 AM
Tja, allt beror ju på hur man ser på det hela. Det här är visserligen helt OT, men normalt 'skriker' man väl på nätet när man använder sig av enbart versaler? Att däremot kanske ha en lite spetsigare ton är knappast att skrika utan tolkas det på det viset så känns det mera som att vissa snarare väljer att avsiktligt misstolka somligt. I alla fall är det så jag ser det, därav min undran över vad JDS menade.

Sen undrar jag även lite varför så många verkar vilja vinkla till det så att det verkar som om att representanter för trafikföretagen inte ser saker ur trafikantperspektiv? De flesta av oss försöker nog faktiskt att se saker ur just ett trafikantperspektiv och det är även därför man framhåller att det troligen (sammantaget) går att få mera adekvat information via officiella representanter. Ingen har väl heller något emot Yujin som person utan det som diskussionen mera handlar om är i så fall vem som ska vara primär informationskälla.

'Glada amatörer' är visserligen alltid välkomna, men man bör kanske betänka att även en aldrig så påläst 'glad amatör' kan, i all välmening, även ställa till med saker som kan få följder. Tumregeln bör nog ändå vara att man avböjer eventuell hjälp om man inte kan kontrollera den på samma gång och oombedda insatser nog bör stävjas. Det handlar fortfarande om att göra en yrkesmässig insats och inte om att roa sig en stund tills man tröttnar och vill gå hem.

Jämför med att det nu exempelvis ifrågasattes varför vissa bussar tydligen gick direkt istället för att stanna vid samtliga stationer. Hade exempelvis någon självutsedd informatör börjat ge motstridig information här så kunde det ha lett till problem för åtminstone initialt (kom som sagt förbi med en av de första 509:orna efter stoppet) så var folk ganska griniga. Visserligen tror den 'glade amatören' kanske att han hjälper till, men har man inte en bra helhetsöversikt så kan även en i sak korrekt information ändå totalt sett kanske vara felaktig.


Mycket bra skrivet!
Jag har heller inget emot J. personligen, men precis som Nico skrev kan ju "glada amatörer" ställa till ganska mycket oreda om det vill sig illa.

Många resenärer har ju inget annat att göra än att ringa och klaga, ibland i onödan, och ställa olika människor till svars....skall man då börja ställa privatpersoner till svars som hoppat in och börjat informera ev. felaktigt?

Visst...det kan säkert bli rätt i informationen också, men som informatör har man ett ansvar, och blir säkert inkallad om man ger felaktig information - vem kallar in en och ställer en till svars som privatperson?

Ang. närmaste garage tycker jag det är snack faktiskt...Stockholm är inte större geografiskt än att det säkerligen inte tar mer tid för en buss i Råsta och köra till Ulriksdal än en buss från Botkyrka...allt handlar ju om personaltillgång. Ingående vagnar betyder inge automatiskt att förarna har en skyldighet att jobba över - eller?

Jonas Strömblad

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 10 april 2008, 15:44:42 PM
Ang. närmaste garage tycker jag det är snack faktiskt...Stockholm är inte större geografiskt än att det säkerligen inte tar mer tid för en buss i Råsta och köra till Ulriksdal än en buss från Botkyrka...allt handlar ju om personaltillgång. Ingående vagnar betyder inge automatiskt att förarna har en skyldighet att jobba över - eller?

Vet du var Råsta respektive Botkyrka ligger Uffe?  ;)
En förare i Botkyrka har väl knappast större skyldighet att jobba över än vad en Sköldpadda i Råsta har? Så nog 17 är chansen större att det går fortare för Råsta att skaka fram ersättningsbussar till Ulriksdal än vad det gör för Botkyrka. Kommer dessutom bussen från Botkyrka handlar det om en framkörning på drygt 25 km istället för 1 km.
Att både trafikledning och förare i Råsta dessutom har större lokal kännedom i trakten än sina polare hos Swebus i Botkyrka är ju ingen nackdel.
/J

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 07 april 2008, 00:38:53 AM
Oavsett vad ni alla tycker om Yujin som informatör så måste ni ju hålla med om att ersättningstrafiken överlag blivit mer kaosartad sedan Pihlas slutade.

Medhåll på den punkten. Det är tråkigt när svårersättliga yrkesmänniskor inte får en bra upptränad efterträdare.

JDS

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 10 april 2008, 15:44:42 PM
Många resenärer har ju inget annat att göra än att ringa och klaga, ibland i onödan, och ställa olika människor till svars....skall man då börja ställa privatpersoner till svars som hoppat in och börjat informera ev. felaktigt?

Visst...det kan säkert bli rätt i informationen också, men som informatör har man ett ansvar, och blir säkert inkallad om man ger felaktig information - vem kallar in en och ställer en till svars som privatperson?

Ingen. För sjuttonde gången, tänk inte ansvarsfrågor när det inte finns någon ansvarig...

JDS

Citat från: Verspieder skrivet 12 april 2008, 12:02:08 PM
Medhåll på den punkten. Det är tråkigt när svårersättliga yrkesmänniskor inte får en bra upptränad efterträdare.

Det är väl i själva verket en ganska liten sannolikhet att man någonsin mer hittar en människa som har lust att vara typ dyngetruntjour för all ersättningstrafik i hela länet. Strängt taget får man nog säga att människor och företag i SL-land har varit bortskämda med att ha en sådan "ersättningsgeneral".

Överhuvudtaget så riskerar många ännu pålitliga system i samhället att falla sönder i takt med att allt fler människor upptäcker att de inte har någon skyldighet att vara alla till lags jämt och ständigt. Tyvärr drabbas kollektivtrafiken särskilt hårt av detta då den består av en massa intimt sammanhängande delsystem, som vart och ett är mer eller mindre beroende av enstaka eldsjälar. Svårt bidragande till fenomenet är utvecklingen mot att pengar är det enda som är värt något, även om man redan har tillräckligt av dem. En arbetsmarknadspolitik som går ut på att det är viktigare att folk jobbar än att de gör det bra utgör också ett potentiellt hot mot en god kollektivtrafik. Jag förutspår att kollektivtrafiken kommer att bli riktigt dålig om inte något drastiskt snart händer med ekonomin och människors sätt att betrakta sig själva...

Ulf Rådeström

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 10 april 2008, 18:26:05 PM
Vet du var Råsta respektive Botkyrka ligger Uffe?  ;)
En förare i Botkyrka har väl knappast större skyldighet att jobba över än vad en Sköldpadda i Råsta har? Så nog 17 är chansen större att det går fortare för Råsta att skaka fram ersättningsbussar till Ulriksdal än vad det gör för Botkyrka. Kommer dessutom bussen från Botkyrka handlar det om en framkörning på drygt 25 km istället för 1 km.
Att både trafikledning och förare i Råsta dessutom har större lokal kännedom i trakten än sina polare hos Swebus i Botkyrka är ju ingen nackdel.
/J

Jag menade mer att det inte behöver ta kortare tid för Råsta att få ut vagnar än för Botkyrka...allt handlar ju om personaltillgång. Får man tag på personal snabbare i Botkyrka kan dom vara där snabbare, än om Råsta inte fått tag på dessa...eller hur?

Nä...området som ligger närmast skall inte automatiskt stå först i tur, eftersom man inte har någon vagnpark eller förarkår som står och väntar bara på att nånting skall braka ihop nånstans.

Ulf Rådeström

Citat från: JDS skrivet 12 april 2008, 23:17:17 PM
Ingen. För sjuttonde gången, tänk inte ansvarsfrågor när det inte finns någon ansvarig...

Men för artonde gången...vad var det för ett dumt inlägg?
Det finns alltid ansvarspositioner i sådana här fall.
Philas har ju sagts som exempel ett flertal gånger i den här tråden. Han har ju, eller den som efterträtt honom idag ett ansvar för att det fungerar.

Till sin hjälp har han ett antal bussar, informatörer etc som han måste ha koll på.
Då kan han väl inte ha koll på en hög privatpersoner som kommer där och leker?

Det är ju precis som när någon privatperson säger till en privatbilist på ett busstorg i Borås att han inte får köra där....visst...rätt...men han besitter väl ingen polisiär funktion eller myndighet som känner till alla tillstånd som kanske utfärdats?

Yujin Zhang

CitatNä...området som ligger närmast skall inte automatiskt stå först i tur, eftersom man inte har någon vagnpark eller förarkår som står och väntar bara på att nånting skall braka ihop nånstans.

Ähum...hört talas om reserver? De flesta garagen hos Busslink har ju minst 2 reserver under dagen (även helger) ifall något som den här (eller sprucken avlösning för det mesta dels) skulle hända.

JDS

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 april 2008, 11:23:25 AM
Till sin hjälp har han ett antal bussar, informatörer etc som han måste ha koll på.
Då kan han väl inte ha koll på en hög privatpersoner som kommer där och leker?

Det är ju precis som när någon privatperson säger till en privatbilist på ett busstorg i Borås att han inte får köra där....visst...rätt...men han besitter väl ingen polisiär funktion eller myndighet som känner till alla tillstånd som kanske utfärdats?

Nej, just det! Vad är problemet?  :)

Ulf Rådeström

Citat från: JDS skrivet 13 april 2008, 11:44:25 AM
Nej, just det! Vad är problemet?  :)

Mja...det märks tydligt att du inte jobbar inom positioner inom den aktuella trafiken, eftersom du står ganska långt ifrån hur det fungerar organisationsmässigt...där är nog problemet är jag rädd för.

Jag är helt övertygad om att man ser det ut trafikanternas bästa, även om många tycks vinkla det till att om det inte står en buss redan på plats när första pendeltåget pajjar, så är det fel i organisationen...?