SV: synpunkter på pendeltågsersättning

Startat av Nico, 05 april 2008, 23:55:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Yujin Zhang skrivet 05 april 2008, 23:21:09 PM


Trevliga bilder även om 5785 inte såg att ut må så bra. Att det var svart med folk på sina ställen märkte jag själv (körde lite 509 å 540 ikväll) lite abrupt. Tydligen hade Swebus information till RTL Busslink tydligen varit ganska bristfällig vilket påverkade även oss övriga. Först lät det nämligen som om pendeln gick, men inte stannade i Sollentuna C och det var först efter att flera av oss Råstaförare hittade vilsna Swebusar inne på t.ex. Bagartorpsringen och informerade om det som RTL lyckades få tag i någon ansvarig hos Swebus och därmed reda på att pendeln faktiskt vände i Rotebro respektive Ulriksdal. Verkar inte som om Swebus trafikledning hade en helt lyckad afton. Ingen yttre trafikledare verkar heller ha varit på plats i Ulriksdal. Om det fanns någon i Rotebro känner jag inte till.


Citat från: Yujin Zhang skrivet 05 april 2008, 23:21:09 PMDet som saknades idag var införmatörer ute på fältet och jag har fullt förståelse för SL och entreprenörerna då det är helg och helt oplannerad. Men de borde nyttja folk som jag som mer än gärna vill ställa upp och informera om läget vid t.ex. Ulriksdal idag. Tråkigt bara att SL saknar intresse för det... :-[

Öh... visst är det bra med entusiaster, men frågan är i så fall hur det egentligen skulle gå till rent praktiskt? Visst kan man plocka in vem som helst, men hur mycket legitimitet och trovärdighet skulle en civilklädd yngling egentligen ha i allmänhetens ögon i ett fall som detta? Visst är tanken god, men lite handlar det även om att ha personer som har ett visst organisatoriskt ansvar och även där skulle det nog brista om man bara bad X antal entusiaster att försöka att hänvisa folk hit eller dit.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Yujin Zhang

#1
CitatTrevliga bilder även om 5785 inte såg att ut må så bra. Att det var svart med folk på sina ställen märkte jag själv (körde lite 509 å 540 ikväll) lite abrupt. Tydligen hade Swebus information till RTL Busslink tydligen varit ganska bristfällig vilket påverkade även oss övriga. Först lät det nämligen som om pendeln gick, men inte stannade i Sollentuna C och det var först efter att flera av oss Råstaförare hittade vilsna Swebusar inne på t.ex. Bagartorpsringen och informerade om det som RTL lyckades få tag i någon ansvarig hos Swebus och därmed reda på att pendeln faktiskt vände i Rotebro respektive Ulriksdal. Verkar inte som om Swebus trafikledning hade en helt lyckad afton. Ingen yttre trafikledare verkar heller ha varit på plats i Ulriksdal. Om det fanns någon i Rotebro känner jag inte till.
Tack!
Utan att gå in för mycket på det vill jag påpeka att i såna här situationer skulle Busslinks modell, med alla TO i en enda byggnad (rum för den delen), fungera bättre än Swebus, eftersom man har bättre koll på vagnar i övriga TO än bara den du har hand om (tycker jag iaf).


CitatVisst är tanken god, men lite handlar det även om att ha personer som har ett visst organisatoriskt ansvar och även där skulle det nog brista om man bara bad X antal entusiaster att försöka att hänvisa folk hit eller dit.
Ge mig en chans så får ni se!  :)

Nico


Nja, som jag skrev så är tanken god men knappast genomförbar i praktiken. Menar inget ont, men om man ibland knappt kan styra/informera folk iklädd t.ex. en knallgul jacka som det trafikledning på så tror jag knappast att allmänheten skulle bry sig så mycket om vad t.ex. en gymnasiegrabb i civila kläder står och försöker att hojta ut. Sen må man som entusiast vara hur kunnig som helst, men det är inte kunskapen i sig som är viktig här utan möjligheten att nå ut med sagda kunskap.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico


Citat från: Yujin Zhang skrivet 05 april 2008, 23:59:20 PMUtan att gå in för mycket på det vill jag påpeka att i såna här situationer skulle Busslinks modell, med alla TO i en enda byggnad (rum för den delen), fungera bättre än Swebus, eftersom man har bättre koll på vagnar i övriga TO än bara den du har hand om (tycker jag iaf).

En sak som jag i alla fall märkte då jag guidade iväg några vagnar åt rätt håll var att många inte hade en aning om var de var. Visst måste man kanske skicka det man har, men om TO Södertälje skickar upp vagnar med förare som inte är hemtama så gäller det även att det finns en yttre trafikledning som är bekant med området.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Jag blev personligen tillfrågad av Swebus ersättningsgeneral att komma och köra. Dock fanns det som vanligt ingen som kunde ta mina ordinariekörningar på 422, så det blev ingen insats alls från 400-land. Trafikledaren hade ingen lust att ställa trafik när han med stor möda lyckats täcka de 40 tjänster som lämnats obesatta på torsdagen, fullt förståeligt. :-X

Dan Henriksson

Citat från: Yujin Zhang skrivet 05 april 2008, 23:21:09 PM
...18:52. Dagens största skämt. 5928 på ersättningen! Bromma har ju Citaro-led...man kan verkligen undra varför man inte tog en ledvagn...

...19:02. Någon ointelligent i Swebus trafikledning (troligen Botkyrka då 6073 tillhör Botkyrka) har gett 6073 ordern att köra direkt till Märsta (inte ens via Upplands Väsby). Snacka om lokalkännedom kunskap... Ca 20 personer av 150 gick på direktbussen...

...Det som saknades idag var införmatörer ute på fältet och jag har fullt förståelse för SL och entreprenörerna då det är helg och helt oplannerad. Men de borde nyttja folk som jag som mer än gärna vill ställa upp och informera om läget vid t.ex. Ulriksdal idag. Tråkigt bara att SL saknar intresse för det... :-[

Jag tror inte man ska vara så snar att döma vid såna här situationer, de flesta inblandade försöker nog lösa det så gott det går. Att det kommer en buss av "fel" typ, kan bero på att en förare som ska köra in sin vagn vid slutet av tjänsten åtar sig att köra något varv på ersättningstrafiken. Då får man se det som en bonus och inte ett stort skämt, det blir en buss extra som kan erbjuda platser. Och vad gäller förmodat ointelligent trafikledare: SL:s hemsida angav, om jag inte minns fel, att det skulle gå direktbussar till Märsta. Trafikledaren har i så fall agerat utifrån riktlinjer från uppdragsgivaren SL.

Sedan är jag nog inne på Nicos linje, det skulle vara svårt för helt eller delvis ouniformerad personal att bli respekterad av trafikanterna. Som informatör har du också ett formellt ansvar gentemot trafikanterna och SL, liksom SL/entreprenören har gentemot dig. Går något fel kan ingen urskulda sig med att du bara är en frivillig entusiast, det skulle t.ex. kunna bli fråga om ersättnings-/skadeståndsbelopp och vem ska då stå för det? Jag tänker mig fall alltifrån något så trivialt som att du råkar svara fel på en trafikants fråga till något allvarligt, som att du råkar ut för misshandel. När störningar inträffar har man förmodligen fullt upp med att få tag på bussar och förare, jag tror inte det finns tid att ringa runt till ett gäng entusiaster/privatpersoner som kanske kan ställa upp. Om de har tid, om de bor/befinner sig på lämplig ort, om de har de rätta kunskaperna för det aktuella uppdraget, osv osv. Jag tror risken är stor att ett system med frivilliga/privatpersoner stupar på bristen på kontinuitet. Antalet personer som vill ställa upp kan nog variera väldigt mycket, liksom graden av kunnighet och lämplighet. Tanken är god och det är lovvärt vilja erbjuda sina tjänster, men jag tror det är svårt att organisera/genomföra.

Tack ändå, för trevligt bildreportage!  :)

/Danne

Ersa

Natruligtvis krävs en anställning, full uniform (gärna refelexväst med SL-loggan samt texten "Informatör") samt bärbar "PC-radio" för snabb tvåvägskontakt med RTL för att kunna vara just störningsinformatör. Men då krävs det att SL anställer och utbildar folk till dylika tjänster. Men om det är praktiskt möjligt med sådana tjänster vet jag inte.

Inte ens i lilla Umeå (där det är lite alla-känner-alla-stämmning och de flesta vanligtvis känner igen ansiktena på förarna) lyckas jag knappt få några resenärer att lyssna på mig vid mindre trafikomläggningar en ledig dag då jag inte har hela uniformen på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 06 april 2008, 11:37:11 AM
Natruligtvis krävs en anställning, full uniform (gärna refelexväst med SL-loggan samt texten "Informatör") samt bärbar "PC-radio" för snabb tvåvägskontakt med RTL för att kunna vara just störningsinformatör. Men då krävs det att SL anställer och utbildar folk till dylika tjänster. Men om det är praktiskt möjligt med sådana tjänster vet jag inte.

Inte ens i lilla Umeå (där det är lite alla-känner-alla-stämmning och de flesta vanligtvis känner igen ansiktena på förarna) lyckas jag knappt få några resenärer att lyssna på mig vid mindre trafikomläggningar en ledig dag då jag inte har hela uniformen på.

Från min erfarenhet av att hoppa in som trafiksamordnare/stationsvärd/kundvägledare/fordonsplanerare etc vid trafikstörningar under min tid vid SJ kan jag säga att det går att få förtroende även om man inte är uniformerad. Naturligtvis skall man normalt ha uniform eller åtminstone reflexväst på sig, men ibland kan man ju råka trilla på en trafikstörning när man är ledig men råkar ha tid över att hjälpa till. Eftersom jag hade kompetensen att göra detta jobb så tycker jag inte att det skulle hindra mig att göra en insats därför att jag inte råkade ha någon form av tjänstetecken med mig. Den som inte ville tro på mig slapp. De flesta var dock tacksamma att någon tog initiativet. Ett grundläggande krav är dock att man är anställd vid något av de involverade trafikföretagen. Sedan jag slutade vid SJ går jag inte in och hjälper till på det här sättet vid störningar även om det hänt att bussförare känt igen mig och försökt övertala mig att göra det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 06 april 2008, 11:37:11 AM
en ledig dag då jag inte har hela uniformen på.

Va? Går du om kring i uniformspersedlar på fritiden?

Jo

#9
Jag tycker det känns rätt mycket som att man diskuterar ett problem som inte finns. Nu har jag inte varit på plats men problemet är väl ändå att ingen tågtrafik går och att det innebär väntetider och förseningar för resenären oberoende av hur många trafikledare och hobbyfotografer man placerar ut för att hjälpa resenärerna. Jag tror nog att de flesta resenärerna var "informerade om läget" och var beredda på att få åka buss på en del av sträckan även om störningar naturligtvis inte uppskattas. Dessutom tror jag att medresenärerna hjälper de få virrpannor som inte vet vad de ska ta vägen bara de vågar fråga någon om hjälp. Det är inte konstigare än att jag ibland får frågan om tåget x går till y eller var butiken z ligger precis som jag kan behöva fråga något när man besöker en ny plats. Kan jag svaret säger jag givetvis detta även om inte detta är mitt jobb och så gör nog de flesta. Dessutom brukar det ju i fall som dessa gå bra att följa strömmen då de rutinerade resenärerna ofta är de som tar täten.

Problemet som kan uppstå är väl egentligen bara att någon kan försöka tränga sig före i kön. Nu vet jag inte om det var av den anledningen väktarna/ordningsvakterna stod där men det är väl i så fall samma problem som att någon tränger sig före i kön på Konsum eller till varje pris ska fram först i trafiken. Jag brukar dock inte personligen uppleva detta som något större problem även om man i fall som detta kanske inte får millimeterrättvisa med att första som anländer till hållplatsen kommer iväg först. Att som privatperson försöka ordna ordning i stökiga köer tror jag inte riktigt på. För det första torde det vara en mycket udda hobby och sedan finns väl också risken att som nämndes innan att man trots allt råkar i handgemäng med någon som man tillrättavisar.

JDS

Citat från: Verspieder skrivet 06 april 2008, 11:37:11 AM
Natruligtvis krävs en anställning, full uniform (gärna refelexväst med SL-loggan samt texten "Informatör") samt bärbar "PC-radio" för snabb tvåvägskontakt med RTL för att kunna vara just störningsinformatör. Men då krävs det att SL anställer och utbildar folk till dylika tjänster. Men om det är praktiskt möjligt med sådana tjänster vet jag inte.

Klart att det är! Däremot är jag högst tveksam till om det verkligen går att utbilda folk till yttre informatörer. Det man inte redan vet om det där kan man ändå inte lära sig tillräckligt fort, då är det bättre att ta någon annan. På SL har folk dessutom i alla år yrat om att det skulle krävas utbildning för allt från att svara i telefon till att byta glödlampor, men det stämmer ju inte alltid. Jag håller med Yujin om att SL och dess entreprenörer kan ha ett problem när det gäller att hitta rätt person till de lite mer ovanliga arbetsuppgifterna, men jag vet inte om det gör så stor skillnad i just hans fall. Han kan ju skaffa F-skattebevis och erbjuda sina tjänster  8)

Nico


Tja, allt är gott och väl på den kanten. Efterlyser dock fortfarande förslag på hur det rent praktiskt går att nå ut till flera hundra människor samtidigt om det inte överhuvudtaget framgår att man en har en halvofficiell ställning?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 06 april 2008, 14:32:57 PM
Tja, allt är gott och väl på den kanten. Efterlyser dock fortfarande förslag på hur det rent praktiskt går att nå ut till flera hundra människor samtidigt om det inte överhuvudtaget framgår att man en har en halvofficiell ställning?!

Det framgår med all önskvärd tydlighet när det står ett dussin personer och intresserat lyssnar till vad du har att säga. Jag har informerat iförd såväl blåställ och "vårdad" civil klädsel som shorts, T-shirt och solhatt, och vet du vad jag har konstaterat? Jo, att alla dessa varianter gjorde minst lika gott intryck på trafikanterna som det hade gjort att ha en gul väst med texten "Information"...

Nico


Fortfarande... hur många många var dina lyssnare? 5, 50 eller 500? Det är nog även skillnad på ort, tid på dygnet samt omständigheterna i övrigt. Visst kan man nog nå fram till folk överlag, men oberoende av dina egna upplevelser så tror jag dock, rent generellt, att man har en bättre möjlighet att nå fram om man uppfattas som en officiell företrädare än som en företrädare för kreti och pleti.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 06 april 2008, 14:54:49 PM
Fortfarande... hur många många var dina lyssnare? 5, 50 eller 500? Det är nog även skillnad på ort, tid på dygnet samt omständigheterna i övrigt. Visst kan man nog nå fram till folk överlag, men oberoende av dina egna upplevelser så tror jag dock, rent generellt, att man har en bättre möjlighet att nå fram om man uppfattas som en officiell företrädare än som en företrädare för kreti och pleti.

Men ibland efterfrågas just en företrädare för kreti och pleti! Förmågan att få folk att lyssna sitter inte i kläderna så mycket som i självförtroendet, kroppsspråket och i någon mån till och med i vad man faktiskt säger.

Det är inte alldeles ovanligt att det inom t ex en hierarkisk organisation växer fram inofficiella ledare som utan, eller till och med mot, order tar kommandot i besvärliga situationer. Detta visar att människan är benägen att ta hänsyn inte bara till formell kompetens utan även till faktisk sådan. Och om det inte ens finns någon officiell person på plats att lyssna på så är ju konkurrensen obefintlig, så då är det väl bara att informera på!

Vid en trafikstörning i T-banan bevittnade jag en gång att en lokal A-lagare gav utmärkt information om gångvägar i närområdet, medan spärrvakten försiktigtvis svamlade något om att ersättningsbussar var beställda. Trafikanterna verkade måttligt imponerade av "SL:s" information och många tog tacksamt till sig av alkisens tips. Naturligtvis fanns det också några som vägrade tro (eller till och med lyssna) på honom och ställde sig i snålblåsten vid busshållplatsen, men de fick väl helt enkelt skylla sig själva...  8)